Thuis

blz van

1135 ALTENAHR 19,8 km

www.wandelgidseifel.nl

Startadres: Hotel restaurant Ruland, Brückenstraβe 6, Altenahr. Tel:0049-26438318. Dagelijks open vanaf 12.00 uur. Voor en achter het hotel is een parkeerplaats die u mag gebruiken.

Gps afstand 19800 m, hoogteverschil: 217 m en looptijd 5.30 uur.

Op een dik uur rijden van de Nederlandse grens ligt midden in de Eifel het toeristische stadje Altenahr. Een weekendje Altenahr is een must voor elke wandelliefhebber! Tijdens deze pittige wandeling, die bestaat uit 2 lussen (13,4 km en 6,4 km) wandelt u eerst een gemakkelijk stuk langs de Ahr naar het dorp Kreuzberg. Dan loopt u door de bossen omhoog en boven wandelt u een prachtig stuk over de bergkam. U komt in het dorp Unterkrälingen en dan loopt u door de bossen naar Schloss Vischel. Via mooie afdaling komt u weer in Altenahr, waar u kunt pauzeren bij hotel Ruland. De tweede lus loopt u meteen omhoog naar de Burg Are vanwaar u schitterend uitzicht heeft. Voorbij het Wees Kreuz volgt u een mooie hoogteweg naar de rots Umerich, waar u geweldig uitzicht heeft. U daalt af langs wijnranken en door het dal van de Ahr wandelt u terug naar het hotel met mooi terras aan de Ahr. U kunt deze wandeling mooi combineren met wandeling 1136 en er een leuk weekend van maken. Hotel Ruland is zeer gastvrij en ligt midden in het leuke stadje.
1135 ALTENAHR 19,8 km

(Lus 1).

