Thuis
Contacten

    Hoofdpagina


Mijn spook van ten duinen

Dovnload 138.62 Kb.

Mijn spook van ten duinen



Datum10.10.2017
Grootte138.62 Kb.

Dovnload 138.62 Kb.

MIJN SPOOK VAN TEN DUINEN

SCENARIO

gebaseerd op het boek van Guy Didelez en Patrick Bernauw


  1. INT. KINDERSLAAPKAMER ALEX. LATE AVOND

De kleine Alex (+/- 6 jaar oud) ligt te slapen. Hij wordt wakker, huilt, grijpt zijn knuffel, verlaat zijn kamer.


  1. INT. TRAPZAAL. LATE AVOND

Hij daalt de trap af. Wacht even halfweg. Hij hoort het televisietoestel. Huilt. Loopt door.


  1. INT. WOONKAMER. LATE AVOND

Alex komt huilend binnen. Moeder Suzan staat meteen recht en loopt op hem toe.

SUZAN


Wat is er, jongen. Waarom huil je?

ALEX


Opa is dood.

SUZAN


Maar kleine Alex toch. Je had een kwade droom.

ALEX


Nee! Oma heeft het mij zelf gezegd!

De telefoon rinkelt. Verbazing bij vader en moeder. Karel neemt de telefoon en kijkt naar het schermpje. Hij slikt even.

KAREL

Het is mijn vader. (...) Hallo pa? (...) Ha, dag ma.



Wat scheelt er? Zo laat? (...) Wat zeg je? Pa net gestorven... ?

Close up Alex. Hij is droevig en tegelijk zelfverzekerd.

ALEX

Zie je wel!




  1. EXT. VOOR HET OUDERLIJK HUIS. DAG

Alex en zijn oudere zus Anja. Terwijl Anja de fiets opgaat, probeert hij haar tegen te houden. Anja vertrekt met enige moeite. Hij roept haar in paniek na.

ALEX


Ga niet naar de bakker. Er is iets mis met zijn brood!


  1. EXT. STRAAT. DAG

Een auto staat schuin midden op straat. Fiets met krom wiel en een opengereten broodzak op de grond. Anja wordt door 2 verplegers op een brancard gelegd. Ziekenwagen. Er staat volk op de achtergrond. Ze is gewond, maar leeft. Op dat moment komen haar ouders en Alex aangereden. Ze verlaten snel de auto. Net als Anja de ambulance wordt ingedragen, spreekt Alex haar aan.

ALEX


Zie je wel dat je niet naar de bakker mocht.

6. EXT. INGANG VAN DE SCHOOL. 9 UUR

Vanaf hier loopt de startgeneriek. Sara komt helemaal alleen toe op school met haar koffer. Even kijkt ze naar het naambord. Ze lijkt benieuwd en eenzaam. Op de achtergrond zijn nogal wat leerlingen te zien die praten en lachen.

7. INT. GASTERIE. ROND 9 UUR

Ze komt binnen en gaat zich aanmelden bij de tafel van haar jaar. Er staat een hoge tafel waarop een papiertje met “3TSO”. Voor haar staat een jongen die net aan de beurt is geweest.

JONGEN Dank u wel.

BASTIAENSE

Dag jongedame, welkom in Hotelschool Ter Duinen. Hoe is uw naam?

SARA

Sara Groenendaal, meneer.



Wijst op zijn badge.

BASTIAENSE

Ik ben Bastiaense,uw klastitularis.

Even op de lijst kijken ... u zit in 3TSOB, u krijgt het nummer 14 en u slaapt in internaat De Korrel. Dat is hier net buiten, die kant op, het plein over en daar zullen ze u verder begeleiden.

SARA

Dank u wel, meneer



De generiek is voorbij.
8. EXT. SCHOOLDOMEIN. ROND 9 UUR

Ze wandelt in gedachten verzonken naar het internaat.


9. INT. INTERNAAT ’t ZAND 2. ROND 9 UUR

Sara stapt naar de tafel waarop een kistje en een stapel matrasbeschermers liggen. Een opvoeder staat er bij.

OPVOEDER

Hallo, hoe heet je?

SARA

Sarah Groenendaal, meneer.



OPVOEDER

Zeg maar Diego. Je slaapt in kamer 4, hier een matrasbeschermer, en dit is de sleutel. Verlies hem niet, want dat kost je €50. Je kamer is hier op de gang, de 4de deur rechts.

SARA

Dank u, ... Diego.



Ze loopt door de gang, zoekt haar kamer en gaat binnen. Ze kijkt de kamer rond. Flauwe glimlach. Ze gooit kaar koffer op het bed. Close up van het openmaken van de koffer.
10. EXT. SCHOOLDOMEIN. OCHTEND

Ze loopt over het plein en merkt Alex op, een lange, smalle jongen met pukkels, piekhaar en flaporen. Hij loopt heen en weer over de speelplaats. Alex mompelt ook constant iets zonder echt z’n mond open te doen. Wanneer de bel gaat, vertrekken de leerlingen. Sara loopt bijna in de voetsporen van Alex.


11. INT. KLASLOKAAL. OCHTEND

In het klaslokaal staat Bastiaense die hen een plaats geeft en begint te spreken. Er zitten 20 leerlingen. Sara kijkt even naar een iets oudere leerling, die goed gebruind is, genre player, met hagelwitte tanden.

BASTIAENSE

Welkom in 3TSOB, mijn naam is Bastiaense, ik ben dit jaar jullie klas titularis. Ik geef Nederlands. Jullie mogen eerst jullie plaatsen kiezen en dan mogen jullie zich voorstellen. Daarna zal ik overgaan tot het grote “papierwerk”.

Iedereen gaat zitten. Sara gaat naast Alex zitten. Schuin ervoor zit Daan. Alles loopt nogal chaotisch.

BASTIAENSE

Rustig allemaal, ik blijf nog wel even. Nu mag iedereen zich voorstellen en daarna gaan we de boeken en ander materiaal halen in de kelder van het praktijkgebouw.

