Thuis

Grootte15.98 Kb.

336. WAHLWILLER 5,8km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Een leuke wandeling om de mooie omgeving van Wahlwiller te verkennen. Deze route met toch twee flinke hellingen gaat omhoog naar Hilleshagen waar een brasserie ligt en dan omlaag naar Nijswiller. Het laatste stuk gaat weer omhoog en dan over een mooie panoramaweg met schitterend uitzicht. Er staan voldoende zitbanken.
Startadres: Café terras Viva Lanterne, Oude Baan 45 Wahlwiller.

Het terras is momenteel gesloten
Gps afstand: 5800m

Looptijd: 1.15

Hoogteverschil: 56m

336. WAHLWILLER 5,8km

1. Met uw rug naar de parkeerplaats gaat u R. Negeer zijweg rechts en loop RD (zwart/geel). Negeer bij stenen wegkruis zijweg rechts. Vlak daarna aan de 3-sprong bij groot wegkruis voor de kerk gaat u L (Kruisweg) omhoog. (Een bezoekje is deze kerk zeker waard. De Cunibertus kerk uit de twaalfde eeuw is bekend om haar zestien kruiswegstaties. Deze zijn in 1946 door de schilder Aad de Haas op panelen geschilderd. Vermoedelijk is het grote kruis een Missiekruis uit circa 1870). Steek de drukke voorrangsweg over en ga meteen schuin L de smalle asfaltweg in, die een hol stijgend pad wordt dat u geruime tijd RD volgt. (Net voordat het pad naar rechts buigt, heeft u achteromkijkend mooi uitzicht op o.a. het wijndorp Wahlwiller). Boven aan de 4-sprong bij veldkruis (kruismonument “de Gulkoel”) en 3 zitbanken gaat u RD (rood).
2. Aan de doorgaande weg bij wegkruis gaat u L (zwart/blauw) over het pad, parallel aan deze weg. (Even verder passeert u rechts de uit Kunrader breuksteen opgetrokken St. Joseph kapel. De kapel is in 1947 gebouwd door de bewoners van Hilleshagen uit dankbaarheid voor Zijn bescherming gedurende de oorlog. Rechts ziet u de hooggelegen Sint Martinus kerk (1862) in Vijlen. Even verder passeert u rechts het prachtige vakwerkhuis nr. 94 uit de 17e/18e eeuw. Even verder links passeert u een voormalig bakhuisje genaamd t Bakkes (klein vakwerkhuisje met muurkruis. (Links passeert u Brasserie Hilleshagen, een fijn pauzeadres).). Aan de 3-sprong bij wegkruis en zitbank gaat u L (zwart/blauw) over de veldweg. Meteen daarna gaat u L (zwart) het graspad omhoog. Boven aan de T-splitsing gaat R (rood) over de veldweg.
3. Aan de 4-sprong bij wegkruis gaat u L de grindweg omhoog. (Links ziet u de TV toren van Eys. Boven bij het vliegveldje van modelvliegsportvereniging Aero ’79 wordt de grindweg een hol dalende asfaltweg. Negeer zijpad rechts omhoog. Steek beneden in Nijswiller de voorrangsweg over. (Als u hier L loopt, dan komt u bij de links van de voorrangsweg gelegen Eetbar Litlaf, een leuke pauzeplek). Loop bij wegkruis de Kerkstraat in. (Kijk even, voordat u de voorrangsweg oversteekt, naar de zijkant van de laatste woning R (hoek Rijksweg/Biesweg). Hierop is een muurschilderij van O.L. Vrouw aangebracht. Onder de afbeelding is een bordje geplaatst waaruit blijkt dat deze afbeelding is geplaatst ter nagedachtenis aan de soldaten H. Hamacher (36) uit Kerkrade en soldaat L.C.F. Huntjens (23) uit Valkenburg, die hier in de nabijheid gevallen zijn op 10 mei 1940). Meteen daarna aan de 3-sprong gaat u L (Schulsbergweg). Negeer twee zijwegen rechts en loop het dorp uit langs het sportcomplex van Nijswiller. Steek de Selzerbeek over en volg de asfaltweg omhoog. (De 14.5 km lange Selzerbeek ook wel Sinselbeek genoemd ontspringt 250 meter over de grens bij Vaals in Duitsland. De Selzerbeek komt als Senserbach uit Duitsland. Ze vormt tussen Vaals en Mamelis de grens tussen Nederland en Duitsland en mondt even ten westen van Partij uit in de Geul).
4. Boven aan de 4-sprong bij stenen wegkruis en wegwijzer gaat u L (zwart) de veldweg in. Volg nu dit panoramapad met schitterend uitzicht. (Even verder staat een oriëntatiebord en zitbank. Hier heeft u bij helder weer prachtig uitzicht o.a. links op de 133 m. hoge Tv toren in het Aachener Wald. de twee uitzichttorens op het Drielandenpunt. Schuin links ziet u weer de hooggelegen kerk in Vijlen. Beneden ziet u rechts weer het wijndorp Wahlwiller). Aan het einde van het pad bij wegkruis en zitbank, gaat u L (zwart/geel) de asfaltweg omlaag. (Rechts begint de steile klim (max. 12.7%) van de Kruisberg, bekend van de wielerklassieker Amstel Gold Race). Steek beneden de brug over en aan de 3-sprong gaat u RD (geel/zwart). Neem de eerste weg L omhoog. Aan de T-splitsing gaat u L terug naar het gezellige café, de sponsor van de wandeling, waar u binnen of op het terras nog iets kunt eten of drinken.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.
Wandelen met een PAUZE in een GEZELLIG KROEGJE: www.kroegjesroutes.nl

• Startadres: Café terras Viva Lanterne, Oude Baan 45 Wahlwiller. Het terras is momenteel gesloten Gps afstand: 5800m Looptijd: 1.15
  • Steek de
  • Boven aan de 4-sprong bij veldkruis
  • Aan de 3-sprong bij wegkruis en zitbank gaat u L (zwart/blauw) over de veldweg. Meteen daarna gaat u L (zwart) het graspad omhoog. Boven aan de T-splitsing gaat R (rood) over de veldweg.
  • Boven bij het vliegveldje van modelvliegsportvereniging Aero ’79 wordt de grindweg een hol dalende asfaltweg. Negeer zijpad rechts omhoog. Steek b eneden in Nijswiller de voorrangsweg over.
  • Loop bij wegkruis de Kerkstraat in.
  • Meteen daarna aan de 3-sprong gaat u L (Schulsbergweg). Negeer twee zijwegen rechts en loop het dorp uit langs het sportcomplex van Nijswiller. Steek de Selzerbeek over en volg de asfaltweg omhoog.
  • 4. Boven aan de 4-sprong bij stenen wegkruis en wegwijzer gaat u L (zwart) de veldweg in. Volg nu dit panoramapad met schitterend uitzicht.
  • Aan het einde van het pad bij wegkruis en zitbank, gaat u L (zwart/geel) de asfaltweg omlaag.