Thuis
Contacten

    Hoofdpagina


Mexicaanse surrealistische kunstschilder

Dovnload 160.07 Kb.

Mexicaanse surrealistische kunstschilder



Pagina1/4
Datum14.09.2017
Grootte160.07 Kb.

Dovnload 160.07 Kb.
  1   2   3   4

Frida Kahlo (1907-1954)

  • Mexicaanse surrealistische kunstschilder

  • Op 6 jaar kinderverlamming aan haar rechterbeen  complexen door handicap (mager been)

  • Op 18 jaar: busongeluk  stalen leuning door haar lichaam door haar linkerzij en lang haar vagina weer uit  ribben en heup gebroken, slechte been op 11 plaatsen gebroken + ruggengraat gebroken + …  maanden in bed, vechtend tegen pijn  ze besluit te gaan schilderen

  • Trouwt met Diego Rivera, bedriegt haar met haar zus  scheidt  hertrouwt iets later (huwelijkscontract: geen seks)

  • 2 zware ongelukken in haar leven: de tram en haar man (zegt ze zelf)

  • Buitenechtelijke affaires met mannen en vrouwen

  • Communistisch activiste

  • Pleegde vermoedelijk zelfmoord

  • Werk: vrolijke kleuren in contrast met een vervreemdende sfeer; controverse: schilderij van iemands zelfmoord en nagedachtenis tegelijk; schildert vanuit haar angsten en eenzaamheid om haar pijn te overmeesteren; zelfportretten (heel veel)

  • “Blauwe Huis” in Mexico: ze woonde daar en is nu museum

  • Symbool voor feminisme (weigerde haar lichaams- en gezichtshaar te scheren)

  • Coldplay: Viva la Vida



Tracey Emin (1963)

  • Everyone I Ever slept with: titel van een tent met aan binnenkant 100 namen van menen met wie ze heeft geslapen, ook namen van haar doodgeboren tweelingbroertje, abortus en een miskraam. Kleine iglotent met veelkleurig uitgeknipte letters. Tussen 1963 en 1995.  tentvorm roept veiligheid op, plezier van jeugdvakanties, nomadische rusteloosheid en wanhopige gedrevenheid

  • Werk: individuele en universele, intieme en openbare wereld; onderzoekt de diepste emoties van de vrouw, vrouwelijke bezigheden en traditionele handvaardigheden; laat het publiek mee genieten van haar meest intieme vrouwelijke belevingswereld en toont de wereld haar seksuele episodes en belevenissen

  • Persoonlijke gebeurtenissen verwerkt ze in installaties, performances, videowerken, tekst, neons, prenten en foto’s

  • Werk als vorm van therapie, stelde bebloede tissues, dagboekfragmenten, medicijnen,… tentoon waarin ze openlijk en ongegeneerd getuigde over haar verkrachting, abortussen, seksleven en de gewelddadige dood van haar oom

  • Young British Artists, YBA's genoemd, groepsnaam van een aantal conceptuele Britse beeldende kunstenaars

  • Bracht eigen boek uit over haar jeugd

Marlene Dumas (1953)



  • Zuid-Afrika geboren, wordt als een Nederlandse kunstenares beschouwd

  • Apartheid, leefde met begrip tegenstelling (blanken-zwarten, cultuurverschillen, geslachten)  samenleven in verscheidenheid = haar werk

  • Vermenging van raskenmerken in haar naakten - halfslachtige kleurveranderingen, blanke vrouwen in zwarte houdingen

  • Schilderstijl: expressionisme en de conceptuele kunst, erotisch geïnspireerd en worden door sommigen zelfs pornografisch genoemd, tast grenzen van de menselijke seksualiteit af, de mannelijke maar vooral de vrouwelijke, waarbij haar modellen vaak zogenaamde obscene poses aannemen.