Bastiaense kijkt naar de groep en duidt dan de eerste leerling aan.

LEERLING 1

Ik ben Mathias Bosman, ik kom uit Zelzate en zat hiervoor in Sint Laurens, ook in Zelzate.

LEERLING 2

Ik ben Julie Nieuwenhuyse, ik woon in Leopoldsburg en …

Terwijl de klank langzaam verdwijnt ... een close up van Sara die dromerig kijkt in de richting van Alex. Daarna komt een groot stuk van de klas in beeld, ook Bastiaense. Als ze haar naam hoort,schrikt ze op uit haar gedroom. BASTIAENSE

En dan nu de laatste, aan u het woord jongedame, of moet ik zeggen jonge dromer?

SARA

Ik ben Sara Groenendaal, ik kom uit het Sint-Jan Berchmanscollege van Antwerpen en ik woon ook in Antwerpen.



BASTIAENSE

Oké, we zijn rond. Nu gaan we de boeken halen

Iedereen staat recht en verlaat de klas.


  1. INT. KELDER PRAKTIJKGEBOUW. OCHTEND

Messensets, boeken, kledij, etc. worden uitgedeeld. Daan knijpt even in de kont van Sara. Ze is geschandaliseerd. Figuratie
13. INT. KLAS. OCHTEND

Iedereen zit op zijn/haar plaats. Bastiaense heeft net het woord “spreekbeurten” op het bord geschreven.

BASTIAENSE

Dit jaar moeten jullie op een behoorlijke manier

tot een publiek leren spreken. Dit kadert perfect

in jullie opleiding: een maître, een sommelier en

ook een kelner moeten zich vlot kunnen uitdrukken.

Ze mogen zeker geen spreekangst hebben. Daarom beginnen we het schooljaar meteen met spreekbeurten. Jullie mogen 3 kernwoorden opschrijven i.v.m. onderwerpen waar jullie zich

echt voor interesseren.

Close up Daan. Close up Bastiaense.

DAAN

Oh nee!


BASTIAENSE

Wat nu Plasmans, zit je spreekbeurt van vorig jaar nog te vers in je geheugen? Toen je het over de bestrijding van bladluizen had?

Iedereen begint te lachen. Daan zakt een klein beetje weg op zijn stoel. Afwisselende beelden van Bastiaense, Daan en reacties van de klas.

BASTIAENSE

En wat zullen we dit jaar te horen krijgen?

DAAN


Ik weet het nog niet.

BASTIAENSE

Neem eens iets wat je echt interesseert!

DAAN


Meisjes interesseren me echt. Ik vind ze ge-wel-dig.

De klas lacht, de jongens wat luider dan de meisjes.

BASTIAENSE

En vinden ze jou ook zo fantastisch?

Mimische reactie van Daan. De hilariteit komt terug.

BASTIAENSE

Stilte! En schrijf uw 3 kenwoorden op.

en daarna nemen ze allen een blad papier, denken na of schrijven meteen. Korte diverse shots. Tilt down op blad Alex. Er staat: Schliemann, Duinenabdij en Skeletten. Ondertussen zit Daan constant te kijken naar Sara.


14. EXT. KEUKEN.OCHTEND

Close up van een mes dat een stuk rauw vlees snijdt. Sara en Daan staan in de keuken te werken aan de bereidingen van die dag.

DAAN


Saartje!

SARA


Daan, je laat me koud als een diepvrieskip!

DAAN


En dat moet ik geloven? Vroeg of laat vallen

alle meisjes voor mij, Saartje.

Close up van Sara. Geïrriteerde zucht, rolt met haar ogen.

DAAN


Het is alleen een kwestie van tijd, we zijn nu

eenmaal voor elkaar geboren Saartje!


15. INT. KLASLOKAAL. DAG

Alex staat vooraan. Hij is bezig met zijn spreekbeurt. Er ligt een GSM op zijn tafel.

ALEX

En nu de link met Koksijde. Op de plaats waar



de ruïnes van de Duinenabdij liggen,

hebben ooit Galliërs gewoond.

DAAN

So what?


Alex richt zich uitdrukkelijk tot Daan. Hij gaat zelfverzekerd verder. Tijdens dit gedeelte wisselen de reactieshots zich af. Daan met een spotlach. Sara ernstig luisterend. Bastiaense trommelt ongeduldig met zijn vingers. De klas lijkt verdeeld tussen luisteraars en spotters. Sara begint notities te maken.

ALEX


Koksijde was een van de laatste opleidingskampen

voor druïden op het Europese vasteland.

Je mag er zeker van zijn

dat de druïden, die schedelboringen uitvoerden,

met bovennatuurlijke zaken

in de weer waren. Het verklaart waarom de monniken hier

een abdij oprichtten. Zij wilden met hun

aanwezigheid het bestaan van dit heidense

centrum zo snel mogelijk doen vergeten.

De abdij Ten Duinen kende zijn hoogtepunt

tussen 1253 en 1302. Met de uitbraak

van de pest liep de abdij leeg ...

Pano over de ruïnes van de Duinenabdij.

ALEX


...en raakte langzaam in verval, maar de abdijhoeve

bleef wel intact.

Verschillende beelden van de abdijhoeve: long, medium, CU, etc. Ondertussen blijven we de stem van Alex horen. Af en toe komt hij weer in beeld tussen de illustratieve beelden door.

ALEX


Het is een raadsel waar de

schatten van de abdij gebleven zijn. Er gaan

geruchten dat ze verstopt zijn

in de verschillende onderaardse gangen

onder de abdijhoeve.

Tot op vandaag worden er nog spookverhalen

verteld over de abdijhoeve.

Er gaat een verhaal de ronde over een

rattenvanger die bleef overnachten

in een schuur.

De abdijhoeve bij nacht. Beelden van loeiende koeien. Een aantal close ups die de geheimzinnige sfeer beklemtonen.

