Thuis
Contacten

    Hoofdpagina


Gamlements

Dovnload 26.75 Kb.

Gamlements



Datum01.07.2017
Grootte26.75 Kb.

Dovnload 26.75 Kb.

GAMLEMENTS


  • heeft tot doel bezoekers van evenementen te laten kennismaken met verschillende kwalitatief excellente spellen uit alle windrichtingen (de aangeboden spellen hebben een lage drempel door een relatief korte leer- & speltijd en een groot spelplezier);

  • is een ode aan het (spelen van een) spel als universele taal tussen (groepen) mensen;

  • wil de educatieve waarde van spellen in de verf zetten;

  • ijvert voor het opwaarderen van spellen in het algemeen en abstracte denkspellen in het bijzonder;

  • onderstreept het metaforisch karakter van spellen voor onder andere strategische inzichten;

  • verwijst naar de verschillende soorten spel-elementen welke in tig spelen zijn gecombineerd;

  • is een realisatie van de Leuvense spellenclub "Speelduivel" en de GIPF Project Club Leuven;

  • kan, indien nodig, aan het evenement worden aangepast;

  • brengt ondermeer de volgende spellen:

    • tafl (meer bepaald de varianten hnefatafl, tablut en de romeinse voorloper latrunculi),

    • backgammon (alsook zijn historische voorlopers senet en tabula en de griekse tavli-varianten portes, plakato en fevga),

    • schaak (plus varianten: shogi, xiangqi, chaturanga, superchess & monarch),

    • weichi/go/baduk (God does not play dice; He probably plays go),

    • awari/mancala,

    • royal game of Ur

    • pachisi,

    • fanorona,

    • ritmomachia (renaissance),

    • nim,

    • mill &

    • de sublieme spellen uit de GIPF Project reeks (gipf, tamsk, zèrtz, dvonn & yinsh).


Opstelling



De aankondigingsaffiche en (in de mate van het mogelijke) de live-opstelling van GAMLEMENTS verwijst naar een aantal universele principes:

  • de vier windrichtingen (N, O, Z, W);

  • de natuurelementen (vuur, aarde, lucht, water) en geliëerde kleuren (deze kleuren, aangevuld met zwart in het centrale gedeelte, scheppen tevens een sfeer van de olympische gedachte: deelnemen is belangrijker dan winnen);

  • het spel "Nine Men's Morris" (zie verder);

  • een van de meest bekende afbeeldingen op een Griekse amphora, waar de helden Ajax en Achilles, temidden van het Trojaanse oorlogsgeweld, zich verdiepen in een bordspel; dit is tevens het symbool van MSO (Mind Sport Olympiad).

GAMLEMENTS kan gemakkelijk als randactiviteit worden toegevoegd aan grotere evenementen. De voorbijganger wordt uitgenodigd tot het spelen van een spel. De nadruk ligt op vriendschap en eenvoud.

Idealiter is er een ruimte van 49 m² nodig (7x7).

Indien nodig of gewenst kan een andere opstelling worden uitgewerkt of kunnen andere activiteiten worden aangeboden.

Nine Men’s Morris



Het spel ”Nine Men’s Morris” (ook wel genoemd: Merelles, Merrills, Merreles, Merrels, Merrelus, Marels, Marelles, Marrills, Muhle, Muller, Morell, Morelles, Molenspel, Mills, Mylla, Mlynek, Mylta of gewoon Morris) is naar alle waarschijnlijkheid het oudste en (voor die tijd) het meest verspreide spel. Er zijn op verschillende plaatsen ter wereld (India, Noorwegen, Engeland, Schotland, China, Egypt, Oostenrijk, Griekenland,..) afbeeldingen van "Nine Men's Morris" (of afgeleiden daarvan) teruggevonden.

Tevens kan dit spelbord ook als een universeel symbool worden gezien (cf. www.symbols.com, symbool n° 27:9).

...Volgens Biedermann noemde dit spel “mill”. De structuur van het spel is op vele rotsen gekerfd, niet alleen op horizontale stukken, maar ook op vertikale wanden, waar het onmogelijk als spel kon zijn gebruikt. Daarom is deze structuur niet alleen een spelbord maar moet het ook een symbolische betekenis hebben gehad...

