Thuis

Grootte29.36 Kb.

392. AACHEN (Aachenerwald) 13,6km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Tijdens deze pittige en schaduwrijk boswandeling met hellingen wandelt u door het immens grote Aachenerwald naar de bron van de Geul. De bron is slechts een kleine plas water met een miezerig stroompje. Dan komt u langs de bijzondere Zyklopenstenen. Ook passeert u het oude douanekantoor aan de grens bij Köpfchen. Onderweg passeert u 2 restaurants en aan het begin en eind is ook een ruim terras. Neem toch ook zelf drinken mee, er staan veel zitbanken onderweg. Deze wandeling is uitermate geschikt voor warme zomerdagen.
Gps afstand: 13600m

Looptijd: 3.30

Hoogteverschil: 122m
(U rijdt in Vaals de grens over en alsmaar RD naar Aachen. U rijdt onder de spoorlijn door. Negeer een zijweg rechts en u komt aan de grote kruising. Hier R richting Lüttich. Volg de weg tot aan de kruising met de Lütticher Strasse. Hier R en rij door tot bij de bossen. U passeert rechts het rode gebouw van restaurant Waldschenke en neem dan de eerste weg L (Osterweg).

392. AACHEN (Aachenerwald) 13,6km

1. Met uw rug naar het restaurant gaat u L over de parkeerplaats. Waar de asfaltweg naar links buigt, gaat u bij groot infobord RD (GR5/4/Waldlehrpfad) het breed bospad in. Aan de 3-sprong gaat u RD (4/GR5) verder omhoog. Boven aan de 6-sprong bij zitbanken (mooie uitpufplek) en grote schuilhut neemt u het tweede pad R (blauw/2) omhoog. (U verlaat hier GR5). Negeer bijna boven zijpad links. Vlak daarna aan de T-splitsing gaat u L. (U verlaat hier blauw/2). Volg geruime tijd het bospad RD. (Waar het pad begint te dalen is afhankelijk van het jaargetijde dit pad soms slecht te zien. Loop bij het begin van de afdaling nog circa 30 m. RD. Dan buigt het pad naar links (slecht te zien) en meteen naar R en wordt een dalend smal bospaadje). Beneden aan de asfaltweg nabij schuilhut en zitbank gaat u L omlaag. Aan de 5-sprong bij zitbank en wandelbord (Düsenbergweg) neemt u het tweede pad R (blauw/2) omlaag.
2. Beneden aan de omgekeerde Y-splitsing gaat u RD (blauw/2). U passeert in het buurtschap Linzenhäuschen enkele mooie optrekjes en loop hier RD over het grindpad. Aan de kruising bij zitbank en afsluitboom gaat u R de asfaltweg omlaag. Vlak voor de voorrangsweg bij groot wandelbord en waterpomp gaat u L naar het restaurant Alt-Linzenhäuschen, waarvan de in 1416 gebouwde toren een vooruitgeschoven wachttoren was van de stad Aken. (Nu is het een van de oudste eetgelegenheden van de stad Aken. Het restaurant, ook Kaffee und Kuchen, is geopend vanaf 11.30 uur. Donderdag gesloten). Vlak voor het restaurant loopt u R de trappen omlaag. Steek de voorrangsweg over en ga L over het fietspad. Na 50 m. gaat u R (Pommerotterweg) de doodlopende asfaltweg langs een wegkruis omlaag. (Links van de weg is een pad). Boven tegenover huisnr. 15 gaat u R het bospad omhoog. Negeer zijpad scherp links. Meteen daarna aan de 4-sprong gaat u RD (GR5) omhoog. Negeer zijpad rechts.
3. Aan de 4-sprong bij schuilhut, zitbank en speeltuintje gaat u RD (GR5) omhoog. Aan de 4-sprong gaat u R over het ruiterpad. (U verlaat hier GR5). Aan de T-splitsing gaat u L omlaag. Negeer zijpaden. Het pad buigt naar rechts en wordt een breed licht stijgend bospad en vervolgens weer een dalend pad. Beneden aan de kruising gaat u L de brede bosweg omhoog. Negeer zijpaden. Boven aan de kruising bij zitbank en wandelbord gaat u L de asfaltweg omlaag. Negeer zijpad rechts en links.