GELUID


We horen loeiende koeien en klokken

die luiden in de verte. Twaalf slagen.

Ondertussen gaat de spreekbeurt verder.

ALEX


Hij werd om middernacht wakker gemaakt

door zijn hond.

De rattenvanger wordt door zijn hond gewekt. Een vage, witte gedaante duikt op in de schuur en zweeft naar rondwentelend naar een muur. Het spook neemt een steen weg. Er rinkelen muntstukken. De rattenvanger kijkt verlamd toe. Als hij zeker is dat het spook weg is, sluipt hij naar het gat in de muur. Hij vindt een kistje met munten.

ALEX


Hij zag een raadselachtig, wit figuur in de

schuur. Die begaf zich naar een van muren en

hij nam er een steen weg. De rattenvanger

hoorde munten rinkelen. Als de figuur verdwenen

was, vond hij een kistje met muntstukken.

Die verschijnselen hebben te maken

met de geesten van de monniken.

Overshoulder van Alex naar Daan. Daan staat op achter zijn bank. DAAN

Hoe kan je dat nu weten? Heb je al zo een

spookpater ontmoet of zo?

ALEX

Ik heb hem niet alleen ontmoet!!



Ik heb er zelfs foto’s van!!

Hier! Kijk!!

Alex gaat naar Daan en toont hem zijn GSM waarop een witte vlek vaag aan een menselijke gestalte doet denken. Onmiddellijk komen ook enkele leerlingen bij Daan en Alex staan.

LEERLING 1

Wat valt er te zien?

Staan daar echt spoken op?

DAAN

Trucage!



LEERLING 2

Nee! Nee! Die spoken bestaan echt!

DAAN

Een getruceerde foto!!!



Bastiaense komt tussen hen in en roept de klas tot orde.

BASTIAENSE

Iedereen op zijn plaats! En zwijgen!
16. EXT. KRUIDENTUIN. OCHTENDPAUZE

Vijf onderlinge groepjes jongens en meisjes die staan te lachen en koekjes te eten. Daan staat bij een groepje van 4 meisjes, onder wie Sara, en 2 jongens. Er is gelach over Alex zijn spreekbeurt. Hier en daar imiteert iemand een spook. De camera beweegt tussen de groepjes, zodat de gezichten uit de klas herkenbaar zijn. Terwijl er wordt gelachen, loopt Alex alleen over het plein van de kruidentuin naar de Korrel en terug. Sara kijkt naar Alex, terwijl hij door Daan en enkele anderen uitgelachen wordt. De hele tijd is er een dynamische cameravoering.

DAAN

Man zeg, nu slaat die Alex echt wel door.



Heb je hem daar vooraan zien staan in de klas?!

Met al zijn spoken. Jaja.

Die kerel is echt niet goed snik in zijn hoofd!

Meisje 1

Zie hem daar zo vreemd lopen, hij heeft

echt geen vrienden.

Het is een “No lifer”.

JONGEN 1

Hij zoekt een vijs, die ene die uit zijn kop is

gevallen. Zie hem constant heen en weer lopen.

Sara hoort de opmerkingen van het groepje van Daan. Ze blijft serieus en kan niet om de grappen lachen. Ze zucht, terwijl ze langs het groepje van Daan loopt. Ze gaat in de richting van Alex die heen en weer loopt van de kruidentuin naar de Korrel en terug.

MEISJE 2


Je moet nu eens kijken. Ik geloof dat ons

spook vrienden heeft. Die Sara gaat er naar toe.

Reactieshot van Daan. Sara komt in de buurt van Alex die haar negeert. Hij kijkt met een ernstig gezicht naar de grond. Sara zet haar vriendelijkste glimlach op.

SARA


Hoi!

Alex kijkt niet echt op en mompelt zacht.

ALEX

Hoi!


Sara zet een stap naar hem toe en houdt hem staande. Ze kijkt hem recht in de ogen. Mooie glimlach.

Alex beantwoordt haar blik. Hij blaft haar een beetje af.

ALEX

Wat moet je?



Sara reageert gewoon, zelfverzekerd.

SARA


Ik vond je spreekbeurt heel interessant.

ALEX


Probeer me niet uit te lachen, hé!

SARA


Ik wil naar je luisteren, Alex.

Horen wat je echt te vertellen hebt!”

ALEX

Niet hier en niet nu. Zeker niet, terwijl al die



anderen naar ons staan te staren.

SARA


Daar heb je een punt. Waar en wanneer

kunnen we afspreken?

ALEX

Onder de trap bij de Bronne, vanavond



om half acht.

SARA


Ik zal er zijn.
17. INT. WINTER GARDEN. AVOND

Algemeen beeld van de eters en de kelners. De klas van Sara heeft dienst. Daan gebruikt al zijn charmes tegenover de meisjes die hij bedient. Hij geniet ervan.


18. EXT. ONDER DE TRAP AAN DE BRONNE. AVOND

Schaduwbeeld van Alex op weg naar de plaats van afspraak. Sara is er al. Alex heeft een rugzak bij zich. Hij is ernstig, zoals gewoonlijk.

ALEX

Ik moet je iets laten zien.



Maar niet hier. We ontsnappen uit

de school.

Terwijl Alex dit zegt, kijkt hij recht in Sara’s ogen.

SARA


Waar neem je me mee naar toe?

ALEX


Naar de Duinenabdij.

We wandelen rustig weg. Dan valt

het niet op.

Ze vertrekken.


19. EXT. STRAAT AAN DUINENABDIJ. AVOND

Alex en Sara staan voor de omheining van de abdij aan de kant van de straat.

De sfeer is gespannen. Ze fluisteren.

ALEX


We zijn er Sara, nu nog maar over

dit muurtje klimmen en we zijn binnen

SARA

OK. Maar ik voel mij een schurk.



Alex klimt eerst over het muurtje en daarna ook Sara. Dit gebeurt zonder problemen.
20. EXT. DE RUÏNES VAN DE DUINENABDIJ. AVOND

Ze lopen langs de ruines. Dan komen ze bij het visserhuisje, waar ze een mooi uitzicht op de ruïnes hebben.

