Thuis
Contacten

    Hoofdpagina


Activiteiten voor fijnmotorische planning en oog- handcoördinatie

Dovnload 75.45 Kb.

Activiteiten voor fijnmotorische planning en oog- handcoördinatie



Datum02.01.2019
Grootte75.45 Kb.

Dovnload 75.45 Kb.

ACTIVITEITEN VOOR FIJNMOTORISCHE PLANNING EN OOG- HANDCOÖRDINATIE.


  1. Houtbewerken met klein gereedschap.
    Spijkers en afval hout kunnen gebruikt worden voor opdrachten voor de motoplanning, die de nadruk leggen op het gebruik van de ene hand voor de handeling en de andere hand voor helpen en vasthouden.
    Klein handgereedschap kan gebruikt worden voor timmeren. zagen en schroeven.
    Het maken van specifieke dingen volgens opdracht geeft een extra dimensie wat betreft vorm en ruimtebesef.




  1. Verven (met de vingers, op een ezel enz).
    Schilderaktiviteiten die nuttig zijn voor motoplanning:

    • vingerverven

    • huis verven (verven met een grote borstel en een emmer water op de straat, muur etc.)

    • verven op een ezel.




  1. Figuren op een pinnenbord namaken met garen.
    Garen of touw biedt vele mogelijkheden om de fijne motorplanning te trainen. De leerkracht windt met een stuk garen om pennen in een pennenbord een figuur. Het kind heeft eenzelfde pennenbord in dezelfde positie en maakt de tekening van de therapeut na.




  1. Kleine voorwerpen sorteren.
    Kinderen sorteren verschillende kleine voorwerpen zoals paperclips, elastiekjes in kleine doosjes.




  1. Eenvoudige knopen maken.
    Platte knoop, oud wijf. De leerkracht maakt verschillende overhandse knopen op een bepaalde afstand van elkaar in een stuk touw (springtouw b.v.).

Het touw wordt op de grond gelegd en het kind probeert in zijn touw knopen te leggen op dezelfde lengte als in dat van de therapeut.
Op deze pagina zijn de knopen te vinden: http://www.realknots.com/knopen/reefk.htm


  1. Poppenkast met hand- en vingerpoppen.
    Hand- en vingerpoppen om een verhaal mee te vertellen vragen zowel motorplanning als volgorde van handeling. De kinderen laten de poppen handelingen nadoen als zwemmen, schaatsen, verhaaltjes uitbeelden etc.
    De andere kinderen proberen te raden wat de poppen aan het doen zijn. Vingerraces zijn ook leuk.




  1. Activiteiten met wasknijpers.
    Vingerspelletjes. Deze houden in:

    • wasknijpers rondom een schoenendoos zetten. zo snel mogelijk (tijd wordt opgenomen)

    • wasknijpers om een doos zetten zoals op een patroon is aangegeven (snelheid).
      Het kind gaat na of hij de wasknijpers volgens het patroon heeft geplaatst.




  1. Kralen rijgen.




  1. Armbanden maken van macaroni.

  2. Klik-klakkers (drukkralen).




  1. Kaartjes, waarop figuren van gaatjes zijn gemaakt.




  1. Oefenen met sluitingen, knopen, ritsen en veters.




  1. Weven.




  1. Spelen met constructiemateriaal b.v. lego




  1. Weven met stroken papier




  1. Ketting maken van papieren ringen.




  1. Een papieren waaier vouwen.
    Allerlei vouwtechnieken die vaak in eenvoudige handenarbeidboeken staan.
    B.v. een stuk papier van 20/30 vouwen als een harmonica om een waaier te maken.




  1. Een papieren mandje maken.
    Vouw een vel papier van 20 bij 30 cm. in de lengte doormidden. vouw het dan weer doormidden in de lengte. Nu ook 2 maal in de breedte doormidden vouwen. zodat er uitgevouwen 6 vouwen ontstaan, langs de buitenste vouwen naar binnen klappen, dan de hoekjes omvouwen.


  2. Afbeeldingen en van eenvoudige voorwerpen uit bladen en kranten scheuren.
    De kinderen scheuren afbeeldingen van b.v. een bal, een boom, of een huis uit een krant of tijdschrift.




  1. Kleuren binnen een sjabloon.
    De eerste mal wordt gemaakt van dik karton. van 15 bij 15 cm, waaruit een vierkant van 10 bij 10 cm is gehaald. zodat er een frame van 5 bij 5 cm overblijft. Het kind kleurt binnen dit frame. Het hele vierkant moet worden ingekleurd. Variaties om het moeilijker te maken:

    • maak net zo'n vierkant, met 1 zijde weggelaten, vervang deze zijde door een dikke zwarte lijn; laat het kind nu dit vierkant inkleuren

    • gebruik een mal met slechts 2 zijden, de 2 andere zijden vervangen door dikke zwarte lijnen

    • vervolgens maar 1 zijde en 3 lijnen voor de weggehaalde zijden

    • op het laatst kleurt het kind in een vierkant van alle dikke lijnen.





