Thuis
Contacten

    Hoofdpagina


Bijlagen Sander Slegtenhorst Bijlagen De Nieuwe Muziekindustrie: Evolutie of Revolutie?

Dovnload 409.56 Kb.

Bijlagen Sander Slegtenhorst Bijlagen De Nieuwe Muziekindustrie: Evolutie of Revolutie?



Pagina1/9
Datum05.04.2017
Grootte409.56 Kb.

Dovnload 409.56 Kb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9



Bijlagen

Sander Slegtenhorst




Bijlagen

De Nieuwe Muziekindustrie: Evolutie of Revolutie?

Een kwalitatieve studie naar de gevolgen van digitalisering voor de Rotterdamse muziekindustrie.



Masterthesis Media & Journalistiek

Faculteit Historische en Kunstwetenschappen

Erasmus Universiteit
Sander Slegtenhorst

312159as@eur.nl


Thesisbegeleider: Dr. E. Hitters

Tweede lezer: Dr. M. Verboord



Inhoudsopgave


Interviews 6

Interview I Bas Mooy – Eigenaar Audio Assault (27 april 2009) 7

Interview II Marco Grijsen – Eigenaar Triple Vision (6 mei 2009) 13

Interview III Dick van Zuylen – Algemeen Directeur / CEO Mojo (14 mei 2009) 18

Interview IV Mariette de Koning – Adjunct-directeur Centrale Discotheek Rotterdam (19 mei 2009) 26

Interview V Bas Kunnen - Producer/DJ/Eigenaar X-ceptionel Music Productions (20 mei 2009) 31

Interview VI Hans Mosselman - Eigenaar Move (27 mei 2009) 40

Interview VII Jorg Schiffers – Eigenaar Laterax Recordings (16 juni 2009) 49

Interview VIII Neels Smeekens - Producer/DJ/Dj workshop leider Hiphophuis (22 juni 2009) 56

Interview IX Natasja Roekamp – Label- en productmanager Coast to Coast BV (9 juli 2009) 63



Topiclijst
Onderzoek productie en distributie muziekindustrie in Rotterdam
Introductie

- Voorstellen

- Onderzoek voor Masterscriptie Erasmus Universiteit Media & Journalistiek

- Vertrouwelijk, wanneer gewenst kan het anoniem

- Interview duurt ongeveer drie kwartier / 1 uur

- Interview wordt opgenomen

- Er zijn een aantal vragen over muziekindustrie algemeen, muziekindustrie in Rotterdam en over je werkomgeving

- Heeft u nog vragen?

- Zullen we met het interview beginnen?
Inleiding

Kan je jezelf even kort voorstellen? Wie/wat/waar…

Voor welke organisatie ben je werkzaam en werkzaam geweest?
Muziekindustrie algemeen

Kan je de Rotterdamse muziekindustrie karakteriseren? (Soorten bedrijven / muziekstijlen / historie)

Wat is jouw rol in deze industrie? In welke beroepsgroep plaats je jezelf? Is deze rol / beroep in de loop van tijd veranderd?

Wanneer is een partij in deze industrie belangrijk? (Veel geld? Veel bekendheid? Vernieuwend? Is mainstream belangrijker dan underground?)

Wat zijn momenteel belangrijke ontwikkelingen in deze industrie?

Wat zijn de grote verschillen tussen de industrie nu en 15 / 20 jaar geleden? (jaren ’90 voor digitalisering?)

Is er een persoon (personen/partijen) te noemen die een voortrekkersrol heeft gespeeld in deze ontwikkelingen?

Zijn er bepaalde stijlen dominant geweest? Waarom?

Hoe staat het momenteel met de muziekindustrie in R’dam? (belangrijke partijen/feesten/ organisaties/stijlen)

Wat is het grootste verschil tussen R’dam en andere steden m.b.t. muziekindustrie? (Wat heeft R’dam wel, wat andere steden niet hebben? Wat heeft R’dam niet, andere steden wel?)


Digitalisering

Welke trends zijn er zichtbaar op het gebied van copyright / CD-verkopen / Internet?

Hoe verandert dit de muziekbusiness in zijn algemeenheid?

Ziet u een kentering van platenlabels naar boeking/marketingbureaus  concerten? (voorbeelden uit praktijk)

In hoeverre heeft dit invloed op de waardeketen van creatie tot consumptie? (ook gezien vanuit praktijk / bedrijf). Kunt u beschrijven hoe dit/deze processen in zijn werk gaat?

Welke consequenties heeft dit voor uw bedrijf / Rotterdam / artiesten?

Hoe probeert u in te springen op deze veranderingen? Kansen / bedreigingen?