ALEX

Prachtig, hé. Kom.



Alex en Sara lopen verder door de ruïnes in de richting van de waterput

ALEX


Dit is de waterput die de monniken

vroeger gebruikten.

SARA

Akelig sfeertje hier.



Alex wijst links naar het vissershuisje. Ze kijken samen in dezelfde richting. ALEX

En zie je daar dat visserhuisje?

Het is de vroegere Gasterie en

het staat al jaren leeg.

ALEX

Kom.
21. EXT. VISSERSHUISJE. AVOND



Met een kleine moeite duwt Alex een raampje open. Ze klimmen binnen. Alex geeft haar een helpende hand. Close up handen. Beiden glimlachen wat bedeesd.
22. INT. VISSERSHUISJE. AVOND

Alex kiest een tafel uit en gaat zitten, hij haalt een recorder en een mapje uit zijn boekentas. Spinnenwebben voor ramen, kapot meubilair. Sara zoekt een stoel en gaat bij hem zitten. Alex neemt het mapje. Wat stofwolkjes. Hij haalt er de bovenste foto uit. Shots van de foto en CU's van Alex en Sara.

ALEX

Eerst de foto’s. Ik heb er drie.



Tijdens de zelfde nacht genomen.

SARA


Heb jij de nacht in Ten Duinen doorgebracht?

ALEX


Spoken vertonen zich doorgaans niet overdag.

Hij wijst op de vage, witte vlek.

Het is geen fout op de foto.

Alle andere foto’s zijn perfect normaal.

En ik heb er ook niet mee geknoeid.

SARA


Echt niet?

ALEX


Ik ben niet gek.

Ik ga mezelf niet bedriegen.

SARA

Ik geloof je hoor.



ALEX

Misschien is die witte

nevelvlek de geest van Idesbald

van der Gracht.

SARA

Idesbald van der…?



ALEX

Gracht, ja. Een van de eerste abten.

Zijn lichaam is nooit vergaan.

Ze hebben hem verscheidene keren opgegraven

en iedere keer bleek hij… enfin, niet ontbonden te zijn.

SARA


Indrukwekkend!

Alex neemt de twee andere foto's er bij.

ALEX

Ik heb driemaal het spook gefotografeerd.



De eerste tegen de muur van de refter,

de tweede bovenop de muur en de derde

boven de waterput,

waarin de verschijning ook verdwenen is.

SARA

Verdwenen?



ALEX

Er moet een verband bestaan tussen

de schatten die in de geheime gangen

verborgen zijn en de spookverschijningen.

Volgens mij is het spook in de waterput

gedoken, omdat die in verbinding staat

met de geheime gangen.

Sara geraakt in de ban van zijn verhaal. Afwisseling van two shots en close ups.

SARA

Waarom heb je die recorder mee?



Alex neemt de cassetterecorder.

ALEX


Ik weet al lang dat ik… over onverklaarbare

krachten beschik. Als kleine jongen schoot

ik soms midden in de nacht wakker

uit een nachtmerrie, en wat ik dan gedroomd

had, gebeurde korte tijd later ook. Zo heb ik

de dood van mijn grootvader voorspeld.

Verkorte versie in slow motion van de eerste scène.

En een ongeval van mijn zus.

Verkorte versie in slow motion van de tweede scène.

Het is dan even stil geweest, maar ongeveer een jaar geleden toen ik voor het eerst de Abdij Ten Duinen bezocht, kreeg ik in mijn slaap allerlei beelden van vreemde, zwevende figuren.

Slow motion van Alex en spook aan de ruïnes.

Zoals gezegd ben ik 's nachts gaan kijken. Wat ik zag, grenst aan het ongelooflijke. Ik zag, tja hoe zal ik het zeggen, een spook en ik kon het fotograferen. Alleen vind ik het woord “spook” een kinderachtige term.

SARA

Misschien is “verschijning” beter.



ALEX

Misschien wel, maar dat is nogal vaag. Ik dacht eerst van over “een geest” te spreken, maar dat is ook niet duidelijk.

SARA

Aan de foto's te zien lijkt “spook” mij nog het beste.



ALEX

Maar dan geen spook voor kinderen.

Close up van de recorder. Alex drukt op de speeltoets.

ALEX


Luister.

GELUID


We horen dezelfde klokken als bij de

abdijhoeve met de rattenvanger.

ALEX

De klokken uit de zee. Toen ik het



spook zag, heb ik op record geduwd.

Maar ik was zo ondersteboven dat ik

niets hoorde. Toen ik later de opname

beluisterde, hoorde ik de klokken.

23. EXT. SCHOOL. OCHTEND

's Morgens, net voor de lessen beginnen. Verschillende groepjes leerlingen komen aan. Daan plukt Sara uit de menigte. Hij geeft haar een enveloppe. Hij doet erg vrolijk. Een beetje geheimzinnig ook.

DAAN

Voor jou. Prettige verjaardag!!



SARA

Hoe weet je dat het mijn verjaardag

is vandaag?

DAAN


Ik weet … wat ik weet en wat ik weet

dat weet jij lekker niet.

Hij geeft haar een tweede enveloppe.

DAAN


Maak snel open, begin met de eerste.

Sara maakt de eerste open en vindt 2 bioscooptickets. Ze kijkt vragend in zijn richting.

DAAN

Voor ons! En er staat nog wat op de achterkant.



Sara weet niet wat te zeggen en kijkt hem met een ongelovig gezicht aan.

Ze draait het om en ze leest “voor op de laatste rij’’.

SARA

Voor op de laatste rij?



DAAN

Zo wordt het nog leuk als de film tegenvalt.

Sara weet niet wat ze hoort, ze wil wat zeggen maar Daan onderbreekt haar meteen.

DAAN


Doe nu de tweede open.