  1. Tekenen met gebruikmaking van mallen.
    Met potloden om geometrische mallen tekenen om verschillende tekening te maken.






  1. Inkleuren van eenvoudige vormen, zoals in een kleurboek.
    De kinderen kleuren binnen eenvoudige vormen omlijnd door dikke zwarte lijnen, als voorbereiding voor eenvoudige kleurboeken. Let er op dat het kind begrijpt wat het inkleurt. De leerkracht kan het duidelijker maken door verschillende onderdelen in de tekening te omlijnen met de kleur waarmee het kind moet inkleuren.




  1. Lijnen trekken van stip naar stip.
    Met een pen van stip naar stip lijnen trekken.




  1. Overtrekken.
    Overtrekken van grote tot kleinere tekeningen, vormen en letters, eerst alleen met de vingers. daarna met overtrekpapier en potloden. Om het moeilijk te maken kan het kind op een ander stuk papier uit het hoofd de tekening namaken, en daarna vergelijken met het voorbeeld (vormgeheugen!).




  1. Vloeiende lijnen tekenen zander voorbeeld.
    Van links naar rechts op een groot papier maakt het kind vloeiende bewegingen zoals:


    Volgende stap is deze vloeiende lijn overtrekken, daarna z'n vergissingen markeren.




  1. Met gesloten ogen bepaalde patronen natekenen.
    Op een groot stuk papier een slingerende lijn met lijm maken, daarna zand op deze lijn strooien. Als de lijm is opgedroogd volgt het kind de koers met de vingers en probeert het patroon op de tafel na te tekenen zonder het te zien. Op het laatst tekent het kind het patroon op papier met een potlood.



  2. Stippen-spel.
    Geef het kind vellen papier met een kantlijn links en allerlei figuren, zoals cirkels, vierkanten etc. Laat de kinderen, beginnen bij de kantlijn, in iedere cirkel (driehoek, vierkant) een stip zetten of een combinatie hiervan. Het kind moet zo snel mogelijk stippen zetten in de genoemde vormen.





  1. Lijnenspel.
    Een variatie op het voorafgaande is de kinderen vellen papier geven met verticale lijnen; gerangschikt in groepen (variërend in aantal). De kinderen wordt gevraagd aan de linkerkant bij de kantlijn te beginnen en een horizontale lijn te tekenen door het midden van iedere groep met 2 verticale lijnen. Herhaal met groepen van 3, 4, 5, etc.






  1. Klokken-spel.
    Met deze activiteit worden beide lichaamshelften onafhankelijk gebruikt, maar moeten zij tegelijk de richtingsbewegingen uitvoeren. Laat het kind zijn rechterhand op een van de getallen zetten en de linkerhand op een andere. De leerkracht roept de nummers af en het kind beweegt beide handen tegelijkertijd naar deze nummers.




  1. Stippenspel op het schoolbord.
    Zet een stip op het bord en laat het kind een lijn trekken van de eerste stip naar de tweede. zonder het krijtje op te tillen. Zet weer een stip en laat het kind ook deze verbinden. Maak er een spel1etje van, waarin het kind een lijn trekt naar iedere stip in verschillende richtingen.
    Als het kind moeite heeft rechts lijnen te trekken of richting te houden, maak de afstanden dan kort en vergroot ze geleidelijk.
    Als het kind moeite heeft op de stippen te stoppen, geleid dan zijn hand of zet een vlakje op iedere stip om hem te stoppen.
    Je kan ook ritmisch zinnen opzeggen, zoals "raak de stip", met nadruk op het laatste voord (ritme helpt aandacht vasthouden). Verhoog de snelheid van stippen plaatsen en verminder de tijd dat een kind op een stip stilhoudt. Zet de stippen zo, dat de lijnen steeds weer gekruist moeten worden.

  2. Lichtstraal tikkertje.
    Het kind volgt het licht van de leerkracht, dat op de muur wordt geprojecteerd met zijn eigen zaklampje. De leerkracht moedigt het kind aan grote bewegingen te maken. In plaats van de lamp in zijn hand te houden. Houdt hij hem ook onder de armen.




  1. Rechte en gebogen lijnen overtrekken.
    Volgen van de volgende rechte en gebogen lijnen is een goede oog-handcoördinatie oefening.




  1. Diverse activiteiten.

  • Grote bal duwen, vangen. werpen.