1. Met uw rug naar de ingang van het hotel gaat u R en ga dan meteen R onder het gebouw door naar de parkeerplaats. Loop rechts via het terras naar het riviertje de Ahr en ga dan R over het klinkerpad langs de Ahr. Aan het eind in het dorp steekt u L via brug de Ahr over. Aan de 3-sprong gaat u RD. Meteen daarna gaat u aan de Y-splitsing R. Negeer zijwegen. Aan het eind gaat u L over de grote parkeerplaats. Aan het eind gaat u RD (4/5/7) de brug over en volg het asfaltpad. Circa 20 m vóór de volgende brug gaat u R over het pad, dat dan links omhoog buigt. Negeer zijpaadje rechts. 10 Meter verder, vlak vóór de brug, gaat u R het paadje omhoog dat even verder het bos inloopt. Ca. 50 m verder loopt het pad langs een stalen reling. Aan de 3-sprong gaat u RD omlaag langs de reling richting spoorlijn. Beneden bij brug gaat u R over het betonnen pad langs de Ahr. Volg dan geruime tijd de klinkerweg door het dal. Aan de T-splitsing bij wegwijzer gaat u L richting Adenau. Aan de 3-sprong gaat u R (In Dangeln). (U heeft hier voor u mooi uitzicht op de burcht). Aan de omgekeerde Y-splitsing gaat u RD langs huisnr. 26. Aan de kruising gaat u R (Staufenberg) langs huisnr. 4.
2. Vlak daarna gaat u aan de 3-sprong RD over de smalle asfaltweg. Voorbij het laatste huis gaat u RD het bospaadje omhoog langs de afrastering (Het paadje is soms begroeid). Na 30 m neemt u bij de ongelijke 4-sprong het middelste paadje RD omhoog. Boven op de bergkam buigt het bospad naar rechts en een eind verder loopt u het steile bospad omhoog tot boven bij een uitkijkpunt bij dode boom. (Hier heeft u mooi uitzicht over Altenahr). Loop 2 m terug en ga R verder over het smalle paadje. Volg geruime tijd het prachtige rotspaadje over de bergkam en dan loopt u onder hoogspanningskabels door. Loop RD het bospad omhoog. Aan de ongelijke 4-sprong neemt u het middelste paadje RD omhoog. Boven volgt u geruime tijd RD het bospaadje. Aan de T-splitsing gaat u R over de bosweg. Aan het eind gaat u L. Aan de doorgaande weg gaat u R langs deze weg. Na 80 m, waar de weg naar links buigt, gaat u bij verbodsbord RD over de bosweg. Aan de 3-sprong gaat u L (Eifelverein) de bosweg omhoog. Aan de doorgaande weg gaat u R door een open landschap.
3. Let op! Na circa 300 m gaat u R (Eifelverein) over het eerste graspaadje R langs een paar bomen. Voorbij weiland volgt u RD het graspad (Hasenweg). Negeer zijpad links. Aan de doorgaande weg gaat u R. Aan de 3-sprong bij wegkruis gaat u R over de asfaltweg richting Vischetal. Meteen daarna aan de 3-sprong gaat u L richting het dorp. In het dorp Unterkrälingen gaat u aan de 3-sprong RD steil omhoog. Meteen daarna gaat u T-splitsing R langs huisnr. 18. Neem nu de eerste weg R (Vilmahöhe). Voorbij leuk huisje gaat u aan de Y-splitsing R de veldweg omlaag. Na geruime tijd loopt u een hol pad omlaag en daarna loopt u een bospaadje omlaag. Het paadje loopt langs een weiland omlaag en loop dan weer RD (soms langs struikgewas) over het bospaadje. Na 30 m gaat u aan de T-splitsing L over de bosweg. Aan de 3-sprong gaat u RD omhoog. Aan de Y-splitsing gaat u R omhoog. Na geruime tijd negeert u bosweg links omhoog. Vlak daarna gaat u aan de 3-sprong L (Dus eigenlijk RD). Negeer zijweg rechts.
4. Na geruime tijd gaat u aan de T-splitsing R (N) met rechts van u een weiland. Aan de T-splitsing gaat u R over de asfaltweg. U passeert een kerk. Vlak daarna gaat u aan de Y-splitsing L langs de rood/witte slagboom de bosweg omlaag. Beneden voorbij brug negeert u bospaadje links en volg de bosweg. Aan de Y-splitsing, met bomen in het midden, gaat u R (Eifelverein/5). Negeer bosweg rechts. Een eind verder gaat u aan de 3-sprong bij bord “Eifelverein” en nr. 5 L over de soms modderige bosweg. Na 100 m gaat u door de ijzeren poort (hendel naar links halen) en volg de bosweg. Na 70 m gaat u aan de 3-sprong L de bosweg omhoog (zodat u links weer de ijzeren poort ziet). Aan de T-splitsing voor hoge afrastering gaat u R omhoog. Aan de 3-sprong gaat u RD (N) de holle bosweg omhoog. Na een lange klim gaat u boven aan de T-splitsing R (10/ N). Aan de ruime 3-sprong gaat u RD (10/N). Aan de volgende 3-sprong gaat u ook RD (10/N) richting de poort. Via draaipoort gaat u RD over het pad en even verder loopt u onder de hoogspanningskabels door. Voorbij huis volgt u de veldweg. Na enige tijd loopt u weer onder de hoogspanningskabels door en volg RD (10) de bosweg.
5. Aan de 3-sprong gaat u RD (4/10) de grindweg omlaag. Negeer veldweg links. Een eind verder gaat u aan de Y-splitsing L de grindweg omlaag. Via brug steekt u de Bundesstraβe over en volg de weg omlaag. Aan de kruising gaat u R. Na 20 m gaat u aan de Y-splitsing R over de veldweg langs 2 zitbanken. Na 40 m gaat u aan de 3-sprong RD richting Altenahr. Let op! Vlak voordat rechts het hoge struikgewas begint, gaat u R het graspad omlaag met rechts een weiland. Aan het eind gaat u L omlaag langs huisnr. 36. Aan de T-splitsing gaat u L. Vlakt daarna gaat u aan de volgende T-splitsing bij wegwijzer R richting Ortsmitte. Aan de 3-sprong gaat u RD omlaag richting de kerk. Negeer zijweg links. Beneden komt u weer bij Hotel Ruland, waar u kunt pauzeren.

Lus 2.