Pieter Bruegel (1525 – 1569)

  • Pieter Bruegel de Oude, Brabantse kunstschilder, Belgisch Limburg

  • Bijnamen: Boeren-Bruegel, Vieze Bruegel en Peer den Drol

  • Antwerpse schilders gilde, landschappen

  • Eerst gravures en prenten (ontwerpen voor wandtapijten), vervolgens schilderijen

  • Landschappen uit het Pajottenland

  • Werk: Mechelse stijl, veel allegorieën, bv. in scènes uit het boerenleven; klassieke oudheid, bijbelse taferelen (Toren van Babel, 2 schilderijen van)

  • Ketterse sympathieën (vermoed men), heeft hij op verdoken wijze in zijn schilderijen verwerkt

  • Volledige landschapsschilder: natuurlijk, krachtig, precies en veelzijdig; geen realistische nabootsing maar “componeerde” een landschap en vervreemde elementen tot universeel tafereel. Details waren wel fotografisch juist

  • “Boerenbruiloft” en “Boerendansen”

  • Katholiek + humanist, bekritiseerde geloofsvervolging in vele werken (bv. galgen in landschap en eksters, roddelaars en verraders, aan toe te voegen)

  • Schildersstijl: Noordelijke Renaissance

Sophie Calle (1953)



  • Frans beeldend kunstenares, fotograaf en installatie kunstenaar

  • Tentoonstelling 'Take care of yourself, 2007'. Een overzichtstentoonstelling ter ere van het feit dat ze 20 jaar actief; Centre Pompidou te Parijs. Deze tentoonstelling opende met de installatie "Douleur Exquise"

  • Andere bekende installaties van haar zijn onder andere 'The sleepers', waarbij ze 24 mensen uitnodigde om in haar bed te komen slapen die ze vervolgens fotografeerde, 'The blind', waarbij ze blinden vroeg naar hun definitie van schoonheid en 'Detective', waarbij ze zichzelf liet schaduwen door een privédetective en de foto's die hij trok tentoonstelde

  • In haar werk wordt gespeeld met identiteit, kwetsbaarheid, intimiteit en extreme gevoelens, voornamelijk pijn. Dit alles met een mild ironische toets.

Tracey Moffat (1960)

  • Beeldend kunstenares in de fotografie en de videokunst; ze werkt vanuit Sydney (Australische)

  • Speelt in haar kunstwerken met machtsconflicten en machtsongelijkheid, seks, geboorte en dood, dromen en herinneringen

  • Bij het duiden van haar werk speelt haar afkomst als Aboriginal van de Stolen Generations een belangrijke rol: zij werd als kind door de overheid gedwongen overgeplaatst naar een blank gezin. Pas op latere leeftijd werd deze generatie geconfronteerd met hun werkelijke afkomst.

  • Haar films kenmerken zich door toepassing van commentaarstemmen, populaire muziek, vervreemdend geluid, kartonnen decors en verontrustende camerabewegingen.

  • Een fotoserie over de 'Stolen Generations', getiteld 'Up in the Sky'



Jeroen Bosch (1460 – 1518)

  • echte achternaam van Jeroen Bosch: van Aeken. Hij ondertekende zijn werk echter met Bosch, omdat hij in 's-Hertogenbosch was geboren en er het grootste deel van zijn leven woonde, in het Spaans duidt men Jeroen Bosch aan met El Bosco

  • grote brand in Den Bosch, hetgeen de toen 13 jarige Jeroen wellicht heeft aanschouwd. Bij deze brand gingen 4000 huizen in vlammen op. In het werk van Jeroen Bosch staan vaak stadsbranden, bijvoorbeeld de apocalyptische vuurzee in Het laatste oordeel.

  • conservatieve religieuze groep, via deze groep verwierf Bosch waarschijnlijk veel van zijn opdrachten. De altaartstukken die Jeroen Bosch schilderde voor de Sint Jan in Den Bosch zijn allemaal verloren gegaan, waarschijnlijk door de Beeldenstorm uit 1566 en de protestantse invasie van de stad in 1629.

  • Werk: beeldt zonde uit, falen van de menselijke moraal, of de kwaadaardigheid en de dwaasheid van de mensheid.

  • De schilderijen bevatten zeer veel figuren uit de rijke verbeeldingswereld van Bosch, evenals heel veel symboliek, die tegenwoordig niet allemaal meer begrepen wordt.

  • Naast altaarstukken schilderde Bosch stukken die nooit voor een kerk bedoeld geweest kunnen zijn, maar die de zonde uitbeeldden, zoals het schilderij De zeven doodzonden met een zeer ongebruikelijke compositie. Uniek voor zijn tijd is ook de manier waarin Bosch het landschap afbeeldt, als een groot decor voor alle kleine figuren.