4. Bij zitbank en bordje “Rettungspunkt no. 19” gaat u schuin R het bospad in. Nu opletten! Zodra u een naaldbos inloopt, loopt u nog 30 m. RD en neem dan R het eerste smalle bospaadje. Negeer zijpaadjes en loop RD. Steek de greppel over en loop RD parallel aan het links gelegen weiland. Bij het einde van het weiland gaat u verder RD. Aan de T-splitsing gaat u L. Aan de volgende T-splitsing gaat u R over het brede (gras)pad. Aan de T-splitsing voorbij afsluitboom gaat u L (GR1) de brede grindweg omhoog. Beneden aan de ruime 3-sprong, met links huizen bij gaspompstation, gaat u R (blauwe rechthoeken). (Na 200 m. passeert u beneden één van de bronnen van de Geul. Hier staat ook een zitbank, een mooie pauzeplek. Het merendeel van de bronnen van de Geul ligt hier in de omgeving. De 58 km lange Geul stroomt na circa 20 km bij het Belgisch plaatsje Sippenaeken Nederland binnen en mondt uit in de Maas nabij Bunde tegenover het gehucht Voulwames).
5. Vlak voorbij blokhut neemt u bij afsluitboom en wit stenen paaltje het eerste (gras)pad R. Aan de kruising voorbij afsluitboom gaat u RD (GR1/oranje kruis). Negeer zijpad rechts. (Hier ziet u rechts de Zyklopen stenen, een apart natuurverschijnsel. De "Zyklopensteine" zijn ontstaan door verkitting van zandlagen in de diepere ondergrond. Door erosie zijn ze aan de oppervlakte geraakt. Hun vorm en reuzenafmeting doen met enige fantasie denken aan de Zyklopen, reuzen die voorkomen in de Griekse mythologie). Vlak daarna aan de 3-sprong bij stenen ongevalkruis (1802) en grenspaaltje no.955 gaat u RD (GR1) omlaag langs de bosrand met mooi uitzicht. Negeer beneden zijpaadje rechts. Aan de asfaltweg gaat u RD. Steek de voorrangsweg over en ga R. (Hier ziet u links het voormalig douanekantoor Auf Köpfchen). U passeert café des Frites. (Dit café/restaurant heeft volgens reacties van wandelaars een niet al te beste prijs/kwaliteit verhouding. Als u hier 50 m. RD loopt, dan komt u bij CaféBar KuKuK (Kunst/Kultur/Köpchen). Dit is een eenvoudige eetgelegenheid met een kleine kaart o.a. Kaffee und Kuchen (staat niet op de kaart). Geopend van vrijdag t/m zondag en op feestdagen. Een mooie pauzeplek. Op de parkeerplaats bij KuKuK staan enkele leuke beelden). Let op! 25 Meter voorbij café des Frites gaat u L (blauwe ruit) het asfaltpad omlaag dat meteen naar links buigt. (Na 50 m. ziet u rechts in een weiland de betonnen “tanden” van de Siegfriedlinie. Dit zijn de overblijfselen van de verdedigingslinie Westwall ook wel Siegfriedlinie genoemd, die Duitsland in de Tweede Wereldoorlog moest beschermen tegen aanvallen. Ze is gebouwd tussen 1936 en 1945 en loopt van Kleef aan de Nederlandse grens tot aan de Zwitserse grens en heeft een lengte van meer dan 630 km).
6. Bij huisnr. 185 gaat u RD (blauwe ruit) over de asfaltweg U passeert een zitbank. Aan de 3-sprong bij bord “Privatweg” gaat u R (blauwe ruit). Negeer zijpad links en loop verder RD over de asfaltweg, die hier door het naaldbos gaat. Aan de 3-sprong bij mergelhuis in het buurtschap Flög van het Belgische dorp Hauset gaat u verder RD. Tegenover het witte huis (Floeg nr. 119) gaat u R het bospad omhoog. Aan de Y-splitsing voor het bos gaat u L (dus RD) het brede bospad omhoog. Beneden aan de T-splitsing gaat u L (GR1/5).
7. Aan de kruising bij grote stenen wegwijzer gaat u RD het smalle holle pad omhoog. Aan de 5-sprong bij de volgende grote stenen wegwijzer gaat u R het brede (gras)pad omhoog. Negeer zijpaadje schuin links. U passeert een zitbank. Aan de kruising bij de Belgische grenspaal no. 969 en voor twee ijzeren paaltjes gaat L omlaag. (Hier staat ook een Duitse grenssteen met daarop

