Thuis
Contacten

    Hoofdpagina


Christelijke Yoga

Dovnload 21.15 Kb.

Christelijke Yoga



Datum25.10.2017
Grootte21.15 Kb.

Dovnload 21.15 Kb.

Een voormalige New Ager spreekt
over “Christelijke Yoga”


http://lighthousetrailsresearch.com/blog/

Uittreksel uit Out of India door Caryl Matrisciana, pp.182-185

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV)
Vertaling, plaatje en voetnoot door M.V.

Christelijke Yoga?”



Veel mensen trachten de oefeningen van yoga af te scheiden van zijn spiritueel element. Het seculiere, intellectuele Westen heeft lang verondersteld dat zij yoga-praktijk kan scheiden van zijn spirituele aspecten door deze gewoon te negeren of te herdefiniëren.

Overeenkomstig is de westerse kerk gaan veronderstellen dat yoga, dat ooit aanzien werd als heidense import uit het Oosten en taboe voor christenen, veilig gechristianiseerd kan worden. Vandaag wordt yoga beschouwd als goedaardig, en een golf van op spiritualiteit gebaseerde oefeningen, verpakt in christelijke terminologie, heeft het Westen overspoeld. Deze praktijken combineren yoga bewegingen, houdingen, ademconcentratie, repetitief gebed, met christelijke thema’s,



Caryl Matrisciana



muziek, gebeden en aanbidding, of bijbelse verzen en namen.

Wat meer is: oosterse meditatie in het algemeen werd een nieuw gezicht gegeven. Bijvoorbeeld: in zijn boek Open Mind, Open Heart, hernoemt Thomas Keating oosterse meditatietechnieken als “centrerend”, “contemplatief gebed” en “transformed into Christ”.[1] Met betrekking tot deze fusie van Oost en West worden door belangrijke christelijke uitgevers talloze boeken video’s uitgegeven over “yoga voor christenen”.

Als gevolg van deze veranderde houding jegens yoga en oosters mysticisme, bieden een groeiend aantal christelijke kerken programma’s aan, voor zowel de gemeenschap als hun eigen leden, die Christendom en mystieke praktijken vermengen, zoals yoga.

Time magazine bracht een artikel met de titel: “Stretching for Jesus”, dat verslag uitbracht over de controversie over “christelijke yoga”. Het bracht ook iets over Cindy Senarighi, een Lutheraans pastor en de stichter van “Yoga Devotion”. Senarighi onderwijst yoga in haar kerk in Minnesota. Volgens Time, maken zulke cursussen deel uit van een “snelgroeiende beweging die de 5000 jaren oude praktijk van yoga wenst bij te schaven om te passen in de leringen van Christus”.[2]

Alhoewel Senarghi tegenkanting ontvangt op haar onderwijs, van de kant van zowel fundamentalistische hindoes als fundamentalistische christenen, zegt zij dat er “een grote, brede groep mensen is, in een middenpositie, die yoga op een andere manier begrijpen dan die groepen [fundamentalisten]”.[3] Zij legt uit:

Zij begrijpen van de westerse praktijk van yoga, het fysiek gebruik, de fysieke praktijk van yoga, dat die niet enkel fysiek voor hen goed is maar ook emotioneel, en zoals ik zei ook spiritueel: in staat zijn in gebed en meditatie te gaan.[4]

Senarighi gelooft dat als christelijke woorden gebruikt worden als de mantra’s (wat yoga-meditatie vereist), of de intentie er is om yoga te gebruiken om Jezus te bereiken, dat het dan perfect gezond is om yoga met christendom te combineren. Zij zegt:

Een van de manieren die ik bij mijn studenten aanmoedig om hun yogapraktijk en een chris­telijke spirituele praktijk samen te brengen, is te denken aan een favoriet bijbelvers, of een christelijke mantra, zoals het woord “Jezus” of “amen”, en dat in de praktijk te verbinden met hun lichaam en hun brein en hun geest.[4]

Een andere yogalerares, aangehaald in het Time magazine artikel, is Susan Bordenkircher, een Methodist uit Alabama en de auteur van het boek Yoga for Christians, gepubliceerd door Thomas Nelson (een van de grootste christelijke uitgevers). Bordenkircher ontdekte yoga in 2002:

“Ik wist meteen dat ik er iets spiritueels en fysieks uit zou halen, maar ik voelde me oncomfortabel in deze format”, zegt ze. Dus bereidde Bordenkircher een vinyasa, of reeks van lichaamshoudingen, met een bijbels aspect. Meditaties focussen op Jezus. Zij noemt de “sun salutation” (zonnegroet) - een reeks van poses die de hindoezonnegod vereren - in plaats daarvan “warm-up flow”.[5]

Het Time artikel onthult dat “yoga puristen” (hindoes) verveeld zitten met het idee van “christelijke yoga” en zeggen dat “hindoeïsme niet is als een ingrediënt dat geëxtraheerd1 kan worden uit yoga”.[6] Aan de Hindu University of America in Orlando, Florida, zegt een professor van yoga-filosofie en meditatie: “Yoga is hindoeïsme”.[7]

Yoga is de christelijke kerk binnengekomen via de gedachte dat het oké is de hindoepraktijk van yoga te adapteren door gebruik te maken van christelijke termen en concepten - zolang alleen de oefeningen worden uitgevoerd zonder meditatie is yoga veilig. Niets is verder van de waarheid. Voormalig hindoe goeroe Rabi Maharaj, schrijft in zijn autobiografie Death of a Guru: “Geen enkel deel van yoga kan afgescheiden worden van de filosofie die erachter zit”.[8] Hindoeïsme is geheel incompatibel met echt, bijbels Christendom - de twee kunnen niet geabsorbeerd worden tot één. Er kan gewoon niet zoiets bestaan als “christelijke yoga”.

Noten:

1. Thomas Keating, Open Mind, Open Heart (New York, NY: The Continuum International Publishing Group, Inc., 1986, 1992, 2006); these terms are used throughout Keating’s book.


2. Lisa Takeuchi Cullen/Mahtomedi, “Stretching for Jesus” (Time magazine, August 29, 2005).
3. Yoga Uncoiled: from east to west (Menifee, CA: Caryl Productions, 2007).
4. Ibid.
5. Ibid.
6. “Stretching for Jesus”, op. cit.
7. Ibid.
8. Ibid.
9. Rabi Maharaj, Death of a Guru (Eugene, OR: Harvest House Publishers, 1984 edition)

Zie ook:

Yoga: Relaxatie of Occult?: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Yoga.pdf

E-mail: verhoevenmarc@skynet.be

Homepage: www.verhoevenmarc.be of users.skynet.be/fa390968



Ga hier naar de Nieuwste Artikelen of www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

1 Extraheren: een uittreksel maken van iets.



  • Christelijke Yoga”

  • Dovnload 21.15 Kb.