  • Schilderijen van Bosch: ruw oppervlak, waarin de verfstreken zichtbaar zijn, dit in tegenstelling tot de gladdere schilderijen van zijn tijdgenoten en voorgangers. Tegen het eind van zijn leven schilderde Bosch schilderijen met grotere figuren, die het schilderij lijken uit te stappen, en die dicht bij de toeschouwer staan. Een voorbeeld is De doornenkroon.

  • Tuin der lusten: schilderde diverse triptieken, dat zijn drie schilderijen op houten panelen die scharnierend aan elkaar bevestigd zijn. Het meest beroemde is wellicht de Tuin der Lusten. Op het linkerpaneel staan Adam en Eva in het paradijs met verschillende wonderlijke dieren. De aardse lusten met vele naakte figuren, veel fruit en vogels zijn afgebeeld op het grotere middenpaneel. Op de rechterkant staat de hel afgebeeld, waarin de zondaars de meest verschrikkelijke straffen ondergaan. In de Tuin der Lusten is een groep mannen geschilderd, die op allerlei dieren rondrijden in een ovale kring. In het midden van de kring is een vijver waarin vrouwen baden. Het geheel doet denken aan een ei, met daarbinnen de dooier (de vijver), hetgeen waarschijnlijk een toespeling is op de vruchtbaarheid. Op de buitenste panelen van de triptiek, als de twee zijpanelen gesloten zijn, is een grote bol geschilderd, die de hemelbol voorstelt met daarbinnen, op een plat vlak, de aarde.

  • Sektelid of krankzinnig? Lid van een sekte die Adam vereerde als de enige van zonden vrije persoon. Via Adam zou de mensheid terug kunnen keren naar een toestand schuldenloosheid, waarmee het paradijs op aarde terug zou komen. De leden van de Adamieten zouden dan ook graag naaktlopen. Anderen denken dat dit lidmaatschap onmogelijk waar kan zijn, omdat de Adamieten 100 jaar eerder dan Bosch in Brussel actief waren, maar niet meer tijdens Bosch' leven in Den Bosch. Bovendien denkt men dat het lidmaatschap van de Adamieten niet verenigbaar is met het lidmaatschap van de broederschap van Onze-Lieve-Vrouw.

  • Ook werd wel gedacht dat Bosch krankzinnig was, en in elk geval geobsedeerd door zonde en schuld. Men vraagt zich ook af of hij als hij schilderde gedrogeerd geweest zou kunnen zijn. De ongebreidelde fantasie van Bosch doet de toeschouwer zich inderdaad afvragen waar hij het allemaal vandaan haalt.

  • Invloeden: Pieter Brueghel de Oude werd beïnvloed door het werk van Bosch. Men zegt ook dat de schilderijen van Bosch een bron van inspiratie zijn geweest voor het surrealisme uit de twintigste eeuw.

Jean-Michel Basquiat (1960 - 1988)

  • Amerikaans neo-expressionistisch (en van oorsprong graffiti)-kunstenaar van Haïtiaanse en Porto Ricaanse afkomst, heeft korte tijd samengewerkt met Andy Warhol

  • Op zeer jonge leeftijd door een overdosis aan zijn einde gekomen. Eerst samen met zijn vriend Al Diaz als graffiti-artiest onder de naam SAMO (van 'same old shit')gewerkt

  • Daarna zeer explosieve ezelwerken geproduceerd

  • Gezien als een soort 'troetel-neger' van de kunstwereld, maar aan de andere kant heeft hij wel degelijk iets bijgedragen en wordt hij ook veel geprezen

  • naïeve stijl met elementen uit zijn eigen ervaring zijn zeer expressief en kleurrijk en met een grote mate van vrijheid geschilderd. Meestal zijn het grote formaten in acryl met daaroverheen lijntekeningen en teksten met oil-paintstick.

  • Werk: kinderlijke vreugde, chaotische snelheid, veelheid aan symbolen, doordachte lijn terwijl het sinicuur en triviaal lijkt

Sally Man (1951)

  • Amerikaanse fotograaf

  • Grote zwart/wit foto’s, groot formaat camera’s: gebruikt een 19e eeuws grootformaat platencamera die de zwart-wit opnames een romantische waas geeft

  • groot formaat camera’s. Zij gebruikt een 19e eeuwse grootformaat platencamera die de zwart-wit opnames een romantische waas geeft.