Welke rol speelt de gemeente hierin? (Subsidies / wetgeving)


Veranderingen A & R / scouting

Hoe vindt u het aanbod van poppodia in Rotterdam?

Worden poppodia / optredens belangrijker ten opzichte van cd-verkopen? (kosten vs. baten)

Is er genoeg ruimte voor talentontwikkeling? (oefenruimtes, bands, artiesten)

Hoe ontwikkelt nieuw talent zich in R’dam? Is dit goed? Hoe zou dit anders/beter kunnen? Heb je het gevoel dat er iets is wat talentontwikkeling tegenwerkt?

Hoe probeert u in te springen op de toenemende do-it-yourself mentaliteit van (beginnende) artiesten? Of ziet u dit anders?


Toekomst (bedrijfsvisie)

Hoe ziet het muziekklimaat er over 10 tot 15 jaar uit in Rotterdam?

Welke veranderingen zullen er plaatsvinden?

Hoe zult uw bedrijf hierop proberen in te spelen?




  • Hoe is het interview u bevallen?

  • U kunt altijd nog bellen als u vragen/ toevoegingen heeft.

  • Als u geïnteresseerd bent, kunt u in september 2009 een kopie van de thesis toegestuurd krijgen. E-mail / postadres?

  • Bedankt voor uw medewerking.


Interviews

Interview I Bas Mooy – Eigenaar Audio Assault (27 april 2009)


(…)

B: Je kan ook altijd als er dingen niet duidelijk zijn me altijd bellen of mailen…

S: Het onderzoek gaat over dat de muziekindustrie erg is veranderd in Rotterdam en heel de wereld. Met name de digitalisering speelt hier een rol in. Vroeger nam je als band of dj een plaatje op en werd dat verspreid waarna optredens volgde ter promotie van de cd, dus dat is een beetje het traditionele model. Dat model is nu aan het veranderen en ik ben dus aan het kijken hoe dat in Rotterdam speelt en hoe platenlabels daar mee omgaan. Dus dat ik eigenlijk het doel van het onderzoek. Misschien kan je wat vertellen hoe jullie bedrijfje in elkaar zit.

B: Ja ik ben eigenlijk een paar jaar geleden begonnen met draaien en feestjes organiseren en eigenlijk was de volgende stap een platenlabel. Laat ik daar eens induiken. Ik ben toen toevallig net gaan werken bij Triple Vision die vooral distributie doet. Bij Triple ben ik al een tijd weg maar ik heb daar 7 jaar gewerkt en toen ik daar net begon met werken hadden ze daar iets van 5 of 6 platenlabels. Ik had gewoon het balletje opgegooid om een technolabel te beginnen, daar was toen nog niet veel van. Ik krijg meteen een kans en ook maar meteen aangepakt en meteen een tweede sublabel opgestart waar we net iets andere dingen op uitbrachten. Eigenlijk meegegroeid met Triple Vision, die nu ongeveer 250 labels hebben. Dus ik ben er bij geweest met het helpen opbouwen en het bekend maken ervan. Uiteindelijk had ik in totaal 5 platenlabels waarbij ik er nu 3 net verkocht heb aan Triple Vision zelf omdat ik me gewoon puur wilde focussen op mijn twee hoofdlabels. En de rest was een beetje bijzaak geworden. Verder release ik ook veel op andere labels maar ook mijn eigen labels. Ik ben full-time muzikant en dj.

S: Je bedrijf heb je met zijn tweeën?

B: Ja we doen dit met een vriend van mij Boris Ross, die heeft zelf ook een platenlabel. Dat heet luxaflex. Ik run dan Audio Assault en Arms samen met Jeroen Liebregts, dat is dan weer een collega van mij. En ik runde samen met iemand cannonball society syndicaat en domestic violence. Het 1 is een minmal label en de andere een hardtechno label, maar ik focus me vooral op het middensegment.

S: Je zit dan vooral in Nederland of internationaal?

B: Vooral internationaal. Nederland is maar een heel kleine markt eigenlijk. De laatste tijd is vooral door de opkomst van minimal hoofdzakelijk gebeuren er dingen in het buitenland. Zowel als vinyl als digitaal als met optredens. Ik treed veel meer op in het buitenland dan in Nederland.

S: En zijn jullie nu echt een undergroundstroming of kun je zeggen dat karakter van de muziek meer mainstream is?

B: Toen ik begon met techno begon het net een beetje mainstream te worden. Mainstream is tot op een zekere hoogte vrij relatief, maar binnen de elektronische muziek was techno wel groot aan het worden, zo een beetje 1 van de grootste stromingen. Dat is sinds enige jaren geleden volledig omgedraaid toen minimal om de hoek kwam. Dus toen zijn we met het label toch meer de underground ingedoken. Niet bewust maar wij zijn blij dat we in tegenstelling tot anderen vast zijn blijven houden aan onze stijl. En die stijl is in het buitenland nog wel redelijk populair maar in Nederland ligt het een beetje op zijn gat allemaal.

