Thuis
Contacten

    Hoofdpagina


Jackson Pollock De Jeugdjaren – rituelen van Indianen bijgewoond

Dovnload 1.97 Mb.

Jackson Pollock De Jeugdjaren – rituelen van Indianen bijgewoond



Pagina1/17
Datum13.11.2017
Grootte1.97 Mb.

Dovnload 1.97 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17



Jackson Pollock (1912-1956) en het Abstract Expressionisme
Today painters do not have to go to a subject matter outside of themselves. Most modern painters work from a different source. They work from within”.

Jackson Pollock
1. De Jeugdjaren – rituelen van Indianen bijgewoond

Hij groeide op in het westen van de VS (Wyoming) en kwam al op jonge leeftijd in aanraking met de kunst en cultuur van de Indianen.

In 1923 was Pollock 11 jaar oud en bezocht met zijn broers en vrienden in de buurt van Phoenix AZ ruïnen van de Indianen. Er waren grotwoningen en heuvels in het landschap die misschien grafheuvels waren.

Later vertelde hij in New York aan vrienden, dat hij als kind bij rituelen van de Indianen aanwezig was geweest.


2. Koopt met broer in 1930 bericht over volkenkundige onderzoekingen Indianen

In NY aangekomen bestudeert hij intensief de kunst en cultuur van de Indianen. Rond 1930 koopt hij samen met zijn broer een schriftelijk bericht over volkenkundige onderzoekingen van de Indianen. Daarin staat ook veel kunst van de Indianen afgebeeld. (Waarbij je altijd goed moet bedenken, dat wat wij hier “kunst” noemen, uitingen waren van religieuze belevenissen en rituelen.)


Veel afbeeldingen van rituelen afgebeeld

In dat bericht waren veel voorwerpen afgebeeld, die bij rituelen een rol speelden. Pollock schijnt zeer geïnteresseerd geweest te zijn in mythologie, antropologie en primitieve kunst van Indianen. Zo bezocht hij meerdere malen het Museum of the American Indian en het American Museum of National History.


3. 1941 Indian Art of the United States in MoMa

Dr. Violet Staub de Laszlo, psychotherapie en zandsculpturen
Ook was er in 1941 de tentoonstelling Indian Art of the United States in het Moma (Museum of Modern Art). Pollock had in die periode een psychotherapeute, Dr. Violet Staub de Laszlo, die later verklaarde dat de tentoonstelling Pollock zeer gefascineerd zou hebben. Pollock en Staub onderhielden zich over de zandsculpturen, die Navajo kunstenaars in het museum hadden uitgevoerd.

Wat hebben psychotherapie en Indiaanse zandsculpturen met elkaar te maken? De sjamaan die zandsculpturen maakt, gaat niet uit van de natuur die hij met zijn ogen kan waarnemen, maar van innerlijke beelden die opwellen vanuit het onbewuste – of onderbewuste. Dat is bij de psychotherapie ook vaak het geval. (zie verder bij punt 4)


4. Door dringen tot het onbewuste in trance

Als je de periode 1938-1950 bekijkt, is het duidelijk, dat hij opzettelijk en doelgericht uit bepaalde Indiaanse kunstwerken inspiraties ontvangt.

Van 1938-1947 experimenteert Pollock met de visuele regels en oeroude motieven van de Indianen met het doel om tot het onbewuste door te dringen.

Hij richt zich hierbij op de sjamanenpriester van de Indianen.

Een sjamaan, vrouwelijk sjamanka, is een soort priester(es) en ziener(es) die in zijn of haar gemeenschap:


  1. de communicatie met de geestenwereld verzekert

  2. magie aanwendt om zieken te genezen

  3. voorspellingen doet

  4. gebeurtenissen onder controle probeert te brengen.

De methode die daarvoor gebruikt wordt is het opwekken van een toestand van trance of andere bewustzijnsverandering.



5. Anderzijds sluit Pollock hierbij aan bij Carl Gustav Jung: de archetypen

Namelijk dat je in mythen archetypische vormen tegen komt die terug te voeren zijn op onderbewuste waarnemingen.

Er vallen honderden archetypen te onderscheiden; enkele voorbeelden:


  • De Schaduw – een oerbeeld voor het duistere deel van je geest. Het is gericht op de directe bevrediging van behoeften

  • De Slang – een archetypisch symbool voor duistere machten

  • De Leeuw – een archetypisch symbool van kracht

Om het nog duidelijker te maken: Sint Joris en de draak

We kennen het verhaal van Sint Joris, die de draak overwint. De draak staat symbool voor onze lagere driften en passies, het slechte in ons zelf en dat moeten we overwinnen. De draak is dan een archetype voor het lagere in ons zelf. Enz. enz.



De vroegste uitingen van Pollock onder Indiaanse invloeden.

We plaatsen hier onder naast een schilderij van Pollock een werk van Juan Miro, waaruit je kunt zien dat het werk van Miro (1893-1983) neigt naar de kindertekening. Ook de figuren uit het schetsboek van Pollock doen denken aan kindertekeningen.


Herhalen kinderen in het kort de psychische mensheidsgeschiedenis?

Ook in de kindertekening zijn beelden te herkennen die uit de zielsbeleving omhoog borrelen.



In de psychologie bestaat een stroming die de vroege kindertekening ziet als een herhaling van beelduitingen van vroege primitieve volken, bijv. uit de prehistorische tijd. Het kind zou in het kort de fasen van de ontwikkeling van de mens door de eeuwen heen herhalen. Zo bezien is de kindertekening dus ook niet ver weg van de beelduitingen van de Indianen.


  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17

  • 1. De Jeugdjaren – rituelen van Indianen bijgewoond
  • (Waarbij je altijd goed moet bedenken, dat wat wij hier “kunst” noemen, uitingen waren van religieuze belevenissen en rituelen.) Veel afbeeldingen van rituelen afgebeeld
  • Museum of the American Indian
  • 4. Door dringen tot het onbewuste in trance
  • De Schaduw
  • Sint Joris, die de draak overwint
  • Herhalen kinderen in het kort de psychische mensheidsgeschiedenis

  • Dovnload 1.97 Mb.