Thuis
Contacten

    Hoofdpagina


Interview Moniek Merkx Stadsfm door Constant Meijers (22/09/09) I

Dovnload 18.04 Kb.

Interview Moniek Merkx Stadsfm door Constant Meijers (22/09/09) I



Datum08.05.2017
Grootte18.04 Kb.

Dovnload 18.04 Kb.

Interview Moniek Merkx StadsFM door Constant Meijers (22/09/09)
I Help ga je maken. Je zit precies op het juiste moment. Je gaat waarschijnlijk ook de boxen verkopen na afloop. Je hebt het waarschijnlijk gecoördineerd met The Beatles zelf.
M Dat is toeval.
I Hoe ben je op The Beatles gekomen?
M Wij, dat zijn Vincent van Warmerdam, Jan Veldman en ik, wilden iets maken over het ontstaan van een bandje. Hoe muziek gemaakt wordt. Heel lang zijn we om The Beatles heengelopen, omdat we dachten dat kan je eigenlijk niet doen. Dat is de goden verzoeken. Maar op een gegeven moment dachten we: “we doen het juist wel.” Want als je het wilt hebben over het ontstaan van een bandje moet je het eigenlijk wel hebben over de beroemdste band ter wereld. Toen hebben we het gedurfd om het over The Beatles te hebben.
I Waarom durfde je het eerst niet? Heeft het iets te maken met dat de muziek moeilijk uit te voeren is? Of dacht je “daar mag je niet aankomen, dat is heilig.”?
M We dachten: “er is zoveel over bekend en er is zoveel collectief bewustzijn.” Iedereen heeft wel een mening over wat er wel en niet mag met The Beatles. We hebben ons hier uiteindelijk van bevrijd door te zeggen: “we gaan het hebben over de periode voordat ze beroemd zijn”. Dus we gaan een fictief verhaal vertellen, weliswaar leunend op die bergen aan biografieën, maar we gaan het toch gewoon naar ons hand zetten. En we gaan een verhaal vertellen dat voor een kind dat nu 10 jaar is ook kan gaan over zijn eigen verlangen om een bandje te beginnen. We leunen wel op de historie maar we vertellen wel ons eigen fictieve verhaal.
I Wat is het eigene van het verhaal dat jullie hebben bedacht?
M Een heel mooi dramatisch gegeven is dat je via de eerste fan van The Beatles het verhaal binnenkomt. Dat meisje zit dan in zo’n armetierig jaren-zestig-huisje gevangen tussen haar mopperende moeder en de foto’s van de jongens. Via haar ga je het verhaal in. Aan het einde is zij de jongens verloren. Aan het begin in Liverpool zijn die jongens helemaal van haar, maar aan het einde als ze beroemd worden, zijn ze opeens van iedereen. Dat is een lijn die je heel goed kunt volgen in het verhaal.
I Gaat ze ook gillen?
M Ja natuurlijk! Maar dat bewaren we voor het einde. Eigenlijk is het eindbeeld van de voorstelling het eerste beeld waarvan je denkt: “dit zijn The Beatles zoals we ze kennen.” De hele weg ernaar toe bevat natuurlijk wel de muziek van The Beatles.
I Is dat de tweede lijn?
M De tweede lijn gaat over Pete Best.
I De oorspronkelijke drummer
M Pete drumde tot vlak voor ze beroemd werden bij The Beatles. Dat is niet de meest snuggere jongen in het stuk, maar wel met hart voor de zaak. Hij sjouwt spullen en hij heeft een busje. Heel belangrijk, totdat er opnames gemaakt moeten worden en het echt gaat over kwaliteit.
I Er is een hele snuggere drummer voor hem in de plaats gekomen (ha, ha). Ringo Star.
M Pete drumde echt te slecht. Het stuk eindigt ook met de ontslagscène van Pete Best. Wat natuurlijk ook nog een heel bekend dramatisch gegeven is, is de dood van de moeder van John Lennon. Dat is een verhaallijn die je ook tegen gaat komen. Het leven dringt ook in de voorstelling binnen. Het gaat niet alleen maar over een bandje. Maar de dood van Johns moeder is, zoals wij dat laten zien, ook weer een bron van inspiratie. Zoals dat ook gaat met muziek maken.
I Hebben jullie het verhaal wel aan de vier namen van The Beatles gekoppeld? Heb je vier jongens die John, Paul, George en Ringo heten?