S: Triple Vision is dan wel meer mainstream neem ik aan of…?

B: Heel breed. Triple Vision is heel erg groot geworden door het uitbrengen van kleinere labels en Marco de eigenaar van Triple heeft altijd geprobeerd nieuw talent te supporten. Zo verkocht hij bijvoorbeeld een aantal labels 500 stuks vinyl, maar dat was voor hem én het label winstgevend omdat hij alle facetten van het proces in handen had. Het persen, distributie en transport…

S: Dus eigenlijk alle schakels had hij onder zijn hoede?

B: Ja Marco is een slimme zakenjongen en heeft zoveel mogelijk van het proces gepakt, dus hij pakt een paar dubbeltjes op het transport, om de doos die eromheen zit…

S: Hoe doen jullie dat dan qua distributie en verkoop?

B: Distributie gaat allemaal via Triple Vision. Dat noemen ze een P&D-deal. Dat staat geloof ik voor pressing of production en distribution. In ieder geval financieren zij alles voor. Zij zorgen dat de promos er komen. Het enige wat wij doen is het aanleveren van muziek en zij zorgen ervoor dat het op vinyl terecht komt. Dat het gepromoot wordt, dat white labels naar verschillende artiesten gaan op verzoek, ook naar winkels zodat ze alvast een hype kunnen creëren en ze zorgen ook dat het digitaal bij Beatport terecht komt. Verder zijn Track it down en Youknow zijn eigenlijk de grootste in ons genre.

S: Dus eigenlijk leggen jullie je alleen toe op productie?

B: ja we zijn vooral met name bezig naar het zoeken van nieuwe tracks, luisteren van demo’ s en dat soort dingen. En wij zijn verantwoordelijk voor het artwork en de hele huisstijl van het label. Dus wij maken ook de beslissingen, het is niet zo dat Triple enige beslissingsbevoegdheid heeft. We hebben de creatieve vrijheid.

S: Toch de zekerheid dat je een bedrijf achter de hand hebt die de distributie verzorgt.

B: Zonder distributie is het inderdaad niet te doen. In sommige genres gebeurd het nog weleens zoals in Tekno met K bijvoorbeeld. Die jongens kwamen nog weleens aan de deur bij Triple met een doosje ‘willen jullie wat kopen’ maar dat is in deze business gewoon niet te doen. Je hebt gewoon je kanalen nodig. Je verkoop zo weinig… In Japan verkoop je bij wijze van spreken 50 tot 60 stuks…

S: je moet dus breed inzetten om het überhaupt nog rendabel te krijgen.

B: ja het zijn allemaal kleine stukjes. Als je het alleen doet is niet rendabel om het te versturen bijvoorbeeld. En Triple verstuurt dan meteen 60 labels en per release 50 of 20 stuks en dan is het gewoon rendabel. Maar als je dat in kleine pakketjes moet versturen… Want het is wel ingestort hoor.

S: En als je het nu vergelijkt met pakweg 15 jaar geleden? Toen had je natuurlijk meer cd’s doe je kon uitbrengen.

B: Om een voorbeeld te geven, wij zijn nooit echt heel erg groot geweest. Het blijft vinyl, het blijft voor de liefhebbers en dj’s en niet voor de gewone consument. Maar we verkochten bij de eerste release 5000 stuks, tegenwoordig zijn we gewoon blij met 500 tot 600. Dus dat is echt hard gegaan, in het tweede jaar gingen we naar 1500 tot 2000 en daarna ging het maar naar beneden. Ik heb inmiddels 30 releases op dat ene label en 15 op de ander… En elke release ging gewoon steeds minder totdat het 2 jaar geleden stabiliseerde tot 500, 600 stuks. En toen kwam het digitale verhaal voorbij waar wij toch weer wat geld oppakken. Hierdoor zijn de releases nog steeds rendabel maar op alleen vinyl zou het niet meer mogelijk zijn. En cd’s… Een paar jaar geleden krijg je nog weleens een aanvraag om een track te lincenseren ofzo en toen zag je de statement hoeveel er verkocht was en toen werden er nog wel 5000, 6000 verkocht. De I love techno cd werd dan bijvoorbeeld 12.000 keer verkocht. En tegenwoordig ben je blij als je er een paar honderd stuks verkoopt.

S: Dus jullie leggen je alleen toe op vinyl en het digitale aanbod?