  • “Immediate family”: volgt ontwikkeling eigen kinderen 10 jaar lang: van kind naar puber: hoe ze zwemmen, spelen en hun lichaam verandert; schandaal door naakt

  • Haar man en jeugdliefde Larry lijdt aan een dodelijke spierziekte en ze probeert via haar fotografie vat te krijgen op de dood en ontbindingsprocessen. Ze graaft daarvoor niet alleen de botten op van haar overleden honden, maar fotografeert ook lijken in een forensische laboratoriumtuin. De fotoserie wordt een oogverblindende en persoonlijke meditatie over sterfelijkheid.

Amerika vroeg zich af of dit kunst of kinderporno was.

Na tien jaar haar kinderen te hebben gefotografeerd, verplaatst ze haar lens naar de natuur en het landschap van haar geboortestaat Virginia. De foto’s die gemarkeerd worden door lichtvlekken en focusverschillen geven het landschap een spookachtige uitstraling, die de aanwezigheid van het verleden zichtbaar maakt.



  • haar man lijdt aan een dodelijke spierziekte: ze probeert via fotografie vat te krijgen op dood en ontbindingsprocessen: fotografeert lijken in forensische laboratoriumtuin

  • Amerika: kunst of kinderporno?

  • Nu: natuur en landschap van geboortestaat Virginia: foto’s worden gemarkeerd door lichtvlekken en focusverschillen  geven landschap spookachtige uitstraling, maakt aanwezigheid van het verleden zichtbaar

  • Conceptuele kunst: kunstvorm waarbij idee/concept belangrijker is dan esthetische of materiaaltechnische afwegingen



Louise Bourgois (1911 – 2010)

  • Frans-Amerikaans kunstenares en beeldhouwster

  • dochter van tapijtmakers, 12 jaar ging Louise haar ouders reeds met reparatiewerkzaamheden helpen

  • 15 jaar: studie geometrie  kubistische tekeningen

  • Schilderen, sculpturen en houten figuren

  • The Winged Figure (1948)



Michelangelo (1475 – 1564)

  • Italiaans kunstschilder, beeldhouwer, architect en dichter in de Renaissance

  • Als jongetje geen belangstelling voor school, alleen tekenen + beeldhouwen

  • In Rome maakte hij zijn eerste Romeinse werken: zijn beeld van Bacchus en de beroemde Pietà, die nu opgesteld staat in een van de rechter zijkapellen van de Sint-Pieter in Rome. Het thema van de Pietà komt later nog drie keer terug in zijn werk met beeldengroepen in Florence en Milaan.

  • Florence: “David”. Met Leonardo da Vinci werd hij gevraagd voor de uitvoering van twee grote muurschilderingen in het Palazzo Vecchio. Beide kunstenaars voltooiden deze muurschilderingen echter nooit. Er bleven slechts schetsen van over.

  • Eerste architectonische opdrachten: façade van de San Lorenzobasiliek in Florence

  • In 1534 vestigde Michelangelo zich definitief in Rome, waar hij de laatste dertig jaar van zijn leven doorbracht. Na de dood van Clemens VII nam de nieuwe paus Paulus III Michelangelo onmiddellijk in dienst. Hij bevond zich toen op het toppunt van zijn roem. In 1535 werd Michelangelo opnieuw benaderd voor een schilderopdracht in de kapel. Deze keer moest de muur achter het altaar beschilderd worden met "Het Laatste Oordeel". Het fresco werd in 1541 voltooid

  • Michelangelo ontwierp ook het plein en de trap van Piazza del Campidoglio te Rome.

  • Dood: laatste woorden werden door Vasari opgetekend: "Ik geef mijn ziel terug in de hand van God, mijn lijf aan de aarde, en mijn bezit aan mijn familie".

  • Zijn werk: hoogtepunt Renaissance

  • Liefde: zeer belangrijk in het oeuvre en leven van de kunstenaar. Zijn werken belichamen de liefde voor de goddelijke schepping, zowel in het marmer, de schilderkunst als de mannelijke schoonheid.

  • In het strenge Vaticaan waren vele van zijn werken controversieel, ze zouden soms te expliciet geweest zijn. De David groeide uit tot een symbool van de westerse beeldhouwkunst. Adam en David zijn de goddelijke volmaakte schepping en getuigen van Michelangelo's aanbidding voor het mannelijke lichaam.