M Vijf namen. We hebben Pete, maar ook Ringo. Hij heeft een kleine bijrol in het verhaal. Er zijn overigens heel veel drummers geweest. Ze hebben zelfs een tijdje met z’n drieën gespeeld en dan riepen ze van tevoren om: “is er een drummer in de zaal?”. En dan kwam er soms wel iemand en soms niet. En soms wilde die dan niet meer weg.
I Maar jullie hebben vijf personages.
M Zes personages. We hebben ook nog een fan. Deze actrice speelt ook de moeder van John en alle andere vrouwelijke rollen.
I Ik herinner me van mijn eigen bandje The Spectacles uit de jaren zestig dat we vooral muziek speelde van The Rolling Stones en The Animals, maar niet van The Beatles want die muziek was te moeilijk. We konden de harmonieën niet vinden. En we konden niet meerstemmig zingen en ook de arrangementen waren te moeilijk. Hoe speelt dit een rol in jouw voorstelling? Om het goed te laten klinken heb je hele goede muzikanten nodig.
M Aan het begin dacht ik “leuk idee The Beatles” maar naarmate de repetities vorderen krijg ik steeds meer respect voor de jongens. We hebben echt heel goede muzikanten. Vincent van Warmerdam begeleidt dat natuurlijk. Het zijn allemaal jonge muzikanten.
I Het is de groep The Sadists, toch?
M The Sadists aangevuld met Marne Miesen. En Mees van Warmerdam. Echt bijzonder goed. De moeilijkste nummers voor hun zijn op dit moment nummers van Vincent van Warmerdam.
I De nummers die hij zelf geschreven heeft?
M Omdat die niet in het collectieve bewustzijn zijn opgeslagen. Dus daar moet heel veel aan geoefend worden. Wij zeggen voor de grap ook “dat zijn de afgekeurde Beatlesnummers”. Die zijn moeilijk en ook heel mooi en in het Nederlands. We vonden het leuk om naast Beatlesnummers ook covers en Vincent van Warmerdamnummers te spelen.
I Hij heeft de nummers in de stijl van The Beatles geschreven.
M Ja, Beatlesachtige nummers.
I Hij heeft al eerder een voorstelling over The Monkees gemaakt.
M Ja. Vincent gaf wel aan dat hij het in dit geval moeilijker vond. The Monkees is al een imitatiebandje. Maar wij proberen wel zo dicht mogelijk bij The Beatlessound te komen.
I Moniek, jullie hebben ook een stunt in gedachten. Mag je daar hier al iets over vertellen?
M Dat is natuurlijk onder embargo (ha ha). Ik kan vertellen dat we erg bezig zijn om een groep kinderen te leren zich als hysterische fans te gedragen. We oefenen gillen en huilen en schreeuwen met ze. En dan hebben we een spectaculair optreden. In de Krakeling op vrijdagmiddag om 16.00 uur. Kom maar kijken.
I De kinderen hebben dan een spoedcursus schreeuwen en flauwvallen gekregen?
M Ja. Maar het is ook heel leuk voor opa’s en oma’s en ouders. Voor iedereen die zich jong voelt.
I Een voorstelling voor het hele gezin. Maar kennen de kinderen The Beatles nog wel?
M Dat wisselt. De ene keer heb je kinderen die alles weten en die ook honderd vragen stellen. Maar ook bakken kinderen die er helemaal niets van weten. Wat me wel verbaasd is dat ze soms zeggen dat ze er niets van weten, maar dan zet je een nummer op en dan weten ze het toch. Er is dus ook heel veel onbewuste kennis.
I Speelt de band de muziek elke avond live?
M Ja. Wat dat betreft zijn we puristen. Het is verbazingwekkend dat de muziek rechtstreeks naar je hart gaat. Ik ben echt meer een Beatlefan geworden door dit project. Ik hoor nu opeens ook allerlei gitaarloopjes, die ik nog nooit had begrepen of gehoord. Ik ben echt behoorlijk in de greep geraakt.
I Is de première ook vrijdag?
M Nee zaterdag om 16.00 uur, maar die is al helemaal vol.
I Ik heb begrepen dat er 14 voorstellingen zijn voor het vrije publiek en 21 voor scholen.
M In Amsterdam ja. Daarnaast spelen we door heel het land, zeker 80 keer. Maar in Amsterdam spelen we heel veel.
I We hebben kans genoeg om het te zien. Wilfred (Takken IT) heb je er zin in?
WT Ik kijk er wel naar uit. Ik heb mijn kraagloze jasje al uit de kast gehaald.
I En Wijbrand (Schaap IT)?
WS Jazeker, ik ben erg benieuwd.


Dovnload 18.04 Kb.