Sara doet de tweede open. Ze ziet haar identiteitskaart in de enveloppe.

Daan kijkt haar lachend aan. Ze wordt ongelofelijk zenuwachtig.

SARA


Hoe kom jij daaraan?

DAAN


Gewoon…

SARA


Hoe gewoon??

DAAN


Ja, ik heb het gisteren uit je

boekentas genomen

SARA

Wat??


Ze kan haar oren niet geloven en kijkt hem vol verbazing aan. Ze wordt razend en begint hem uit te schelden.

SARA


Je denkt toch niet dat ik zomaar met jou, ….

met jou,…. Net zoals je vorige veroveringen.

DAAN

Maar met jou is het anders, ik denk,



nee, ik weet dat het echt is met jou,

jij bent zo anders dan de andere meisjes…

Het wordt haar teveel en ze geeft hem een harde mep is zijn gezicht.

Hij heeft pijn. Hij wordt kwaad.

DAAN

Wat doe jij nu? Dat zet ik je betaald, teef!



Sara loopt meteen weg en verbergt zich in een groep medeleerlingen. Dan ziet ze Alex staan. Ze loopt op hem toe. Hij ziet er niet fris uit.

ALEX


Hoi. Goed geslapen?

SARA


Gaat wel.

ALEX


Ik heb weer een vreselijke droom gehad.

Die geest zweefde boven de waterput,

maar deze keer wenkte hij me.

Hij zei dat ik een schat moest zoeken,

de schat van Ten Duinen.

SARA


En hoe… wil je dat aanpakken??

ALEX


Met een experiment. Ik moet nog eens

een nacht in de duinenabdij doorbrengen!

SARA

Oké, maar in dat geval ga ik mee.



ALEX

Nee, je gaat niet mee. Het is veel te gevaarlijk.

SARA

Maar, …


ALEX
Nee, ik neem je niet mee, punt uit!

Hij keert haar de rug toe en wandelt weg, ze kijkt hem bedroefd na

Sara kijkt rond zich en ziet Daan staan. Daan strijkt met het puntje van zijn tong over zijn bovenlip. Sara draait zich om en gaat weg.
23A. INT. BILJARTZAAL KIJKUIT. AVOND

Terwijl leerlingen op de achtergrond biljarten en praten, zitten kamergenote Annelies en hartsvriendin Isabel bij Sara. Op de achtergrond is Daan aan het biljarten.

ISABEL

Ja, ik vind Daan een absoluut flutventje.



Hij heeft mij ook al proberen te charmeren,

maar dat werkt bij mij verkeerd!

SARA

Tegenover alle meisjes doet hij zich voor



als stoere macho, maar in zijn hoofdje

zit maar weinig verstand.

ISABEL

Hij heeft mij uitgenodigd om met hem



naar de bioscoop te gaan. Met de uitdrukkelijke

mededeling dat het op de laatste rij het

leukst van al is.

De meisjes lachen.

SARA

Ben je met hem meegeweest?



ISABEL

Nee hoor, ik heb tegen hem gezegd dat

hij niet kan concurreren met mijn

Hollywoodidolen.

SARA

Ik denk dat hij zowat met alle meisjes



wil stoeien. Het is een dwazerik.

ISABEL


Zoveel is zeker.

Close up Sara. Daarna afwisseling van two shots (scherp en flou) en close ups.

SARA

Je bent mijn beste vriendin.



Ik moet iets bespreken dat geheim moet blijven.

ISABEL


Ik kan zwijgen als een graf. Op mij kun je rekenen.

SARA


Alex wil op een nacht naar de Abdij Ten Duinen

omdat hij gelooft dat het er spookt.

ISABEL

Die is helemaal crazy. Of geloof jij ook in spoken?



SARA

Ik weet niet wat ik ervan moet denken.

Ik vind hem een lieve jongen, maar hij leeft in een aparte wereld.

ISABEL


Verliefd?

SARA


Nee, niet echt. Ik voel mij wel door hem

aangetrokken. Hij heeft iets teders en tja,

hoe zou ik het zeggen ...

ISABEL


Teder en naïef?

SARA


Ja.

ISABEL


Ik weet dat je van eenvoud en eerlijkheid

houdt.
24. INT. KLASLOKAAL. OCHTEND

Sara zit naast Alex tijdens de geschiedenisles op de achterste rij. Ze probeert zijn aandacht te trekken door te fluisteren. De leraar komt hierin tussenbeide.

SARA


Wanneer denk je dat te doen? Dat bezoek

aan Ten Duinen?

LERAAR

Juffrouwtje als je wil dat ik je ter plaatse



fusilleer met koude patatjes

moet je zo verder doen!

Sara wordt rood. Ze kijkt vlug naar haar cursus. Korte lachreactie van de klas.

Ze neemt een briefje en schrijft: Ik wil met je mee! Ze schuift het briefje door, maar de leraar heeft het opnieuw gezien. Hij komt het briefje halen en leest het voor zichzelf. Close up van het briefje. Dan ruimer.

LERAAR

Ik raad je aan te stoppen met jouw



unilaterale correspondentie, zo niet zal ik

je postbus eens hoogstpersoonlijk

komen lichten.
25. INT. DEMOKEUKEN. DAG

Algemeen beeld van de demokeuken. De chefheeft ingrediënten klaargezet. Tegenshots van de klas.

CHEF

Om moeulleux te maken heb je …g boter nodig,



…g chocolade, …g suiker, ….g bloem en .. eieren.

Bereiding van moeilleux terwijl de chef alles uitlegt.

CHEF

Bla, bla bla ...



Over shoulder van de chef. Op de achtergrond zijn Alex en Sara redelijk heftig aan het discussiëren.

ALEX


Je zult bang zijn en…

SARA


Bang ik???

ALEX


Ik moet dit alleen doen.

Sorry ik kan je niet meeslepen in dit avontuur.

SARA

Waarom niet?


ALEX

Jij bent zo ... anders, Sara.

Tussenbeeld van de chef die nog steeds druk bezig is.