6. Met uw rug naar de ingang van het hotel gaat u R. Negeer meteen zijweg links richting kerk. Aan de 3-sprong, met voor u café Caspari (lekker gebak), gaat u L. Negeer zijweg links. Voorbij huisnr. 52 gaat u bij bord “An der Burg” R het steegje in langs huisnr. 56. Aan de T-splitsing bij wegwijzer (hier komt u straks terug) gaat u R via twee stenen poorten het bospad omhoog. Negeer zijpaadje links en dan buigt het pad bij uitzichtpunt naar links. (Hier ziet u in de verte de burcht die u eerder bent gepasseerd en voor u op de bergtop ziet u het Teufelsloch, de opening in de rots). Aan de T-splitsing voor muur gaat u R de trap omhoog door een poort. Loop nu helemaal omhoog over de burcht tot boven in de toren waar u schitterend uitzicht heeft. Loop nu hetzelfde pad omlaag tot voorbij de twee stenen poorten. Aan de 3-sprong bij wegwijzer gaat u nu RD richting Ahrweiler. Voorbij oud hotel gaat u R de trap omhoog. Boven aan de 3-sprong bij wegwijzer gaat u L (2/3/10) langs het grote wegkruis.
7. Neem de eerste trap R (3/10) omhoog. Boven aan de T-splitsing gaat u R over de grindweg langs 2 zitbanken. (Hier heeft u weer zicht op de burcht). Na geruime tijd gaat u aan de Y-splitsing bij wegwijzer en afsluitboom R (3) omlaag richting Ummerich-Laach. Aan de Y-splitsing bij markeringssteen gaat u L over het bospad. (U verlaat hier dus route met het getal 3). Aan de kruising bij wegwijzer gaat u RD omhoog richting

Ummerich. Negeer zijpaden. Aan de 3-sprong bij wegwijzer gaat u RD de heuvel omhoog. (Als u hier L gaat, dan komt u bij een zitbank). Volg het pad omhoog over de rotsen tot bij het uitzichtpunt Ummerich en geniet van het uitzicht. Loop hetzelfde pad terug tot aan de 3-sprong bij wegwijzer en ga nu L richting Laach. Aan de T-splitsing bij wegwijzer gaat u R omlaag tussen de wijnranken door. Beneden in het dorpje Laach gaat u aan de doorgaande weg R. Steek nu L via de eerste houten overdekte brug de Ahr over. Aan de overzijde gaat u aan de T-splitsing R over het bospad. U loopt onder de stalen brug door en

neem dan het eerste pad L. Aan het eind gaat u RD over het fiets-voetpad en over een stalen brug.

8. Na de brug volgt u RD het fietspad. (Voor u ziet u op de top weer de burcht liggen). Loop via de tunnel door de berg en volg het pad. Na geruime tijd gaat u meteen voorbij het stationsgebouw R en loop naar de Ahr. Ga even L en ga dan R de brug over. Loop RD het dorp in en u komt al snel weer bij Hotel Ruland waar aan de achterzijde een leuk terras is. Men verneemt graag wat u van de wandeling vond.

(Samenstelling route: Jan Nobbe).
Auteur: Jos Wlazlo Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.
Wandelen met een PAUZE in een GEZELLIG KROEGJE: www.kroegjesroutes.nl

• Startadres: Hotel restaurant Ruland, Brückenstraβe 6, Altenahr.
  • Gps afstand 19800 m, hoogteverschil: 217 m en looptijd 5.30 uur.
  • 1135 ALTENAHR 19,8 km
  • Aan de omgekeerde Y-splitsing gaat u RD langs huisnr. 26. Aan de kruising gaat u R (Staufenberg) langs huisnr. 4.
  • . Negeer zijweg rechts.
  • Lus 2. 6. Met uw rug naar de ingang van het hotel gaat u R. Negeer meteen zijweg links richting kerk. Aan de 3-sprong, met voor u café Caspari
  • gaat u R via twee stenen poorten het bospad omhoog. Negeer zijpaadje links en dan buigt het pad bij uitzichtpunt naar links.
  • 7. Neem de eerste trap R (3/10) omhoog. Boven aan de T-splitsing gaat u R over de grindweg langs 2 zitbanken.
  • Aan de kruising bij wegwijzer gaat u RD omhoog richting Ummerich. Negeer zijpaden. Aan de 3-sprong bij wegwijzer gaat u RD de heuvel omhoog