Thuis
Contacten

Hoofdpagina

Aan de 3-sprong rd. Aan de t-splitsing gaat u L omlaag. Aan de 3-sprong bij stenen wegkruis en ingang kerkhof gaat u L de doodlopende weg omlaag. Aan de volgende 3-sprong gaat u r verder omlaag. Beneneden voor de spoorlijn Aken

Dovnload 26.99 Kb.

Datum02.08.2017
Grootte26.99 Kb.

155. KERKRADE 13km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Deze pittige maar schaduwrijke wandeling met enkele hellingen gaat over Duits grondgebied door het prachtige natuurgebied van het Wormdal. U kruist diverse malen de Worm en u passeert twee oude burchten. Bij Burg Wilhelmstein is een terras om te pauzeren (punt 4).
Startpunt: Parkeerplaats Abdij Rolduc en brasserie Kanunnik,  Heyendallaan 82 te Kerkrade. Tel: 045-5466888.
Gps afstand: 12950m. Looptijd: 2.55 uur. Hoogteverschil: 62m.

155. KERKRADE 13km

1. Vanaf de parkeerplaats Rolduc loopt u terug richting de rotonde. 50 Meter voor de rotonde gaat u aan de 4-sprong bij stenen wegkruis L (Kanunnik Ernstpad) over het pad. Negeer veldweg links. Bij het grensoverschrijdend bedrijfsverzamelgebouw Eurode gaat u RD langs de stenen grenspaal no. 232 A. Negeer zijweg links. Aan de parkeerplaats R. Steek de voorrangsweg over en ga L over het fietspad omlaag. Aan de kruising met verkeerslichten gaat u R over het fietspad. Bij de volgende verkeerslichten steekt u via de oversteekplaats de doorgaande weg over en loopt u rechts de trappen omlaag en loop RD. Negeer zijwegen en volg de Pilgramsweg RD. Let op! Waar de Pilgramsweg begin te dalen, gaat u R (Driescher Straβe). (Dit is de 4e weg R). Aan de 3-sprong RD. Aan de T-splitsing gaat u L omlaag. Aan de 3-sprong bij stenen wegkruis en ingang kerkhof gaat u L de doodlopende weg omlaag. Aan de volgende 3-sprong gaat u R verder omlaag. Beneneden voor de spoorlijn Aken-Mönchengladbach gaat u L over het tegel- voetpad. Even verder loopt u via het trappenpad en via smal tunneltje onder de spoorlijn door. Ga nu meteen na het tunneltje R richting Kohlscheid met rechts van u de spoorlijn.
2. Aan de 3-sprong gaat u RD met links van u de afrastering van een waterzuiveringsinstallatie. Steek bij zitbank de asfaltweg schuin rechts over en steek het houten bruggetje over. (Meteen na het bruggetje ziet u rechts betonnen “tanden”. Dit zijn de overblijfselen van de verdedigingslinie Westwall ook wel Siegfriedlinie genoemd, die Duitsland in de Tweede Wereldoorlog moest beschermen tegen aanvallen. Ze is gebouwd tussen 1936 en 1945 en loopt van Kleef aan de Nederlandse grens tot aan de Zwitserse grens en heeft een lengte van meer dan 630 km)

3. Loop omhoog. Ga boven over de eerste veldweg L richting Burg. Willemstein. Aan de Y-splitsing L langs een schuilparaplu. Negeer zijpaadje links. Vlak daarna beneden aan de 3-sprong in het bos gaat u L steil omlaag. Vlak voor de brug gaat u R. Volg het stijgende en dalende pad geruime tijd langs de beneden meanderende Worm. Kies bij alle (!) splitsingen en zijwegen het linker pad. Steek de voorrangsweg over. Ga even L en aan de Y-splitsing R over de asfaltweg, parallel aan de doorgaande weg. Steek via de brug de Worm over en ga bij de parkeerplaats R. Let op! Negeer na 30 m. zijpaadje rechts. Ga meteen daarna R het steile brede bospad omhoog. Via trapje komt u boven bij de burcht. (Via de toegangspoort en langs het openluchttheater kunt u naar het restaurant, een sponsor van de wandelgids, lopen. Een mooie pauzeplek met groot mooi terras. Het terras is open vanaf 15.00 uur. De Burg is gebouwd tussen 1265 -1269. Voor meer info zie groot infobord bij openluchttheater).