SARA


Wat bedoel je daarmee?

Alex neemt haar hand vast. Verliefde blik. Hij gooit een zoentje. Sara schrikt even, daarna verliefde glimlach.

SARA

En toch ga ik met je mee.



Alex schudt het hoofd.
26. INT. INTERNAAT DE MIJN. NA DE LAATSTE LES

Sara zit samen met haar kamergenoot Annelies op hun kamer. Sara zit achter haar laptop. Stapelbed, 2 bureaus, posters van boysbands aan de muur, veel kleur op de muur, cosmeticaspullen op de toilettafel, kleren op het bed, een paar boeken die rondslingeren op het bureau.

ANNELIES

Jij loopt er precies niet echt met je gedachten bij..

SARA

Ja ik weet het, ik erger mij dood aan Daan.



Constant moet hij opmerkingen tegen mij maken.

Hij wou me zelfs meenemen naar de bioscoop!!

ANNELIES

Je schiet anders wel goed op met Alex.

SARA

Euh ... wel ja ... ja dus.



ANNELIES

Hij is wel wat vreemd, maar ik vind hem

sympathiek.

SARA


Ik weet niet goed wat ik van hem moet denken.

Hij heeft zo'n rare ideeën.

De gsm van Sara.

SARA


Hallo!

Alex komt niet in beeld. Zijn stem is echter hoorbaar. Reactieshots van Sara en Annelies.

ALEX

Hey, Alex hier.



SARA

Alex!!!


ALEX

Ik bel je om te vragen of je toch wilt

meegaan met mij naar de Duinenabdij.

Ik wil er vannacht al naar toe.

Ik zou echt graag hebben dat je meegaat, Sara.

SARA


Natuurlijk!! euhm… best

Annelies begint te lachen. Sara is lichtjes gegeneerd.

SARA

Wanneer zou je willen vertrekken? Nu?



ALEX

Nee, nee, pas om half elf vanavond, nadat

de opvoeders de kamers hebben gecontroleerd.

We ontmoeten elkaar aan de ingang van

de Ché Bello. We moeten elk afzonderlijk

ontsnappen.

SARA

Ik kijk er al naar uit. Ik ben zo blij dat ik



mee mag.

ANNELIES


Gaan jullie uit?

SARA


In zekere zin wel.
27. INT. ESCOFFIER. AVOND

Overzichtsbeeld van het restaurant. De tafel van Sara, Alex en Daan die samen met enkele klasgenoten zitten te eten. Daan zit naast Alex. Sara kijkt op haar horloge en spreekt Alex aan. Daarbij hoopt ze dat Daan het niet hoort. Het fluistergesprek roept argwaan op bij Daan.

SARA

Ik hoop dat het heel snel half elf wordt.



ALEX

De tijd gaat zijn normale gangetje, maar als

je fel naar iets verlangt heb je de indruk dat

het traag gaat.


27A. INT. KAMER VAN ALEX. AVOND

Alex stopt zijn fototoestel, zaklamp en recorder in zijn rugzak. Zijn kamergenoot Jonas zit achter zijn laptop en kijkt toe.

JONAS

Wat gebeurt er?



ALEX

Ik ga een wandelingetje maken.

Jij weet van niks, hé.

JONAS


O.K.

Alex verlaat de kamer. Als de deur dicht is een close up van Jonas.

JONAS

Rare kerel.


28. EXT. ONTSNAPPINGSROUTE. AVOND

Met subjectieve camera volgen we Alex op zijn ontsnapping uit de school. Hij gaat een straat in. Verrassend tegenshot van Daan die de achtervolging behoedzaam inzet.


29. EXT. CHÉ BELLO. AVOND

Ontmoeting Alex en Sara die reeds ter plaatse is. Ze dragen allebei een rugzak. Innige omhelzing. Tegenshot Daan.

ALEX

Kom, we gaan.


30. EXT. HOEK VAN EEN STRAAT. AVOND

Medium beeld van Daan en Sara die hand in hand van achter de hoek komen. Dan een long shot als ze heel wat verder zijn. Close up van Daan die ook van achter de hoek komt.


31. EXT. OMHEINING DUINENABDIJ. AVOND.

Op enige afstand van de omheining een over shoulder van Daan die toekijkt hoe Sara en Alex in de verte door een gat in de omheining kruipen.


33. EXT. VISSERSHUISJE. AVOND

Op enige afstand van het vissershuisje komen ze van achter de camera.


34. INT. VISSERSHUISJE. AVOND

Ze zetten hun rugzakken op de grond. Sara haalt een plaid uit haar rugzak en spredt die open. Dan haalt ze een fles rode wijn uit en een voorraadje kaas en brood. Daan ziet het helemaal zitten.

ALEX

Je bent goed voorbereid!



SARA

Hiermee komen we de nacht probleemloos door.

ALEX

Ben ik blij dat ik hier met jou naartoe gekomen ben.



Ze eten hun boterhammetjes met kaas en drinken van hun wijntje. Wanneer de fles net iets meer dan halfleeg is, zijn ze voldaan. Sara kruipt wat dichter bij Alex aan.

SARA


Ik heb het koud!

ALEX


hmm…

Ze kijken elkaar diep in de ogen en glimlachen. Zachtjes legt ze haar hoofd op Alex' zijn borstkas. Alex zijn hoofd gaat dichter bij het hare en hun lippen raken elkaar heel kort. Ze openen hun ogen heel eventjes en er volgt een hevige, langdurige kus. Tijdens de kus gaat Alex’ rechterhand onder het stretchy truitje van Sara. Ze giechelt even van zijn koude hand, maar laat hem rustig begaan.

De kus word heviger en heviger. Hij laat zijn andere hand naar beneden dalen en streelt haar rug tot aan haar poep.

Plots hoort hij een vreemd, maar opdringerig geluid. Alex springt recht en gaat kijken aan het bouwvallige deurtje.

SARA

Wat scheelt er?