B: Ja ik doe eigenlijk ook af en toe nog weleens een cd uitbrengen, zo komt over anderhalve maand weer een cd van mezelf uit. Maar dat is dan puur een mix-cd en ben ik puur afhankelijk van wat ik krijg. Ik loop natuurlijk al een aantal jaren mee in dat wereldje dus artiesten stellen tracks gratis ter beschikking aan mij. En ik verkoop dan een gedeelte waar ik dan break-even mee draai en de rest is puur promotioneel. Als een visitekaartje. Als ik in het buitenland draai dan krijg ik veel vraag van mensen heb je een cd bij ofzo. Dus ik neem altijd 10 tot 25 cd’s mee en die deel ik uit of gooi ik in het publiek.

S: Als een soort flyer.

B: En eigenlijk is vinyl ook een soort visitekaartje geworden want voor het geld hoef je het niet meer te doen.

S: Is het dan ook zo dat je met optredens meer verdient of dat die belangrijker zijn geworden?

B: Ja zeker, vroeger kon je met een goeie plaat nog wel een redelijk bedrag verdienen. Sommige platen hebben we wel tegen de 10.000 euro verdient. Maar tegenwoordig als je een paar honderd euro verdient ben je blij. En uiteindelijk stuur je het ook dan maar op naar bevriende artiesten maar je verdient er vrijwel niets mee. En het is puur een duur visitiekaartje waardoor ze je naam leren kennen. Daarom is het belangrijk dit in stand te houden. En qua platen… je verdient een paar honderd euro, met een optreden verdien ik veel meer. Het is heel scheef. Ik zit hier in mijn studio 4 of 5 dagen in de week…

S: ja en dat je het met 1 optreden het bij wijze van spreken weer in 1 keer goed maakt.

B: Ja met 1 optreden verdien ik meer dan wat ik in een maand in een studio verdien.

S: dat kan ik me voorstellen ja.

B: ja het is een soort synergie-effect. Waarbij het 1 niet kan bestaan zonder het ander. Het helpt elkaar wel om beter te worden.

S: het is dan wel zo dat in vergelijking met 15 jaar geleden dat optredens belangrijker zijn en releases veel minder belangrijk.

B: Qua inkomsten wel. Ik weet niet of het minder belangrijk is omdat het dus doorwerkt, maar financieel haal ik veel meer geld uit optredens verhoudingsgewijs. Maar het belang van vinyl is nog steeds heel belangrijk omdat heel veel mensen je daardoor leren kennen. Ik ken ook wel een aantal vrienden die een beetje aan het draaien zijn maar niet zelf produceren en dan houdt het op een gegeven moment op, zit je aan je plafond. Wie weet in het buitenland wie je bent…

S: ja het gaat dus meer om netwerk opbouwen en daaruit weer verder kijken hoe je het aanpakt.

B: Ja in die zin helpt dat digitale verhaal ook erg mee. Ik vind het persoonlijk niet zo erg dat er veel gejat wordt enzo, laat de mensen mijn tracks maar downloaden. Of ik nu 150 euro op een track verdien of op het internet ja…

S: ja het is natuurlijk heel erg marginaal. Daar hoef je het ook niet voor te doen.

B: Het is zo weinig geld. Dus laat ze maar lekker al die tracks downloaden en verspreiden aan hun vriendjes. Maar ik kan me voorstellen als je in een grote band zit dat het een ander verhaal is.

S: Welke landen zitten jullie eigenlijk vooral internationaal? Engeland vooral?

B: Tja het is echt bijna overal wel eigenlijk. Als ik het afzet waar ik nu de meeste gigs heb, ik zit zelf vooral in spanje, italie en Engeland. Dat is voor mij de grootste markt qua optredens. Qua verkoop verkopen we ook aan het oostblok.

S: is dat upcoming nu?

B: Er gebeurt wel redelijk wat maar je merkt ook wel door de crisis dat ook mensen die feesten organiseren wat afwachtend zijn op dit moment. Dat merk ik ook wel en de platenverkoop heb ik nog niet echt cijfers gezien van dit kwartaal maar ik hoop niet dat het ook nog doorzet allemaal. Mensen kopen veel gerichter. Op een gegeven moment was het in die techno scene kon het niet op. Ik kende artiesten die elke week een nieuwe plaat uitbrachten.

S: Alleen om de verkoop te stimuleren.

B: Alles werd gewoon gekocht totdat mensen zeiden ho dit heb ik nu wel gehoord. Er ontstond een soort verzadiging. Ja en toen was het heel snel afgelopen met dat soort techno. Men ging op zoek naar nieuwe soorten muziek, Minimal was een klein segment en werd steeds groter en techno zag je omhoog schieten. Je zag het van elkaar weggaan. Ik stond laatst in italie voor een loods voor 600 te draaien en naast me een loods voor 2000 man en daar stonden ze minimal te draaien. Vroeger zou dat precies andersom zijn geweest. (…) Ik blijf zelf altijd zeggen, ik blijf altijd geloven in wat ik doe en dat is soms heel moeilijk, want iedereen om je heen zie je overstappen.