4. Loop bij wegwijzer RD (A-2) het pad omlaag richting Alte Mühle/Gut Knopp. Negeer inrit naar parkeerplaats van de burcht en loop verder het bospad omlaag. Het pad buigt naar links. Negeer alle zijwegen en blijf het brede pad RD volgen. Aan de Y-splitsing gaat u R. U passeert een schuilparaplu en volg het pad RD. Aan de asfaltweg bij stenen wegkruis gaat u R omlaag. Loop verder RD over de asfaltweg.

5. Aan de 4-sprong gaat u R (A-2) langs een waterzuiveringsinstallatie. Negeer zijpaden links en blijf het pad RD beneden langs de boshelling volgen. Voorbij zitbank gaat het brede pad omhoog. (Neem dus niet het ruiterpad rechts!). Boven aan de voorrangsweg gaat u R omlaag. Negeer twee zijpaden links. Beneden aan de Y-splitsing gaat u weer R over de asfaltweg en steekt u weer via de brug de Worm over.

6. Aan de parkeerplaats gaat u nu RD en vervolgens aan de doorgaande weg RD omhoog. Waar, bijna boven, de voorrangsweg naar rechts buigt, gaat u L (Alte Furth) de doodlopende asfaltweg in. Beneden aan de 3-sprong loot u RD over de asfaltweg. Negeer zijweg rechts omhoog. Aan de T-splitsing gaat u R. (U passeert een zitbank en kolenwagentje ter herinnering aan Grube (steenkolenmijn) Furth (1769)).
7. Meteen daarna voorbij woning wordt de asfaltweg een grindpad. Negeer ruiterpad scherp rechts omhoog. 50 M. verder aan de Y-splitsing gaat u R (A-1) over het smalle pad. Negeer alle zijpaden en loop RD het mooie Wormdal. Beneden aan de Worm gaat u R het lange betonnen trappenpad omhoog. (Hier heeft op de houten brug mooi uitzicht op de Worm. De 35 km lange Worm (Duits:Wurm) ontspringt in het Aachener Wald en stroomt ten noorden van Heinsberg in de Roer/Rur).
8. Boven neemt u het rechtse pad langs de rotswand. Aan de T-splitsing bij zitbank gaat u R omhoog. Boven aan de T-splitsing voorbij zitbank en bij boom met dikke wortels gaat u L. Negeer alle zijpaadjes en blijf dit slingerpad pad enige tijd RD (A-1) volgen.

