Thuis
Contacten

    Hoofdpagina


Hoe wordt totale immersie in games bereikt met enkel visuele input?

Dovnload 0.56 Mb.

Hoe wordt totale immersie in games bereikt met enkel visuele input?



Pagina1/7
Datum09.09.2018
Grootte0.56 Mb.

Dovnload 0.56 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7

Hoe wordt totale immersie in games bereikt met enkel visuele input?

Glenn Rutten | Johan Kuipers | Mats Wouters



Voorwoord:


Immersie is een zeer abstract begrip. Zelfs iemand die er zich professioneel mee bezighoudt, zal hoogst waarschijnlijk problemen hebben met het accuraat beschrijven van wat dit begrip exact inhoudt. In deze paper zullen we ingaan op de definitie van ‘totale immersie’, en vervolgens bekijken we in hoeverre we dit kunnen bereiken in games met enkel visuele input.

Inhoudsopgave

        1. Inleiding 4

        2. Experimenten 5

          1. Experiment 1: Minecraft 5

          2. Experiment 2: Warframe 10

        3. Gamebesprekingen 15

          1. Bespreking Minecraft 15

          2. Bespreking Warframe 16

          3. Bespreking Street Fighter x Tekken 17

        4. Conclusie 18

        5. Slotwoord 18

        6. Bijlage 19

          1. Bronvermelding 19



  1. Inleiding

Immersie kunnen we omschrijven als het zich niet meer bewustzijn van de eigen omgeving, en het volledig gericht zijn op de taak voor handen; in ons geval, een spel. In deze wetenschappelijke paper zullen we bespreken hoe wij ons hebben voorbereid en tewerk zijn gegaan in het opstellen van de paper.

In (Charlene Jennett & Anna L. Cox, 2008, p 5) schrijft men dat er immersie wordt bereikt na het overwinnen van 3 barrières. De eerste barrière heeft men ‘engagement’ genoemd. Deze barrière heeft te maken met in hoeverre de speler bereid is om zijn tijd en moeite in het spel te steken, met andere woorden, hoe geïnteresseerd de speler is in het spel. De tweede barrière die te overwinnen valt, wordt ‘engrossment’ genoemd. In dit stadium hoort de speler zich niet langer bewust te zijn van het feit dat hij of zij bezig is met op knoppen te duwen om zijn personage te besturen. Dit gebeurt automatisch, waardoor de speler zich meer zal bezighouden met de inhoud van het spel.


(‘Measuring and Defining the Experience of Immersion in Games’, p5)

A Zen-like state where your hands just seem to know what to do, and your mind



just seems to carry on with the story ” – Zie bronvermelding.

De laatste barrière is de barrière van ‘atmosfeer’. Deze wordt overschreden indien de speler zijn omgeving volledig uit het oog verliest. In dit stadium wordt er gesteld dat de speler zich mentaal in een fase bevindt die men ‘totale immersie’ noemt.

Het is meestal van het uiterste belang dat een game zo interessant mogelijk blijft, want tot nu toe heeft nog geen enkel spel dat vele mensen tot een groot gevoel van immersie kan brengen geen succes gehad. Indien we dus meer te weten kunnen komen over het opwekken van immersie zullen niet enkel wij er veel voordelen uit halen, maar ook iedereen die deze info gebruikt om bijvoorbeeld zelf een game te maken waarin immersie een grote rol speelt.


  1. Experimenten

Experiment 1: Minecraft

We hebben een online enquête opgesteld die door 68 proefpersonen werd afgelegd. Voordat ze de enquête invulden, speelde ieder van deze personen gedurende minimum 30 minuten Minecraft, zonder het gebruik van enige audio.

Deze enquête hebben we op een fan-forum van Minecraft gepost, zodat we de zekerheid hadden dat iedereen die de enquête aflegde de game had en graag speelde, waardoor we dus een hogere kans zouden hebben om de eerste en mogelijk tweede barrière, die we eerder in deze paper hebben beschreven, te overschrijden. Indien ze dan niet in immersie raakten, zou dit veel sterker afhangen van het gebrek aan audio.

Verwachtingen

Minecraft heeft geen hoog tempo, maar kan er wel voor zorgen dat de speler in stresssituaties terechtkomt. De game is er eerder op gericht om probleemoplossend te gaan denken en de speler hier rustig de tijd voor te geven. Daardoor is geluid minder belangrijk omdat deze de speler enkel maar zal afleiden.



Dit wetende verwachten we dat de speler niet veel verschil zal opmerken tussen spelen met en zonder geluid en dus ook weinig verschil zal merken qua immersiegevoel.

Vraag 1:

Men kan meteen zien dat de antwoorden redelijk verdeeld zijn, maar aangezien het grootste deel 5 of hoger stemde, kan men wel zeggen dat er over het algemeen toch een gevoel van immersie aanwezig was.



Vraag 2:

Hier kan men overduidelijk opmerken dat de spelers zich hebben geamuseerd tijdens het spelen zonder geluid, al was het maar een beetje.


  1   2   3   4   5   6   7

  • Experimenten Experiment 1: Minecraft
  • Verwachtingen

  • Dovnload 0.56 Mb.