de Adler (ander kant steen).  U loopt nu geruime tijd op de grenslijn België/Duitsland met links van
u België en rechts Duitsland. Beneden passeert u grenspaal 970. Loop bij grenspaal 971 RD het smalle pad omhoog. Negeer voorbij grenspaal 972 zijpad links. Boven aan de 5-sprong bij grenspaal 973 gaat u RD over het smalle pad. (Hier staat na 5 m. rechts weer een Duitse grenssteen met het Adler teken). Bij grenspaal 974 gaat u verder RD. Na grenspaal 975 gaat het pad steil omlaag.
8. Bij grenspaal 976 gaat u R en loopt u Duitsland binnen. Negeer meteen breed zijpad links omlaag en loop RD. Aan de 4-sprong loopt u verder RD het brede pad omlaag. U passeert rechts het stenen paaltje 47/48. Vlak daarna aan de 3-sprong gaat u L omlaag. (Een eind verder ziet u links de 133 hoge Tv-toren, die u tijdens het wandelen door het vijfsterren landschap Zuid Limburg regelmatig in de verte ziet). Negeer beneden zijpad links. Vlak daarna aan de 3-sprong bij zitbank gaat u RD omhoog. Boven aan de kruising bij zitbank gaat u RD (GR1/5). Beneden komt u weer bij het restaurant, met als specialiteit seizoengerechten, waar u binnen of op het terras nog iets kunt nuttigen. U kunt er ook Kaffee und Kuchen krijgen en lekkere Apfelstrudel mit Eis und Vanillesoβe.

Wandelen met een PAUZE in een GEZELLIG KROEGJE: www.kroegjesroutes.nl

• Startpunt: Parkeerplaats Waldrestaurant Gut Entenpfuhl, Entenpfuhler Weg 11 Aachen. (Zijweg van de Lütticher Strasse).
  • 392. AACHEN (Aachenerwald) 13,6
  • en grote schuilhut neemt u het tweede pad R (blauw/2) omhoog.
  • Volg geruime tijd het bospad RD.
  • Beneden aan de asfaltweg nabij schuilhut en zitbank gaat u L omlaag. Aan de 5-sprong bij zitbank en wandelbord (Düsenbergweg) neemt u het tweede pad R (blauw/2) omlaag.
  • Vlak voor het restaurant loopt u R de trappen omlaag. Steek de voorrangsweg over en ga L over het fietspad. Na 50 m. gaat u R (Pommerotterweg) de doodlopende asfaltweg langs een wegkruis omlaag.
  • 3. Aan de 4-sprong bij schuilhut, zitbank en speeltuintje gaat u RD (GR5) omhoog. Aan de 4-sprong gaat u R over het ruiterpad.
  • 5. Vlak voorbij blokhut neemt u bij afsluitboom en wit stenen paaltje het eerste (gras)pad R. Aan de kruising voorbij afsluitboom gaat u RD (GR1/oranje kruis). Negeer zijpad rechts.
  • U passeert café des Frites.
  • Let op!
  • Bij grenspaal 974 gaat u verder RD. Na grenspaal 975 gaat het pad steil omlaag.