Thuis
Contacten

    Hoofdpagina


Didactische Analyse: Swanee River – Fritz Emonts Algemene informatie

Dovnload 8.61 Kb.

Didactische Analyse: Swanee River – Fritz Emonts Algemene informatie



Datum16.07.2017
Grootte8.61 Kb.

Dovnload 8.61 Kb.

Didactische Analyse: Swanee River – Fritz Emonts

Algemene informatie



Componist: Fritz Emonts (1920-2003) was een zeer bekende Duitse pianist en pianopedagoog.

Werk: Swanee River
Uit bundel: ‘das Europäische Klavierschule’ Band I
Niveau: L2

Doelstelling: Het aanvoelen van het metrum in een ‘C barré’ maat, de si mol en enkele nieuwe muzikale aanduidingen.

Notenbeeld



Vorm: ABAB’CA’B’’
Melodische of thematische karakteristieken:




  • Motivische/thematische verwerking: het A-thema keert drie keer bijna letterlijk terug en het B-thema wordt lichtjes gevarieerd. Het thema bestaat uit diverse sprongen en is verspreid over de rechter- en linkerhand.




  • Fraseringen: het stukje bestaat uit een structuur per vier maten. De fraseringen worden steeds gescheiden door lange notenwaarden.



Metriek en maat

  • Maatsoort: 4/4 doorstreept



  • Metrum: de leerling moet eerst het metrum aanvoelen in 4/4 en krijgt in het snelle tempo meer een tweeledig gevoel m.b.v. de begeleiding van de leerkracht. De noten van drie tellen kunnen er voor zorgen dat de leerling het metrum verliest.

Ritme


  • Noten van drie tellen in een vierledige maatsoort.

  • Gekoppelde lange notenwaarden.

  • Vanaf het C-deel wordt het ritme met de noot van drie tellen omgekeerd.

Harmonie

  • Stemvoering: n.v.t.




  • Harmonische analyse: n.v.t.



Muzikale aanduidingen

  • Ritardando, fermate en a tempo.

Rolverdeling met de begeleiding


  • De begeleiding van de leerkracht zorgt voor een duidelijk tweeledig gevoel.

  • De leerling moet zelfstandig de vierledigheid aanvoelen in zijn melodielijn en krijgt weinig ritmische ondersteuning van de begeleiding.


Technische elementen


  • De aanvoelen van het metrum, vooral bij het uitvoeren van de noten van drie tellen die zich situeren op een zwak tijdsdeel.

  • De lengte van de lange notenwaarden respecteren.

  • De vinger op voorhand op de sib plaatsen met de juiste vinger.

  • Een vloeiend alternerend spel tussen beide handen.

  • Opletten voor de ritmiek in het C-deel. De eerste tel van de maat hier lichtjes benadrukken, zodat het metrum duidelijk blijft.



Interpretatieve elementen


  • Het natuurlijk aanvoelen van de ritardando inoefenen terwijl de leerkracht meetikt. Nadien moet de leerling dit volledig zelfstandig kunnen, omdat de begeleiding van de leerkracht gewoon blijft liggen in lange notenwaarden.

  • De fermate houdt in dat je de noot langer mag aanhouden dan drie tellen.

  • De leerling pikt zelfstandig het tempo terug op aan de a tempo.

  • Legato: aan het einde wordt er een kleine legatoboog aangeduid die verwezenlijkt moet worden met de vierde en vijfde vinger. De vingers geven de klank aan elkaar door en de pink is lichtjes omhoog wanneer de vierde vinger speelt.

  • Fraseringen: maak een duidelijk onderscheid tussen de verschillende zinnen door ze neer te leggen en de eerste noot van elke zin te voorzien van een duidelijke aanslag.

  • De sfeer is plechtig en levendig.

  • Notenbeeld
  • Muzikale aanduidingen
  • Technische elementen
  • Interpretatieve elementen

  • Dovnload 8.61 Kb.