Met een beetje dichterlijke vrijheid en gevoel voor romantiek vult GAMLEMENTS deze symbolische betekenis als volgt in: stel dat het symbool/ikoon een plaats aanduidt waar in alle rust en vriendschap gespeeld kan worden...

Bij deze nodigen we je graag uit voor een spelletje in ons molenspel...

Het spellenaanbod

Kleine bedenking vooraf (uit een interview met Kris Burm op MSO):

I think that many will agree that abstract games are the purest of all games: a board, pieces and a minimum of rules; no story, no dice, no money, nothing but sheer essence; all information is there, thus so are all the answers on all possible questions.

Yet, once you start playing a good abstract game, you are confronted with unlimited possibilities, a new cosmos that you must explore. A fairer and more interesting challenge simply doesn't exist.

How else can you explain that a game like Go succeeds in keeping people playing for already 4000 years, if I'm not mistaken. Look at what happened with the world during these 4000 years, look at the evolution mankind made, and yet people still bend over that board, trying to sort out the same unlimited possibilities as 4000 years ago.

Isn't that unbelievable? No other thing represents our heritage better than abstract games. I mean, we are aiming farther than Mars these days, yet we can still sit on a boulder and think about a move, just like people did way back.

So, for me playing an abstract game is the ultimate art, no question about it, for the simple reason that it is the ultimate activity that differs man from other living creatures. That and rolling a die, of course. But rolling a die is not an art, that's "faith" - and that's another story.

http://www.msoworld.com/mindzine/news/iview/burm_abstract.html
De aangeboden spellen zijn voornamelijk historische tweepersoons denkspellen. Het feit dat deze de tand des tijds hebben overleefd is een garantie voor kwaliteit.

De spellen uit de GIPF Project reeks zijn hieraan toegevoegd omwille van de volgende redenen.



  • We zijn van mening dat elk van de spellen van de reeks op zichzelf al pareltjes zijn, welke het meer dan waard zijn om tussen de historische spellen te staan. Daarenboven zijn deze spellen via een ingenieus spelmechanisme en een brilliant verhaal zowel met elkaar als met andere spellen te verbinden. Het geheel is een waar meesterwerk van kosmische proporties.

  • We kunnen gerust aannemen dat creatieve arbeid en heel wat inspiratie onontbeerlijk zijn voor het schrijven van een boek maar ookvoor het laten ontstaan van een kunstwerk of voor het bedenken van een spel. Bij deze (als het eventjes zou kunnen;-) zouden we graag onze landgenoot Kris Burm, de bedenker van onder andere het GIPF Project, nomineren voor de nobelprijs literatuur! De vele nominaties en onderscheidingen {Games Magazine’s Game of the Year (USA), National Competition Winner Mensa Select, Gamers’ Choice Award Winner, Best abstract game (Games magazine, USA), Aufwahlliste Spiel Des Jahres, Nederlandse Spellenprijs, Best Toy Award,...} en de vele goede kritieken (cfr www.gipf.com website) ondersteunen dit verzoek ruimschoots.

  • De verwijzingen naar de natuurelementen samen met het verhaal over de potentielen maakt dat GIPF Project perfect past binnen GAMLEMENTS.

  • Niet alleen de inhoud van het GIPF Project is perfect uitgewerkt (de spellen zelf, de onderlinge samenhang, het verhaal, de spelregels, usw); ook de vorm is onverbeterbaar (grafiek, verpakking, spelelementen (schijven, ballen, borden,..), usw). Heel specifiek gebruikt GAMLEMENTS de tekeningen voor het aanduiden van de verschillende natuurelementen.

  • We dachten dat een beetje gezond chauvinisme in dit geval op zijn plaats is.

  • Kris steunt -als ware kruisvaarder voor abstracte spellen- als geen ander de doelstellingen van GAMLEMENTS.

