Thuis
Contacten

    Hoofdpagina


Galerie-kunstuitleen geja

Dovnload 24.81 Kb.

Galerie-kunstuitleen geja



Datum27.11.2017
Grootte24.81 Kb.

Dovnload 24.81 Kb.

PERSBERICHT Galerie GEJA, Maastricht 27-03-2014

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



GALERIE-KUNSTUITLEEN GEJA tel./fax : O43-36 26 930 / 36 26 551

Koning Clovisstraat 20 email : muyshoub@hetnet.nl

6224 GX Maastricht website : www.galerie-geja.nl
Expositie-info:
Expositie : GRAFIEKSALON MAASTRICHT

Periode : 5-4 t/m 11-5-2014

Preview : zaterdag 5-4-2014

Vernissage : zondag 6-4-2014 (kunstenaars indien mogelijk aanwezig)

Kunstborrel : zondag 27-4-2014 (kunstenaars indien mogelijk aanwezig)


Exposanten : Cees Alfrink (Giclée-)grafiek

Norbert Grimm grafiek

Ria Jussen grafiek

Jacob Muys grafiek

Truus Houben (foto-)grafiek

Lei Hannen keramiek

Umibaizurah keramiek
Geopend : Donderdag (alleen na telef. afspraak) 19.00 – 21.00 u.

Vrijdag, zaterdag, zondag 14.00 – 18.00 u.


Persinformatie:

De cv/gegevens van de kunstenaars kunt U vinden in bijgevoegd persbericht alsmede op onze



website www.galerie-geja.nl, page exposities, page Grafieksalon Maastricht. Indien gewenst, kunt u van bijgaande (van beeldrecht gevrijwaarde) foto’s (lage resolutie) de foto’s in hoge resolutie bij ons opvragen.

Informatie m.b.t. de kunstenaars:
Cees Alfrink (Buchten) voltooide zijn opleiding als graficus (vrije en toegepaste technieken) aan de Academie Beeldende Kunst & Media Genk (België).

In de grafische kunst legt Cees Alfrink zich vooral toe op de traditionele etstechniek. Met behulp van de lijn-ets, aquatint en vernis mou maakt hij veelal verhalende etsen.

Sinds een aantal jaren heeft hij ook de giclée-druk ontdekt, een digitale druktechniek op basis van gepigmenteerde inkten, waarbij vooral de grotere kleurvrijheid hem zeer aanspreekt.

De giclée vindt zijn oorsprong eind jaren 80 in de Verenigde Staten en kent op dit moment ook een grote interesse in Europa. Evenals zijn etsen worden ook de giclée werken in een oplage van maximaal 25 gedrukt.

Tijdens de Grafieksalon Maastricht 2014 worden werken uit de serie “Griekse Mythologie” getoond.

Norbert Grimm (Alsfeld, Duitsland) voltooide zijn opleiding aan de Akademie für Grafik & Design in Frankfurt. Hij is in zijn grafisch oeuvre zeer “verhalend”, i.p.v. van tekst gebruikt hij grafiek en beelden van glas en keramiek. Hij bereisde verschillende landen in Europa, het Midden Oosten, Afrika, Azië en de Verenigde Staten. In zijn kleurgebruik zien we de landen, de cultuur en de natuur telkens terugkomen. Hij verbeeldt magische reizen, zijn beeldtaal is vaak voorbij tijd en ruimte. In zijn etsen zien we sterrenstelsels, roterende energieën, ronde vormen die planeten verbeelden en figuren die lijken op spaceshuttles. Bijna elke vorm wordt weer onderverdeeld in kleinere vormen. En wie goed kijkt ziet dat de kleine krabbeltjes waarmee Grimm contrast in zijn werk brengt, kleine tekeningetjes zijn alsof hij hiërogliefen aangebracht.

„Grundthemen der Arbeit sind Ordnung und Unordnung sowie die Be- und Entschleunigung einander bedingter Vorgänge. aus dem Chaos des Wissens und Nichtwissens werden intuitiv eigenständige Welten, die immer platz für eigene Assoziationen lassen, ohne jemals perfekt zu sein, kreiert.“



Truus Houben (Maastricht) genoot haar opleiding aan de Academie Beeldende Kunst & Media Genk (België) in de disciplines Schilderen en Vrije Grafiek en volgde aan de Kunstacademie Tongeren lessen in fotografie.

In haar grafisch werk blijft zij duidelijk blijk geven van haar “coloristische” instelling. Wel wordt de weergave van haar indrukken in het grafisch werk steeds meer gestileerd en geabstraheerd. Truus maakt je deelachtig aan haar belevingswereld, maar ze overstijgt het anekdotische. Overbodige dingen worden weg gefilterd. Een universeel, monumentaal beeld blijft over.

(Foto-)grafiek is voor haar een nieuwe vorm van werken. Het eerder voor haar centraal staande grafische werk in ets, lino en zeefdruk beïnvloedt de manier van waarnemen bij oude en nieuwe vormen en de bewerking van de foto’s. Er wordt een verbinding gemaakt tussen de waargenomen natuurverschijnselen en de eigen beeldvorming van het onderwerp. In haar actuele grafisch werk en ook foto’s herken je onmiddellijk haar gevoel voor kleur, structuren en vooral ritme. Zo is het eerdere schilderen en grafisch werken overgegaan in een nieuwe beeldtaal met nog steeds alle aandacht voor de wereld om haar heen.