S: Je vecht eigenlijk tegen de bierkaai…

B: Ja zo voelt het wel een beetje… ik ben er er heilig van overtuigd dat het weer goed komt. Alles zit in een cirkeltje: mensen vinden nu hardere muziek vetter…

S: Ja dat het over een paar jaar weer omslaat.

B: ja en dan ben ik in 1 keer degene die vast heeft gehouden aan de sound en ben je ineens een grotere speler. En dat merk ik nu ook wel, het is nu makkelijker je te onderscheiden dan vroeger.

S: Ja. Die scene waar je je in begeeft is in Nederland zei je wat kleiner, in het buitenland wat groter…

B: Ja het is wereldwijd een scene eigenlijk. In Nederland is de enige die me wil supporten is Awakenings. Awakenings blijft gewoon de ouderwetse techno programmeren. In alle clubs gebeurd gewoon heel weinig dus door Awakenings wordt ik dan ook vaker geboekt in het buitenland en zo. Maar dat blijf wel een internationaal gebeuren. In elk land zijn er wel wat kleine organisaties of wat jongens die er mee bezig zijn en wat labels…

S: En qua Rotterdam? Het wordt natuurlijk gezien als een soort bakermat van de dance en elektronische muziek…

B: Ja er is wel altijd hier veel gebeurd. Er gebeurd nog steeds veel…

S: Maar eigenlijk is dat toch ook een beetje afgezwakt hier?

B: Ja het ligt eraan hoe je het bekijkt. Het ligt eraan uit welke scene je het bekijkt. Als je kijkt naar de Techno zijn er artiesten die toonaangevend zijn geweest zoals Speedy J, Secret Cinema en Michel de Hey, Joris Voorn… Daarnaast nog een heel elektro gedeelte vanuit Clone met Serge die hebben ook wereldwijd veel aanzien. En dan natuurlijk het hele hardcore en gabber gedeelte vanuit Midtown. Dus ik denk dat er op zich best wel veel gebeurd al is het zwaartepunt wel meer naar Amsterdam verschoven. Omdat daar dus heel veel van die Minimal jongens vandaan kwamen. En die zijn er echt erin gedoken en een heel nieuwe sound ontwikkeld waardoor ze internationaal wel op de kaart zijn gezet. Rotterdam blijft toch een beetje… Er zijn wel wat mensen die met Minimal bezig zijn, maar het is toch allemaal wat rauwer of zo, ik weet niet…

S: Die er bewust voor kiezen die kant op te gaan.

B: In dat opzicht is er een groot verschil tussen Amsterdam en Rotterdam en dat zullen we ook altijd zo houden.

S: Wat vind je de belangrijkste ontwikkelingen op dit moment in je sector?

B: De belangrijkste ontwikkeling is dat mijn soort techno langzaam aan het terugkomen is. Dat is voor mij heel belangrijk. En ik zie dat de digitale verkoop het verlies op mijn vinyl goed gemaakt heeft. Waardoor we het vinyl kunnen doen voor de liefhebbers en…

S: En als je het nu in percentages zou uitdrukken tussen vinyl en digitale versies?

B: Eh… Bedoel je dan qua winst?

S: Ja qua winstmarge.

B: Ja wat zal het zijn, ik denk toch wel dat het bijna 50-50 is. Je maakt dus geen basiskosten enzo waardoor het voor ons best wel interessant is, elke track die we verkopen verdienen we meer op een digitale track dan op vinyl. Want vinyl heeft hele hoge opstartkosten en uiteindelijk van het geld dat er binnenkomt krijgen wij een paar dubbeltjes per plaat weet je wel. Met het digitale kopen van mensen misschien van de 4 tracks er 2, maar dan houden we er bijvoorbeeld, wat zal het zijn, 80 cent aan over. Dat gaat een stuk harder dan dat je twee dubbeltjes krijgt. Plus dat je niet te maken hebt met transportkosten dat gaat veel makkelijk, de drempel voor iedereen die een label wil beginnen is een stuk lager geworden.

S: Dat kan ik me voorstellen inderdaad.

B: Aan de ene kant juich ik dat alleen maar toe. Het is makkelijker om een label te beginnen en is makkelijker om dingen uit te brengen, maar het zorgt er ook voor dat er een hoop meer rommel op de markt komt.