  • Op de vraag “Waarom moeten er nog nieuwe spellen worden toegevoegd aan de klassiekers?” verzinnen we meestal het volgende ‘ongerijmde’ antwoord: “Wat als de bedenker van chaturanga (voorloper van het schaakspel) of de dubbelsteen (een subliem spel-element dat een 100-tal jaar geleden aan backgammon is toegevoegd en daarmee het spel tot een hoger niveau heeft gebracht) op dezelfde manier hadden gedacht?”.

Meer info:

Meer informatie over spellen kan je vinden op de volgende websites (en hun links):


www.speelduivel.be

www.gipf.com

www.msoworld.com

www.tradgames.org.uk

www.abstractgamesmagazine.com

www.zillions-of-games.com

www.abstractstrategy.com

www.scat.demon.co.uk

http://math.berkeley.edu/~berlek/

Meer informatie over het spel als metafoor voor oa strategische inzichten:


Ancient Chinese Game Could Help U.S. Strategists (Reuters, 7/12/04) "A little knowledge and experience of the game of "Go" will be a valuable addition to the American political and military wisdom," says author David Lai, who defected in protest at the crushing of the 1989 Tiananmen Square democracy movement. "Its concepts and tactics are living reflections of Chinese philosophy, strategic thinking, stratagems and tactical interactions," adds Lai, now a professor at the U.S. Air War College at Maxwell Air Force Base in Alabama. In his study, "Learning from the Stones," Lai contrasts subtle Chinese thinking articulated by the philosopher Sun Tzu with what he describes as straightforward, force-on-force Western ways descended from ancient Greece.
www.sonshi.com

Asians play Go and Westerners play Chess. Recently these games have been used as explanatory mediums for understanding the competitive positions and strategic thinking of both groups. As descriptive metaphors for both Chinese and Western business, these two simple games are surprisingly informative. In Chess, the objective is simple - capture of the opposing King by virtue of superior offensive strategy, analytical and tactical skill. Success is achieved by destruction of the opponent through movement in one overall direction, and tied games are not uncommon. Opening positions are predetermined, moving through what can be reasonably described as mutually assured destruction with the taking of pieces to arrive at the end game - the final decisive showdown. The victorious King remains, dominating the board (Former CEO of General Electric Jack Welch demanded that GE businesses must be number one or two in their markets - if not they were divested). In Go there is no precisely identified goal, aside from the conquest of areas through strategic flexibility, using context to guide a sense of direction. Profits are relative, and with tied games seldom occurring the ideas of sharing and co-existence are prominent. There are no predetermined starting positions and minimally formalised rules, with form created as the game develops according to a constantly evolving strategic overview. Both sides start with nothing, building organically from zero, the game ending in peaceful co-existence. Strategic considerations and holistic thinking take priority over tactics, and a strategy of exercising restraint in the opponent's sphere of influence is widely adopted. Remember, for the Chinese, the means is more important than the end. We should also remember that the Chinese produced Sun Tzu - author of arguably the most influential book on strategy ever written, The Art of War.



Top 5

Het spellenaanbod is redelijk ruim. We nodigen iedereen uit om zijn persoonlijke top 5 uit ons aanbod (of daarbuiten) door te geven (net zoals bij kleuren en smaken valt er ook niet te discussiëren over spellen!).


Palmares

GAMLEMENTS was aanwezig op de volgende evenementen:




  • Erfgoeddag 2004 (in het kader van Familie) te Leuven

  • Hagelanddag 2004 te Horst

  • Dag van de Aarde 2005 ism Earth Explorer (Oostende)

  • 3de, 4de & 5de Kampioenschap Vlaams-Brabant (Spellentornooi)

  • Buurtfeest “Ijzerenmolenstraat” 2005 te Heverlee


Contact

Interesse? Contacteer ons!



  • 0475/3000.16

  • christof.nuyttens@advalvas.be




  • 0494/249906

  • koops@imec.be




  • www.speelduivel.be

  • Opstelling
  • Nine Men’s Morris
  • Het spellenaanbod
  • Meer info
  • Palmares
  • Contact

  • Dovnload 26.75 Kb.