Pano over de ruïnes in de omgeving. Hij loopt even om de hoek, maar ook daar is er niets te zien. Hij komt terug naar binnen.

ALEX


Ik hoor niets en er is ook niets te zien.

Het is misschien een kat ...

Alex lacht breed.

... of een rat.

Sara krijgt er rillingen van.

SARA


Zolang het geen rat is, is het goed.

ALEX


Kom, Sara. Het is kwart voor middernacht.

We mogen niet te laat komen.


35. EXT. STRUIKGEWAS BIJ WATERPUT. NACHT

Ze sluipen richting waterput en zetten zich in de bosjes op een 15tal meter van de put. Hij legt zijn rugzak neer. Ze kijken gespannen naar de waterput. Plots horen ze een vreemd klokgeluid.

SARA

Wat was dat?



ALEX

De klokken,… de klokken uit de zee!

12 klokslagen!

Hij haalt zijn fototoestel uit zijn rugzak.

ALEX

Neem jij de geluiden op!



Sara haalt de recorder uit de rugzak en drukt op de opnametoets. Ze horen een zwaar trillend geluid.

SARA


Wat gebeurt er? Het komt uit de richting van

die muur en niet van de waterput?

ALEX

Wie is daar, wie zoekt contact met mij?”



ALEX

Het is geen geest van een monnik.

Die gedragen zich niet zo. Het moet die van

een Keltische Druïde zijn.

Ze lopen behoedzaam in de richting van de muur. Ze kijken voorzichtig de hoek om. Daar staat een gedaante in een lang wit kleed.

ALEX


Een druïde!!!

Hij grijpt zijn fototoestel en neemt een foto.

DRUÏDE

Weg! Scheer je weg! Ongedierte!!!



Alex neemt opnieuw een foto.

ALEX


Nee, nee, ik ga niet weg, ik ben niet bang!

Ik wil alles over je weten geest!

Wie ben je, wat wil je?

De geest komt heftig gesticulerend in hun richting.

ALEX

Blijf staan, ik heb geen kwaad in de zin.



Ik wil alleen praten!

Het spook loopt over of langs (?) de muur en valt over zijn kleed. Harde gil. Een gong valt.

DAAN

Shit! Oh shit, shit, shit!



Pas nu komt het gezicht van Alex in beeld.

SARA


Daan!

ALEX


Hoe kom jij hier?

Daan geraakt met moeite recht. Nu is het pas duidelijk dat hij een oud trouwkleed en een witte cape heeft gecombineerd.

DAAN

Ik heb jullie bezig gehoord aan tafel.



Ik had die spullen al een tijdje bij me,

omdat ik wist dat jullie vroeg of laat op

spokenjacht zouden gaan.

Verdomme, mijn knie doet pijn.

Hij toont zijn spookkledij en lacht wat pijnlijk.

Kijk, van mijn mamma.

Alex schudt het hoofd. En laat zich tegen de muur op de grond zakken en legt zijn fototoestel naast zich in het zand. Sara schakelt ondertussen de recorder uit. Afwisselende beelden van het drietal tijden de volgende discussie. Alex is niet met zijn gedachten bij de hele discussie.

DAAN


Ik heb dit voor jou gedaan, Saartje.

Dat snap je toch, hoop ik? Onze vriend Alex

heeft ze niet alle vijf op een rijtje. Dat zul

je nu toch wel ingezien hebben, zeker?

Ik wilde met je praten, maar jij wilde niet.

Hij is gek! En hij is gevaarlijk! Hij sleept jou mee in zijn gekte en dat kon ik niet laten gebeuren? Ik moest ingrijpen, snap je dat dan niet? En daarom heb ik dit allemaal in scène gezet. Om hem te ontmaskeren. Om jou te helpen, Saartje!

SARA

Ik heet niet Saartje, ik heet Sara-zonder-h!



Daan probeert haar aan te raken, maar zij weert hem af. Hierna is er wat getrek en geduw tussen hen.

DAAN


Kom mee met mij, Saartje.

Laat hem hier zitten met zijn spoken. We kunnen ergens anders heen gaan, waar niemand ons zal storen.

SARA

Wie is hier gek, denk je? Hè? Wie?



Als er iemand een slag van de molen heeft

gekregen, ben jij dat wel, Daan! Jij bent ziek!

Je bent oversekst! Je wil dat alle meisjes voor

je vallen en als er ééntje bij is dat je niet kan

krijgen, wil je haar nog méér.

Close up van Alex die verdwaasd kijkt. Tijdens de volgende dialoog met het spook maakt Alex enkele foto's.

ALEX

Dom Idesbald?



Daan en Sara laten elkaar los.Beide staren naar Alex

Nee… Niet Dom Idesbald… U bent… U bent…

Ik kan uw naam niet verstaan!

Hij strekt de handen uit en lijkt iemand te zoeken.

Het jaartal is… vijftienhonderd?

1566, zegt u?”

Alex stapt vooruit. Tegenshots van de anderen.

Wat wij van u willen? Niets,meneer...

Behalve misschien een bewijs van uw bestaan…

Om de ongelovigen te overtuigen, meneer.

Alex zet nog een pas vooruit, Sara drukt de opnametoets in. Sara en Daan raken in paniek en samen vluchten ze weg. Als ze in de buurt van de omheining komen, zien ze dat er mensen staan te kijken. Zij loopt terug naar Alex. Daan loopt de andere kant uit in de hoop zo buiten te geraken. De camera volgt Sara die in de buurt van de muur en de waterput tevergeefs naar Alex zoekt. De recorder, de zaklamp en het fototoestel liggen er nog. Ze neemt ze en loopt naar het vissershuisje.
36. INT. VISSERSHUISJE. NACHT

Sara neemt alles wat ze in het vissershuisje hebben achtergelaten. Ze is heel nerveus, zelfs paniekerig. Ze verlaat het huisje.