S: Ja is dat niet het geval dat mensen op een zolderkamertje lopen te prutsen en…

B: ja dat is dus het probleem je kan zo makkelijk muziek maken. Ik weet niet op je je weleens in zo een programma verdiept hebt, maar je kan bij wijze van spreken zo mijn vriendin hier naartoe kunnen nemen en binnen twee uur uitleggen hoe zo een programma werkt. En dan kan ze in principe een nummer maken ’s avonds, ik zeg maar wat. Maar of het ook goed is is een ander verhaal Ik kan ook wel op een gitaar staan rammen, maar dat ga ik dan ook niet uitbrengen. Als dat gewoon voor niks kan eigenlijk, want er zijn een hoop websites geweest die digitale shit gingen uitbrengen. Toen ik dacht ik kom op het is gewoon te slecht. En in die zin is het wereldje ook wel weer zelfregulerend.

S: De rotte appels worden er vanzelf uitgehaald.

B: Ja die vallen vanzelf weg. Ja als een track 5 downloads heeft denken ze ook van bekijk het maar. Als je bijvoorbeeld naar Beatport kijkt die bij de grootste is in onze…

S: Ja daar werken jullie dan mee samen qua uitgaven van muziek?

B: Ja Triple Vision heeft een distributiedeal met Beatport. Kijk Beatport… vroeger kon je daar nog wel binnenkomen, maar nu is het een afgesloten bolwerk waar je blij mag zijn als je een e-mailtje terug krijgt. Dus om daar binnen te komen moet je wel een soort van connected zijn. Triple heeft die macht om nieuwe mensen aan te dragen en Triple heeft daar 200 labels zitten, zij leveren het aan, Beatport zet het erop en stuurt elk kwartaal een statement van dit krijg je en Triple verdeelt het weer over hun labels.

S: Op die manier ja. Dus je doet het niet zelf. Het is niet zo dat jij het op internet zet en verkoopt.

B: Nee dat gaat allemaal via Triple Vision inderdaad.

S: is dat eigenlijk contractueel vastgelegd dat je verplicht aan hun moet leveren of hoe werkt dat?

B: Nou het is in zoverre, Beatport is keihard. Als je niet een bepaald bedrag gemiddeld per kwartaal binnenhaalt dan wordt je er gewoon uitgeflikkerd.

S: Het gaat puur om de omzet.

B: Ja omdat ze alleen met de grote spelers werken en zij zelf bepalen wat een grote speler is. Ja er gaat een hoop geld in om hoor. Als ik weleens de statements zie van Triple Vision, dus al die labels en nog eens tientallen bedrijven waarmee ze samenwerken dat gaat echt om tienduizenden euro’s per maand. Alleen al die naar Triple gaan, dus het gaat om tonnen per maand denk ik.

S: Ja en dan zit je hier in de studiootje haha.

B: Ja er gaat gewoon een hoop geld in om en er zijn een aantal jongens die er slim op ingespeeld hebben. Youknow bijvoorbeeld die is in Engeland groot begint geworden en Trackitdown, en nog een heleboel soort B-achtige sites… Als je Trackitdown naast Beatport legt krijg je van Beatport een statement van 800 euro en Trackitdown 38 euro weet je wel.

S: Dus dat schiet niet op.

B: Nee, nee. We zaten eerst nog bij 15 verschillende aanbieders, maar hebben later besloten alleen met Youknow en Beatport in zee te gaan omdat het anders zo veel tijd en energie kost. En het levert gewoon geen ruk op. Dan heb ik liever dat ze daar kopen. Mensen vinden het toch wel nu. Eerst was het nog een beetje zoeken. Iedereen die met elektronische muziek bezig is die gaat naar Beatport.

S: Ja precies. Soort Google van de…

B: Ja als ik naar mezelf kijk, het is wel eerlijker dat digitale verhaal.

S: Je wordt natuurlijk meteen afgerekend op de cijfers die ze binnenkrijgen.

B: Er komt ook meer binnen ook. Bij een distributeur als Triple Vision… Het kost dan 2,50 om een plaat te maken. Ze betalen per verkochte plaat 2,90-3,00 euro aan het label, dat zijn dus een paar dubbeltjes. Daar moet het label ook nog zijn promotie van betalen en artiesten, dus dan blijft er geen ene fuck over. Dan verkoopt zo een Triple Vision het aan winkels voor 6 euro, zou dat zijn dus al 3 euro de zij zelf pakken. Dan verkopen ze het ook nog via hun eigen website voor tien euro en via de winkel beneden, ook voor tien euro. Dus als zij 1 plaat in de winkel verkopen dan moeten wij al 10 tracks verkopen via de gewone kanalen. En nu is het gewoon zo, elke track dat gedownload wordt krijg je gewoon een bedrag voor.

S: Cash in het handje eigenlijk. Dat is wel bizar inderdaad.