Sven ’t Jolle – Mother and Child (1966)





  • Werk: heeft een sterke maatschappelijke ruggengraat en wordt gekenmerkt door zijn geëngageerde visie op niet-westerse culturen.

  • Kenmerkend voor het werk van Sven ’t Jolle is het vermengen van historische, politieke en sociale elementen in een geheel eigen beeldtaal. Die verschillende ingrediënten verlenen zijn werken meerdere niveau’s die door de toeschouwer ontdekt of “gelezen” kunnen worden.

Botticelli – La Primavera

  • uit Florence, geschilderd in diens typische, heldere stijl met scherpe contouren en sierlijke vormen, en is een voorbeeld van profane/wereldlijke kunst.

  • betekent De Lente. Het schilderij hangt in het museum Uffizi in Florence. Het is 203 × 314 cm groot

  • Het is circa 1477 geschilderd, en is vrijwel zeker besteld als bruidsgeschenk

  • Het schilderij is het eerste werk uit de Renaissance waarin heidense goden bijna levensgroot te zien zijn, wat voordien voorbehouden was aan religieuze onderwerpen. Het schilderij blijft tot de verbeelding spreken, vooral omdat niet helemaal duidelijk is wat de schilder ermee bedoelde. De voorstelling is niet gebaseerd op een traditie en interpretatie levert bijgevolg nogal wat problemen op. Om te beginnen is het tafereel niet verhalend, of regelrecht aan een mythe ontleend: het is een kunstig arrangement van apart en groepsgewijs staande figuren, dat bedoeld is als een allegorie op het begin van de lente en toont negen figuren, onder wie de godin Venus, haar zoontje, Eros, en de lentegodin Flora. Verder speelt zich aan de rechterkant mogelijk seksueel geweld af en staat de figuur links (Mercurius) mogelijk voor homoseksualiteit. Immers: hij plukt vruchten (die lust symboliseren), maar keert zich af van de vrouwen rechts van hem. Mercurius is herkenbaar aan zijn gevleugelde schoenen en aan de staf met twee slangen in zijn opgeheven arm (caduceus). Hij zou de twee vechtende slangen hebben gescheiden, waardoor het het symbool van de vrede werd. Op dit schilderij verjaagt hij enkele wolken. De vrouwen, waarvan er één (met verlangen?) naar Mercurius kijkt, zijn sinds de Romeinse tijd de eerste vrouwen die sensueel worden afgebeeld, hetgeen ervoor zorgt dat het schilderij als een keerpunt in de kunstgeschiedenis wordt gezien. Zeer opmerkelijk aan het schilderij zijn de bloemen: er zijn meer dan vijfhonderd verschillende soorten afgebeeld, vaak tot in het kleinste detail. Deze bloemen bloeien overigens niet allemaal in de lente; wat dat betreft heeft Botticelli enigeartistieke vrijheid genomen.



Leonardo Da Vinci (1452 – 1519)

  • beroemde Italiaanse architect, uitvinder, ingenieur, filosoof, natuurkundige, scheikundige, anatomist, beeldhouwer, schrijver, schilder en componist, RENAISSANCE (homo universalis en als genie)

  • groeide op in het platteland

  • Hij werd een schildergezel (leerlingschilder) en later een onafhankelijk schilder.

  • Met Michelangelo werd hij gevraagd voor de uitvoering van een grote muurschildering in het Palazzo Vecchio in Florence. Beide kunstenaars voltooiden deze muurschilderingen echter nooit. Er bleven slechts schetsen van over.

  • Controversieel persoon

  • Onder andere vanwege zijn artistieke kwaliteiten kreeg hij diverse opdrachten van de Kerk voor het vervaardigen van religieuze kunst, het "Laatste Avondmaal" is hier een beroemd voorbeeld van. Leonardo stond zijn gehele werkzame leven onder bescherming van invloedrijke personen, een tijdlang zelfs onder die van de paus zelf. Hoewel de kerk zich al minder rigide betoonde dan voorheen (anatomisch onderzoek werd op kleine schaal toegestaan), was er toch geen sprake van verlichting. Leonardo heeft ook een aanvaring gehad met de paus. Op een manuscriptvel noteerde hij dat de paus, aan wiens hof hij resideerde, hem betrapt had op anatomisch onderzoek op menselijke lijken. Ook is in een van zijn notities de opmerking "De zon staat stil" te vinden, volgens sommigen een verwijzing naar een heliocentrische kijk die tegen de toen geldende dogma's inging.