PERSBERICHT Galerie GEJA, Maastricht 27-03-2014

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ria Jussen (Brunssum) genoot haar opleiding monumentale vormgeving aan de Stadsacademie te Maastricht. Daarnaast volgde zij de Etsopleiding bij de Belgische kunstenares Marie Jean Bouduïn.

Zij haalt haar inspiratie uit diverse buitenlandse indrukken, zoals de lijnen en de vlakken van de Franse natuur en rotsen. Echter niet alleen de natuur werkte inspirerend op haar werk, ook de cultuur is nadrukkelijk terug te vinden als gevolg van haar verblijf in Australië, waar zij sterk onder de indruk kwam van de kunst van de oorspronkelijke bewoners, de Aboriginals.
Opleiding en lessen hebben niet geleid tot het volgen en kopiëren van anderen. Ria heeft steeds haar eigen stijl gezocht en gevonden door jarenlang experimenteren met diverse technieken en materialen in haar eigen atelier. Als je de etsen zou moeten omschrijven, dan is “kleur” belangrijkste beweegreden voor Ria. Kleur is voor haar “licht”, want zonder licht is er geen kleur. Het onderwerp is dan van ondergeschikt belang. Wel maakt zij meestal gebruik van de mensfiguur. Haar oeuvre bestaat uit schilderijen, etsen, lino`s en beelden (zowel brons als steen). 
Jacob Muys (Maastricht) voltooide zijn opleiding aan de Academie Beeldende Kunst & Media Genk (België) in de disciplines Schilderen en Vrije Grafiek.

De natuurlijke elementen en de stillevens worden vertaald in geometrische en lyrische abstractie. Dit mag informeel en zonder voorstelling zijn. De indrukken die zoal worden opgedaan krijgen zo hun weerslag op doek of papier. Het wordt gekenmerkt door expressief kleurgebruik. Jacob vervaardigt met name complexe lyrisch-abstracte zeefdrukken met soms wel 40 kleur-drukgangen. Zijn voorkeur gaat uit naar abstract werk met soms een figuratieve touch. Vaak is het (Limburgs) landschap onderwerp van zijn grafisch werk. In zijn hedendaagse zeefdrukken worden ook gedichten of teksten geïntegreerd. In zijn grafisch werk 'schildert' Jacob met kleuren, veel kleuren. Niet omwille van het etaleren van technisch kunnen, maar om uitdrukking te geven aan zijn fascinatie voor het rijke Limburgse landschap. Terwijl hij enerzijds een kleurenpalet in al zijn nuances wil weergeven, reduceert hij vormen tot in de essentie, de 'herkenbare' abstractie.



Lei Hannen (Echt) volgde de opleiding toegepaste natuur en chemie, dat de basis was van zijn carrière. Rond zijn dertigste ontdekte hij de keramiek als kunstvorm. Hij volgde bij een aantal beroepskeramisten cursussen of stages. Het keramiekproces, dat voor hem synoniem met het spel der elementen, spreekt hem sterk aan. Maar ook de mogelijkheid om dat proces van het begin tot het eind te beïnvloeden schept een waaier aan uitdagingen.
Hij ervaart deze opgelegde natuurlijke wetmatigheden niet als een belasting, maar juist als een metafoor voor de kracht van de elementen met het daarmee verbonden respect. Het relativeert. Hierin scheppend te handelen ondervind hij als een voorrecht. Tevens is het scheppende element in het wordingsproces een weerspiegeling van de vrijheid die hij als onontbeerlijk acht.
Het is een persoonlijke zoektocht. Een route die je afleggen moet. Steeds weer keuzes maken.
Als een snoer rijgen zich de ervaringen aan elkaar. Elke schakel is een wezenlijk onderdeel. Stuk voor stuk moeten ze doorgrond zijn om als basis te dienen voor een nieuwe uitdaging.

Umibaizurah (Malaysia). Zij gebruikt klei als primair medium voor haar objecten. Zij voelt zich a.h.w. fysiek aangetrokken tot klei: voor haar dé uitdaging om driedimensionaal te werken. Umi gebruikt klei ook in combinatie met ander materialen en media. Dit hangt af van haar boodschap en presentatie. Gebruik makend van fijne technieken lijkt Umi haar creaties te doordingen met een sterke speelsheid, vrouwelijkheid en persoonlijke identiteit.

Haar technisch proces is zowel complex als uitdagend. Zij blijft experimenteren en verkennen, zoals het branden, de gelaagdheid van kleuren, glazuren, oxideren en het toevoegen van afbeeldingen. Dit proces gaat steeds verder totdat zij tevreden is met wat zij voor zich ziet.

Haar kunstwerken, versierd met ongewone voorwerpen, lijken eenvoudig. In feite ontstijgen ze de oppervlakkige laag van ervaring van gecompliceerde kwesties, die betrekking hebben op de menselijke waarneming. Ongeacht het onderwerp, vertoont haar werk een vrouwelijke touch die de boodschap op een eigen subtiele wijze weergeeft.

Zij wil de perceptie van mensen op keramiek veranderen. De moderne tijd brengt grote veranderingen mee bij het maken van keramiek. Het transformeert van een functionele vorm naar moderne, artistieke of sculpturale vormen.
Cees Alfrink, Truus Houben, Ria Jussen, Lei Hannen en Jacob Muys zijn allen leden van

het Kunstenaarscollectief de Limburgse Kunstkring.



  • Expositie-info: Expositie : GRAFIEKSALON MAASTRICHT Periode : 5-4 t/m 11-5-2014
  • Exposanten : Cees Alfrink
  • Persinformatie
  • Informatie m.b.t. de kunstenaars: Cees Alfrink

  • Dovnload 24.81 Kb.