B: Dat is wel interessant. Het zijn nog geen grote bedragen hoor. Maar een aantal jongens die ik ken hebben dan weleens een hitje gescoord op Beatport en dan heb je het over een paar duizend downloads ja en dan wordt het wel interessant. En dan krijg je voor 1 track opeens 2500 euro.

S: Denk je dat het digitale verhaal steeds belangrijker wordt?

B: (Meteen) Ja.

S: Dat het je meer zekerheid biedt voor je omzet?

B: Ja nou ik denk, ik was altijd een doemdenker wat betreft het verdwijnen van vinyl en was altijd fel tegenstander van het digitale, totdat ik opeens al die grote jongens zag overstappen en sprake met een aantal van die gasten, zoals Chris Liebing uit Duitsland, die had altijd drie draaitafels en helemaal bezweet echt zo een tovenaar. Ik sprak hem en ik zei tegen hem ‘ik vind het zo jammer dat je achter je laptopje staat’ en toen zei hij ‘ ja maar ik doe nu twee keer zoveel als wat ik toen deed’. De mogelijkheden zijn zoveel groter, ik kan nu 6 tracks tegelijk laten lopen. Bij de 1 alleen de hoge gebruiken, alleen de highends, ander weer de bas. Hij zei probeer het nu maar een keer. Nou ik heb het een keer geprobeerd en ik was meteen verkocht. Dan krijg je dus een soort conflict in jezelf van ja…

S: Ja, ja ik snap het. Ja zoals het eigenlijk was…

B: Ja en probeert het maar is te verkopen. Maar inmiddels in de meeste landen staan de meeste mensen met laptops.

S: Is het ook wel eens not done zeg maar?

B: Nou heb een keer meegemaakt met kerst twee jaar geleden in Hongarije. Toen ging ik me laptop aansluiten en toen bleek dat ik de enige DJ was die met een laptop stond. En toen kreeg ik echt van die vuile blikken, zo van die gast staat met zijn laptop… Het is ook een stuk makkelijker draaien. Ik heb nu tien jaar met vinyl gedraaid en me sporen echt wel verdiend. Uiteindelijk gaat het om het resultaat op de dansvloer, en niet met welk medium je dat bereikt ofzo. Hoe groter je bent, hoe makkelijker het gepikt wordt. Ik merk zelf dat niemand er de laatste tijd iets van over me heeft gezegd. En dat was aan het begin wel anders.

S: Die omslag is nu wel geweest.

B: Sommige clubs waar ik kom staan er alleen maar cd-spelers en een mengpaneel, dus dan staat er niet eens meer draaitafels. En ik verwacht in de house scene draait niemand meer met vinyl. Het hangt een beetje van de scene af. Met drum & base bijvoorbeeld wordt steeds meer met cd’s gedraaid, maar ook nog wel veel vinyl. Maar in de techno en minimal zie je steeds meer mensen overstappen naar het digitale. Het is proces dat blijft doorgaan en op een gegeven moment wordt je gedwongen om over te stappen. Dan kan je wel naar een club gaan met je platen maar als er geen draaitafels staan houdt het op. Ik denk dat het uiteindelijk dat het wel blijft bestaan vinyl, maar echt voor een heel klein gedeelte van de mensen. Dat er nu ook nog steeds bijvoorbeeld als een nieuwe cd van U2 uitkomt, komt er ook een plaat op vinyl uit, puur voor de liefhebbers.

S: Ja meer collectors items

B: Ja en in de elektronische muziek gaat het ook die kant op, al zeggen ook een aantal mensen van ‘vinyl gaat niet weg’.

S: De echte volhouders.

B: Maar het zijn van die kleine dingen… Ik had het er laatst over met een dj uit Engeland dat Jeff Mills altijd 1 van mijn favoriete artiesten is geweest. Heel veel van zijn muziek wil ik draaien maar dat kan niet want hij doet niets digitaal. Dan moet de plaat gaan opnemen en zelf digitaliseren maar dan verlies je altijd kwaliteit. In alle interviews heeft hij volgehouden dat hij er niet aan meewerkt. Maar recent zag ik een blog van hem dat hij toch maar overging met releases van oud materiaal…

S: Op zich zou die inderdaad toch een keer moeten natuurlijk.

B: Mijn nieuwe album komt er binnenkort aan. Dat zijn acht tracks op vinyl dus twee platen. En dan heb ik drie bonustracks, maar die komen alleen digitaal uit. Nou en dat ik dus heel erg leuk. Want dat betekent waar ik vroeger ruimte had met vier nummers op een plaat, kan ik nu een plaat uitbrengen met acht nummers. Waardoor ik ook mensen de kans kan geven… Ik heb nu drie talentvolle jongens die remixen maken. Die komen niet op het daadwerkelijke album maar wordt wel in de promotie meegenomen en komen bij alle grote dj’s terecht ter promotie.

