Thuis
Contacten

    Hoofdpagina


Didactische Analyse: Song Without Words – F. Spindler Algemene informatie

Dovnload 323.05 Kb.

Didactische Analyse: Song Without Words – F. Spindler Algemene informatie



Datum19.01.2019
Grootte323.05 Kb.

Dovnload 323.05 Kb.

Didactische Analyse: Song Without Words – F. Spindler


Algemene informatie


Componist: Fritz Spindler (1817-1905)was een Duits componist en pianist. Hij was leraar in Dessau en in Dresden. Als componist schreef hij vooral werken voor piano, kamermuziek en voor harmonieorkest.

Werk: Song Without Words
Uit bundel: ‘The Joy of First Classics’ – Denes Agay
Niveau: L3

Doelstelling: Het afbakenen van de fraseringen, het aanwenden van een verzorgd balansspel en het beheersen van een beheerst legatospel.


Notenbeeld



Vorm: AA’BCBC
Melodische of thematische karakteristieken:




  • Motivische/thematische verwerking: het thematisch materiaal bestaat voornamelijk uit uitgestrekte lange notenwaarden, behalve in het B-deel ontstaan er enkele achtste noten.




  • Fraseringen: het A-deel en het C-deel omvatten zeer uitgestrekte fraseringen per acht maten. Enkel in het B-deel ontstaat er een korte motivische verwerking.


Metriek en maat

  • Maatsoort: 3/8



  • Metrum: het metrum wordt voortdurend verduidelijkt door de begeleidende achtste noten in de linkerhand.

Ritme


  • Lange notenwaarden in de rechterhand en doorlopende achtste noten in de linkerhand.

Harmonie

  • Stemvoering: Homofoon/polyfoon




  • Harmonische analyse: de harmonie bestaat uit een heel klassieke opeenvolging van de hoofdgraden.

Dynamieken


  • Piano, crescendo en decrescendo.

  • De crescendo’s en decrescendo’s verduidelijken de fraseringen.

Rolverdeling met de begeleiding


  • De begeleiding verduidelijkt voortdurend het metrum en moet zoveel mogelijk op de achtergrond blijven.

  • In het C-deel wordt de begeleiding ingekort door het aanwenden van ‘Seufzers’



Technische elementen


  • Het uitvoeren van de voorslagen. De leerling moet opletten voor de juiste timing en het legato en diep in de toets uitvoeren van de voorslagen. Ze mogen niet te ongebelangrijk en te snel zijn.

  • De combinatie van de legatolijn met ‘Seufzers’ in de linkerhand in de laatste regel.

  • Duimonderzet in de vierde laatste maat.


Interpretatieve elementen


  • Dynamieken: piano cantabile is de heersende dynamiek. Een nauw contact met de toetsen en het produceren van een subtiele, maar warme klank.

  • Fraseringen: zeer uitgestrekte fraseringen. De leerling maakt steeds een crescendo naar het midden toe en legt naar het einde toe weer neer. De opwaartse polsbeweging aan het einde van de zinnen wordt in het eerste deel verduidelijkt door het noteren van een rust.

  • Balans: de linkerhand uitvoeren met zo weinig mogelijk beweging, zodat hij bijna onopvallend verloopt. Dit in contrast met een iets helderdere klank in de rechterhand. Indien de leerling goed luistert naar de rechterhand zal die automatisch hoorbaar zijn.

  • Legato: de lyrische melodielijn moet uitgesmeerd worden, waarbij de leerling voldoende richting denkt.

  • De sfeer is lyrisch.

  • Algemene informatie
  • Notenbeeld
  • Dynamieken
  • Technische elementen
  • Interpretatieve elementen

  • Dovnload 323.05 Kb.