  • Grote stok, om en om pakken, trekken. duwen (0--0).

  • Touw trekken.

  • Hoepel (met 2 personen een 3e vangen, duwen, trekken).

  • Als kruiwagentje op handen lopen, met een kruiwagen (gewicht erin) rijden.

  • Klimmen.

  • Rekstok hangen.

  • Schommelen.

  • Grote blokken bouwen.

  • Grote dozen verven.

  • Fietsen.

  • Grote spiegel met scheerschuim.

  • Zichzelf in grote handdoek omrollen.




  1. Tweehandig werken.

  • Vingerverven.

  • Met deegroller werken.

  • Staande stempel maken van keukenrolhuls; touwtje erin, stokje erin, rollen.

  • Wc-rolletje, in verf stempelen met 2 handen tegelijk.

  • Gewone stempels.

  • Figuren omtrekken (grote en kleine).

  • Met 2 handen tegelijk grote cirkels maken op groot papier.

  • Met tamponneerkwasten ( 2 handen tegelijk).

  • Met penseel vnl. rechts laten werken (vingers kort en lang maken.

  • Veel knippen (bijv. stroken van de krant, net zolang tot dat goed gaat), dan op papier rechte lijnen, daarna pas gebogen lijnen. dan pas rondje.

  • Veel knippen, plakken, prikken.

  • Klein weefraampje, dikke wol.

  • Vingerbreien.

  • Propjes rollen.

  • Figuren overtrekken, inkleuren.

  • Met liniaal verticale, horizontale en schuine lijnen trekken (hokjes inkleuren).

  • Stroken scheuren en daarna figuren scheuren (zo precies mogelijk over lijnen scheuren: rechte, gebogen etc.),

BEWEGEN VANUIT VINGERS EN DUIM




  1. Propjes draaien.

  2. Bewegen met vingers en duim langs stok van rond hout.

  3. Duim en wijsvinger in ring om waterstraal of kaars, heen en weer bewegen.

  4. Handtolletje.

  5. Drukspelletjes met de duim (open ei, vuurcirkel, ballpoint, knikker, hondje van kralen aan elastiek).

  6. Grote bal tussen de handen pakken en door bewegingen van de duim rond draaien.

  7. Hand en vingerspelletjes: b.v.

    • duimen draaien

    • duim links -wijsvinger rechts en omgekeerd

    • pianospelen op de tafel

    • lopen met de vingers

    • vingers tippen.

  8. Werken met een pincet.

  9. Centen tellen, met duim over wijsvinger glijden.

  10. Bierviltjes laten draaien en/of opgooien via tafelrand.

  11. Grote bout en moer aan elkaar draaien.

  12. Propjes vanaf elastiekje tussen duim en wijsvinger schieten.

  13. Tussen wijsvinger en duim iets oppakken en in een bakje doen.

  14. Chinese balletjes door .de hand laten rollen en met vingerbewegingen sturen.

  15. Deksels op potten draaien.

  16. Theedoek "grabbelen".

  17. Spelen met een touwtje.

  18. Kralenplankje.

  19. Luciferfiguren maken (afgebrande).

  20. Kleuren met kleurpotloden.

  21. Knoopje maken in een draad.

  22. Kleine plukjes uit watten trekken.

  23. Bolletjes via klei rollen.

  24. Spelden in speldenkussen steken.

  25. Prikken.

  26. Vingerspelletjes o.a. "kattenogen".

  27. Constructiemateriaal (b.v. Lego).

  28. Elastiekenspel:
    Grote elastiek om beide handen heen m.n. rond pink en duim. Hiermee kan je verschillende figuren maken. De duim heeft hier met name een belangrijke sturende functie.

PENVOERING




  1. Met platte hand en/of zijkant hand over kunstbont glijden.

  2. Met zijkant hand + stokje over kunstbont glijden.

  3. Koordje om pink, hand laten trekken over papier.

  4. Lijnen trekken van links naar rechts over het papier.

  5. vinger van links naar rechts op papier.

  6. Hulpmiddelen:

  • penko

  • elastiekje

  • driehoekjes

  • bolletje klei

  • stippen op de vingers

  • werken met driehoekig potlood

  1. Als een aapje klauteren in een palmboom (=klimmen in je potlood).

BEWEGINGEN VANUIT DE POLS




  1. Kop met neus en ring.

  2. Scheuren van papier.

  3. Zeven van zand met een theezeefje.

  4. Kannetje water leegschenken.

  5. Balletje stuiten en opvangen (ook in supinatie).

  6. Grote lemniscaat schrijven (luie 8).

  7. Seinsleutel (zie schrijfspoor).

  8. Ratel, swingende ballen.


Dovnload 75.45 Kb.