S: ja dus een soort win-win situatie.

B: ja precies. Alleen komt er ook meteen een hoop rotzooi naar boven elke keer.

S: En die talenten, jullie hebben dan met zijn tweeën dat label. Hoe kom je aan talenten?

B: Via myspace is toch een goed platform en krijg heel veel demo’s via myspace. Mensen die linkjes sturen of ‘luister even naar mn tracks’. Daar heb ik van me afgehouden, nu krijgen ze een standaard mailtje met postbus of e-mailadres waar ze het naar toe kunnen sturen. En dat check ik 1x in de week en dan luister ik al de tracks en dan hoor ik binnen 2 seconden of het goed of slecht is. Dus hetzelfde als je vroeger in de winkel een plaat luisterde je weet meteen of je hem gaat kopen of niet. Gewoon een bepaalde groove en sound die erin zit. En eigenlijk ontdekt ik heel weinig talent. Toevallig hebben we pas een talent ontdekt, Gujijama een japanner, die is sindsdien al redelijk is doorgebroken. En zo hebben we nog een aantal jongens die we hebben ontdekt.

S: En die komen dan meteen onder jullie label terecht?

B: Ja we vragen hen dan eerst om meer materiaal, ze sturen dan 3 tracks of meer. We zoeken dan de beste dingen uit. Nu met Gujijama hebben we de eerste release gedaan met twee tracks van hem en dan zelf twee remixen, dus ik 1 en die andere jongen dan een remix. Als zijn naam een beetje aan die van ons word gekoppeld en andersom het een beetje bootst, zo dat mensen meteen de release serieus nemen omdat er twee gevestigde namen opstaan. Dus het iks voor hem ook goed. Zo koop ik soms een plaat of een nummer van iemand en die vind ik erg goed. Dan stuur ik hem een mailtje van ‘heb je nog meer materiaal’. Laatste tijd zijn veel Japanse jongens die erg in opkomst zijn. En verder krijg ik zoveel rotzooi dat je af en toe denkt dat iemand zn eerste nummer stuurt en naar allerlei labels verzend, zo werkt dat gewoon niet. Je hoort heel snel of iemand wel of geen talent heeft.

S: Hoe denken jullie de komende tijd verder te gaan? Gaan jullie op de zelfde weg verder of..?

B: Toevallig heb ik met mijn distributeur een gesprek gehad en die zeiden van je moet eigenlijk nog een label erbij beginnen. Audio Assault digital ofzo. Nu heb ik wel dingen vinyl, maar we brengen dus voornamelijk digitaal uit als ze ook op vinyl gekomen zijn. En hij zei begin een label dat alleen digitaal is als een soort zusterlabel. Ik ben daar zelf nog niet happig op. Het lijkt erop dat je dan snel probeert geld te verdienen en dat daar de B-keuze op verschijnt.

S: Andere kant kan je digitaal label gebruiken om je kosten te dekken en aan de andere te kant te blijven experimenteren.

B: Ik wil juist dat mensen willen dat ze ons serieus nemen en dat we niet zomaar dingen gaan utibrengen. We brengen alleen het beste van het beste uit. Met strenge kwaliteit eisen.

S: Kwaliteit boven kwantiteit, daar komt het op neer.

B: Ja plus dat het heel moeilijk is om de vinyl-releases te vullen omdat we die lat zo hoog leggen. We hebben dan wel het andere label Arms dat een various artist label is. Daar doen we altijd vier verschillende artiesten op. Als we iemand bijvoorbeeld goed vinden maar nog niet helemaal zetten we een track van hem erop om te kijken of mensen en sponsors het goed vinden. En als het dan goed bevalt dan mag die weleens naar Audio Assault om een hele release te doen. Over het algemeen is het wel dat mensen die op Audio Assault komen wel gevestigde namen zijn en flink wat dingen gedaan hebben.

S: Je hebt een naam hoog te houden.

B: Ik krijg een heleboel demo’s van mensen. Tuurlijk kan je een demo sturen en hoop je dat er een pareltje tussen zit, maar ik kan net zo goed terug sturen dat de kans dat je op een label komt 0,00001% is. Zo is het gewoon. Laatste paar releases, of we doen het zelf, of we hebben onze vriendjes waar we mee samenwerken. Heel af en toe komt er weleens iemand boven drijven, waar je qua talent wel wat mee kan doen.

(…)

  1   2   3   4   5   6   7   8   9

  • Inhoudsopgave Interviews 6
  • Topiclijst Onderzoek productie en distributie muziekindustrie in Rotterdam Introductie
  • Inleiding
  • Digitalisering
  • Veranderingen A R / scouting
  • Toekomst (bedrijfsvisie)

  • Dovnload 409.56 Kb.