  • Karakter: hij begon vaak enthousiast aan een opdracht of nieuwe interesse maar dan heel vaak zijn begonnen werk niet afmaakte. Hiervan zijn vele voorbeelden vooral met zijn artistieke opdrachten. Maar hij had ook bijna zijn hele leven het plan voor een allesomvattende encyclopedie die hij nooit voltooide. Hij maakte vaak vele schetsen voor te maken grootse schilderijen, die vaak niet voltooid werden.

  • De speculatie over zijn homoseksualiteit

  • Was linkshandig en zijn hele leven in spiegelschrift schreef, noteerde zijn bevindingen gedetailleerd in aantekenboeken, die een combinatie zijn van kunst en wetenschap. Maar hij publiceerde of verspreidde deze boeken, in tegenstelling tot sommige andere tijdgenoten, niet.



Rembrandt

  • Combineerde de technieken wild en fijn, vrije en trefzekere techniek, ruw, dikke onderschildering. De witte onderschilderingen zijn vervolgens met doorzichtige verf in een glaceertechniek overgeschilderd, waardoor er rijke kleuren zijn ontstaan. Ten slotte gebruikte Rembrandt de frottis- ofwel drogekwasttechniek: de bijna droge verf bleef niet overal zitten en geeft een willekeurige, spikkelachtige structuur.

  • Schilderijen waren tamelijk klein, maar rijk in detail (b.v. in kostuums en juwelen). Religieuze en allegorische thema's overheersten.

  • grote doeken, gebruikte hij felle kleuren en schilderde hij vooral dramatische taferelen. Hij maakte in deze periode veel portretten.

  • veel landschappen en maakte hij veel etsen over de natuur. Zijn landschappen waren in die tijd vaak speelbal van die natuur, met dreigende wolkenluchten en bomen die door de storm geknakt waren.

  • Vanaf ongeveer 1640 werd Rembrandts werk soberder, te verklaren uit de familietragedies die hem overkomen waren. Uitbundigheid maakte plaats voor diepgevoelde innerlijke emoties. Bijbelse taferelen waren nu vooral gebaseerd op het Nieuwe Testament, en niet meer op het Oude Testament zoals eerder het geval was geweest. Het formaat van de doeken werd weer kleiner. Een uitzondering daarop is De Nachtwacht zijn grootste schilderij. Landschappen werden vaker geëtst dan geschilderd. De duistere krachten van de natuur maakten plaats voor rustige Hollandse plattelandstaferelen.

  • In de jaren vijftig veranderde Rembrandts stijl opnieuw. Schilderijen werden weer groter, kleuren feller, penseelstreken krachtiger. Hiermee nam Rembrandt afstand van eerder werk en van de heersende mode, die juist meer en meer neigde tot fijn, gedetailleerd werk. Hij gebruikte nog steeds veel Bijbelse thema's, maar de nadruk lag nu niet meer op groepsscènesmaar meer op intieme portretachtige figuren.

  • In zijn laatste jaren schilderde Rembrandt een aantal van zijn mooiste zelfportretten, die duidelijk blijk gaven van het verdriet en de zorgen die hem ten deel waren gevallen.

  • Sally Turner Munger is haar echte naam maar wij kennen haar als Sally Mann.

Zij is geboren op 1 mei 1951 in Lexington, Virginia in Amerika.

Sally Mann is een Amerikaanse fotograaf, zij is bekend geworden met haar grote zwart/wit foto’s.

Ze begon met fotograferen op Putney, haar motief was om alleen te zijn met haar vriend.

Ze maakte haar debuut op Putney, met een foto van een naakt klasgenoot.

Haar interesse in de fotografie werd gestimuleerd door haar vader.

Zijn 5 bij 7 camera werd de basis van haar gebruik van groot formaat camera’s. Zij gebruikt een 19e eeuwse grootformaat platencamera die de zwart-wit opnames een romantische waas geeft.

 

  1   2   3   4

  • Tracey Emin
  • Pieter Bruegel
  • Jeroen Bosch
  • Louise Bourgois
  • Michelangelo
  • Botticelli – La Primavera
  • Leonardo Da Vinci

  • Dovnload 160.07 Kb.