37. EXT. OMHEINING DUINENABDIJ. NACHT.

Ze loopt naar het gat in de omheining. Er is geen volk meer. Ze kruipt er door en begint te rennen.


38. EXT. STRATEN EN PLEINEN. NACHT

Ze ziet een ziekenwagen met zwaailichten, gevolgd door de MUG. Om niet gezien te worden, verbergt ze zich in een bushokje.

SARA

Alex ... ik hoop dat het Alex niet is.



Als de hulpdiensten vedwenen zijn, loopt ze verder in de richting van de school. Opeenvolgende beelden van het lopen. Verschillende standpunten.
39. INT. KLASLOKAAL. OCHTEND

Daan en Sara zijn aanwezig, maar de plek van Alex is leeg. De bel gaat voor het einde van de les. Iedereen staat op.


40. INT. GANG IN SCHOOLGEBOUW. OCHTEND

Tussen de andere leerlingen door lopen Daan en Sara samen. Ze staan dan stil om met elkaar te praten.

SARA

Ik ben doodongerust. Er moet iets



gebeurd zijn.

Daan


Dat kan niet anders. Het is vreselijk.

SARA


Toen ik vannacht op mijn kamer kwam,

heb ik de foto's bekeken op mijn laptop.

De foto's die Alex genomen heeft

zijn gewoon zwart. Er is niets op te zien.

Ik heb dan een testfoto gemaakt in mijn

kamer. Het toestel is oké. En op de

recorder is niets te horen. Net of het

gesprek dat Alex met het spook voerde,

niet meer verder is gegaan, nadat ik

op record duwde. Ofwel heeft het spook

de opname verhinderd.

DAAN


We moeten geduld hebben en wachten

tot we iets van Alex horen. Het is beter

dat we er ondertussen niet meer over praten

SARA


Ja, dat is beter.

41. EXT. SCHOOLPOORT. VRIJDAGOCHTEND 11 UUR

Grote groepen leerlingen met reistassen en/of rugzakken. Sommigen nemen de bus, anderen worden opgehaald. Plots zien we Sara wachten. Er komt een taxi, ze geeft een seintje en stapt in. De taxi rijdt weg.
42. EXT. DUINENABDIJ. DAG

De taxi stopt aan de hoofdingang. Sara loopt gehaast binnen.


43. INT. INKOMHAL. DAG

Sara koopt een ticket. Ze haast zich naar de ruïnes.


44. EXT. WATERPUT. DAG

Ze holt naar de waterput. Bekijkt alles in de omgeving. Er is niets te vinden. Een medewerker van Ten Duinen wandelt in de buurt met enkele genodigden.

Als ze Sara passeren, klampt ze hem aan.

SARA


Goeiemorgen. Mag ik u wat vragen?

MEDEWERKER

Ja hoor. Ga je gang.

SARA


Is er ooit iets bijzonders gebeurd met deze

waterput? Vroeger, of de jonste tijd.

MEDEWERKER

Nee, hoor. Er zijn geen bijzondere

gebeurtenissen bekend. Niet vroeger. Niet nu.

Je kunt er zelfs niet diep in de waterput vallen,

want er ligt een metalen rooster in . Kijk maar.

Detail van het rooster.

SARA

Dank u wel, mijnheer.



MEDEWERKER

Veel plezier nog.

Het groepje wandelt weg. Ze is tot tranen toe bewogen.
44A. EXT. PLEIN KRUIDENTUIN. OCHTENDPAUZE

Isabel, Annelies en Sara zitten op een bank. De sfeer is bedrukt.

SARA

De politie heeft mij lang ondervraagd. Ik



moest mee naar de abdij en alle plaatsen

aanwijzen waar Alex en ik geweest waren.

Daan heeft ook alle plaatsen moeten tonen

waar hij geweest was.

ISABEL

Hebben ze jullie samen ondervraagd?



SARA

Nee, elk afzonderlijk.

ISABEL

Weet je of er tegenstrijdigheden in



jullie verklaringen zaten.

SARA


Ik denk het niet. Totnogtoe heb ik

daar niets over gehoord.

ANNELIES

Alex is in de nacht van donderdag

op vrijdag verdwenen. Vandaag is het

maandag ...

Sara huilt uit op Isabels schouder.

44A. INT. RECEPTIEHAL. DAG

Een grote groep leerlingen in de hal. De directeur staat op de trap en houdt een toespraak. Afwisselende beelden van de groep, Sara met haar twee vriendinnen, en de directeur.

DIRECTEUR

Vanaf vandaag spreekt de politie officieel over een

onrustwekkende verdwijning in zeer

mysterieuze omstandigheden. We willen

zeker niet op de situatie vooruitlopen, maar

bij deze willen we toch hulde brengen aan

Alex De Groote. We hebben de vaste hoop

dat hij slechts tijdelijk verdwenen is . Hij is een

ernstige jongen die er wellicht alles zal

aan doen om zijn familie, vrienden en schoolkameraden

niet al te lang in het ongewisse te laten.

Tijdens de laatste zin is er een langzame inzoom op Sara met fade out van de audio.
45. EXT. HOOFDDEUR SCHOOL. DAG

Close up van een papier met de foto van Alex, zoals ze door Child Focus verspreid worden. Onrustwekkende verdwijning. Alexander De Grote.

Ruimer beeld: Sara staart er dromerig naar. We zien ineens een hand op haar schouder. Ze kijkt op. Het is Daan. Beiden spreken geen woord.

46. EXT. DUINEN. DAG

Sara staat op een duin. Haar haren wapperen in de wind. Ze kijkt naar de zee.

Een zeer langzame vloei naar Sara en Alex die in slow motion op het strand lopen in de richting van de zee. Vloei naar een dubbeldruk van de zee en de personages. De twee verkleinen langzaam en gaan als het ware in de zee op.

Op het eindbeeld van de zee komt de eindgeneriek.

N.B. Of er op de slotsequens off voice komt, hou ik nog even in het midden.


Paul Houwen

26 januari 2009





Dovnload 138.62 Kb.