9. U passeert de plaats waar de laatste schuilparaplu heeft gestaan.  (Hier heeft u mooi uitzicht over het Wormdal, een prima pauzeplek). Vlak daarna aan de T-splitsing gaat u L. Negeer ruiterpad rechts en volg het pad RD langs het weiland en bosrand omlaag. (U passeert enkele infoborden). Beneden verlaat u het bos en loopt u RD het grindpad omhoog gelegen tussen twee weilanden. Negeer zijweg rechts. Steek boven via brug de spoorlijn over. (Deze spoorbrug is eind maart 2016 afgebroken. Laat even weten als er weer een nieuwe brug is geplaatst. Volg nu de omleiding. Omleiding: Ga voor de afgebroken brug L met rechts van u de spoorlijn. Loop een eindje verder het klinkerpad omlaag. Ga beneden door het tunneltje en loop het trappenpad omhoog. Aan het eind van het pad gaat u R de asfaltweg omhoog. Aan de 3-sprong RD verder omhoog. Aan de 3-sprong bij stenen wegkruis en ingang kerkhof gaat u R verder omhoog. Neem nu de eerste weg R (Driescher Straβe). Aan de 3-sprong RD. Aan de 4-sprong (einde (Driescher Straβe) gaat u R (Pilgramsweg) omlaag. Voor de afgebroken spoorbrug gaat u L (Hundforter Weg) over het pad met rechts van u de spoorlijn. Ga nu verder bij **** in dit punt). Ga meteen na de brug R (Hundforter Weg) over het pad, parallel aan de spoorlijn. **** (Een eindje verder ziet in de verte weer de steenbergen. Aan het eind van het pad ziet u voor u de burcht Rode). Aan de drukke doorgaande weg gaat u L. Steek bij de verkeerslichten deze weg R over. (U kunt natuurlijk ook oversteken via het tunneltje).
10. Neem nu de tweede weg L (Burgstraße). Bij de ingang van Burg Rode (1104) gaat u L omlaag. Meteen daarna aan de T-splitsing gaat u R. Aan de volgende T-splitsing gaat u L (Marienstraße). Waar de weg naar links buigt, gaat u bij stenen wegkruis R (’s Hertogenroden Weg) over het voetpad. Negeer zijpaden en volg dit bospad omhoog. Via trap bereikt u de achterkant van Abdij Rolduc. (Rolduc is het grootste bewaard gebleven kloostercomplex van Nederland). Ga hier boven R. (Even verder bij de wijngaard Kloeëster Roter heeft u rechts mooi uitzicht over Herzogenrath). Aan de 4-sprong van bospaden gaat u L over het brede pad. Aan de volgende 4-sprong gaat u L langs de afrastering. Aan de T-splitsing bij houten gebouw gaat u scherp R over het bospad. Let op! Na 50 m. gaat u aan de Y-splitsing van brede bospaden scherp L omlaag. (Dus niet RD omlaag!). Beneden kruist u een breed bospad en loopt u RD omlaag tussen de vijvers door. Aan de T-splitsing bij zitbank gaat u L langs de vijver. Aan de tweede vijver RD omhoog. Aan de derde vijver verder RD omhoog. Boven aan de asfaltweg R terug naar de parkeerplaats. U kunt hier iets gaan eten of drinken bij brasserie Kanunnik. Loop dan bij groot Mariabeeld (1857) de binnenplaats van de prachtige abdij op. (zie infobordje rechts van toegangspoort). Houd links aan. Bij de parkeerplekken (“P’) gaat u R en bij nr. 82 gaat u het klooster binnen. (Boven de deur staat groot “Auspice Deo, wat “onder Gods vaderlijke zorg” betekent). Loop 10 m. RD (zalen 1-14) en ga dan L en dan R door de grote gang. Aan het einde van de gang komt u bij de sfeervol ingerichte brasserie Kanunnik, de sponsor van de wandeling. U kunt hier ook buiten op het terras van de mooie binnenplaats zitten. In de brasserie kunt de eigen Rolduc wijn en het eigen abdij bier proeven. U kunt de wandeling ook combineren met een rondleiding door de abdijkerk en rococobibliotheek. De rondleiding begint iedere zondag om 10.30 uur en in de schoolvakanties ook op woensdag om 16.00 uur. Groepen, kunnen dit elke dag doen. Wel van te voren even bellen.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.
Wandelen met een PAUZE in een GEZELLIG KROEGJE: www.kroegjesroutes.nl

• 045-5466888. Gps afstand: 12950m
  • . Boven aan de voorrangsweg gaat u R omlaag. Negeer twee zijpaden links. Beneden aan de Y-splitsing gaat u weer R over de asfaltweg en steekt u weer via de brug de Worm over.
  • Vlak daarna aan de T-splitsing gaat u L. Negeer ruiterpad rechts en volg het pad RD langs het weiland en bosrand omlaag.
  • Ga meteen na de brug R (Hundforter Weg) over het pad, parallel aan de spoorlijn. ****
  • Beneden kruist u een breed bospad en loopt u RD omlaag tussen de vijvers door. Aan de T-splitsing bij zitbank gaat u L langs de vijver. Aan de tweede vijver RD omhoog
  • Houd links aan. Bij de parkeerplekken (“P’) gaat u R en bij nr. 82 gaat u het klooster binnen.