Thuis
Contacten

    Hoofdpagina


Muziek en communicatie 7 Muziek als een specifieke communicatievorm ervaren en onderzoeken

Dovnload 15.93 Kb.

Muziek en communicatie 7 Muziek als een specifieke communicatievorm ervaren en onderzoeken



Datum06.12.2018
Grootte15.93 Kb.

Dovnload 15.93 Kb.

Muziek en communicatie

7 Muziek als een specifieke communicatievorm



ervaren en onderzoeken

4,10,11


Dit houdt in:

7.1 Muziek als (communicatie)middel ervaren en onderzoeken 10

- ervaren hoe een muzikaal gegeven aan de basis ligt van een muzikale

expressie

- ervaren hoe een buitenmuzikaal gegeven aan de basis ligt van

een muzikale expressie

- de interactie tussen ontwerper, uitvoerder en toehoorder ervaren,

onderzoeken en illustreren



Muziek als communicatiemiddel

In de loop der eeuwen zijn er diverse richtingen geweest die muziek als communicatiemiddel hebben gezien of nog steeds zien. De verwantschappen tussen muziek, taal en communicatie zijn legio, immers: er is een 'zender' en 'ontvanger' (muzikant en luisteraar), er is een boodschap (de ten gehore gebrachte muziek), er is grammatica (muziek neemt vaak een syntaktische vorm aan), er is een mogelijkheid om via het medium boodschappen over te brengen, en indien men de 'taal' niet spreekt kan men soms de boodschap niet begrijpen. Ook speelt mee dat de boodschap van een muziekwerk soms niet in het gehoorde maar in het ervarene zit. Muziek kan een gevoel oproepen, een gedachte, een sfeer, een beweging of een inzicht. De overeenkomsten tussen muziek en taal ziet men bijvoorbeeld in het gebruik van frases en zinsbouw, het gebruik van motieven als woorden, de vorm, die vaak een betoog of opbouw heeft die analoog is aan een redevoering. Voorts, waar taal en muziek samenkomen in gezongen liederen raken tekst en muziek elkaar doorgaans zeer na. Of de taal van de muziek universeel is, is dan ook een vraag die door de muziekfilosofie beantwoord tracht te worden. Kan een Eskimo genieten van een Mozart-symfonie? Kan een kind in Lapland Vietnamese muziek begrijpen? In hoeverre kunnen Aziaten de Westerse klassieke muziek goed vertolken? Een antwoord hierop is niet snel gegeven. Onderzoekers trachten door experimenten erachter te komen in hoeverre muziek deze universaliteit bezit, en in hoeverre muziek cultuurbepaald is. Ook wordt onderzocht of dieren muziek kennen en of ze middels muziek communiceren. Zelfs de invloed van muziek op planten wordt onderzocht.



(Bron: Wikipedia.org)

Enkele ideeën

  1. Uitdrukken van gevoelens (met mp3-speler):

Leerlingen krijgen de opdracht om tegen de volgende les een song te kiezen waardoor ze zich droevig voelen of een muzieknummer dat ze luisteren wanneer ze zich verdrietig voelen. Ze brengen het nummer mee op hun mp3-speler. Tijdens de volgende les mogen leerlingen per twee samen werken en krijgen ze 1 minuut de tijd om een stukje van het nummer te beluisteren. De leerlingen krijgen dan elk 1 minuut de tijd om elkaar te vertellen waarom ze precies dat nummer gekozen hebben. Eventueel kan deze opdracht meerdere keren herhaald worden met telkens andere duo’s.

  1. Welke componisten worden dit jaar gevierd? (2010= jaar waarin Chopin gevierd wordt)

  2. Een componist die iets wil meegeven (bv Bach)

-BACH-motief (sib – la – do – si of een transpositie hiervan) (Vele componisten hebben nadien dit thema gebruikt als ode aan Bach in hun eigen werken. Denk aan Schumann, Liszt, Rimsky-Korsakov, Reger, Webern, Pärt,…)

-getallensymboliek

-woorden extra ondersteuning geven met muziek “in de hoge” => hoge noot

-3 = Heilige Drievuldigheid



  1. Cover: “Halleluia” (->boekje “Zing Alleluia”) Wat betekent halleluia? Analyse maken + cover van Cohen bespreken. Nog andere covers?

  2. Covers bespreken en aantonen dat sommige uitvoerders minder/meer expressief vertolken.

  3. Filmmuziek: ondersteunt het verhaal (griezelig, spannend,…)

  4. Schoolbel (begin van de schooldag, einde van een lesuur, einde schooldag,…

  5. Klokken van de kerk (huwelijk, dood (man/vrouw), uur,…)

  6. Het zingen van politiek getinte liederen

  7. Zingen om je te uiten, rap om iets aan te klagen,…

  8. Andere culturen:

tam tam, rooksignalen, regendans, signalen die oproepen tot gebed,…

  1. Liederen van slaven, gospels, volksmuziek, kerkliederen,…

  2. “I don’t like Monday”

  3. Muziek en huwelijk, begrafenis, openingsdans,…

  4. Herkenningsmuziek (bv TV-tunes, de ijskar,…)

  5. Elke leerling schrijft gedurende 1 dag alle muziek op die hij/zij hoort rondom hem/haar. (Bv wekkerradio, groot warenhuis, schoolbel,….) Daarbij schrijft de leerling welke functie muziek had op dat moment.

  6. Ringtones

  7. Website met achtergrondmuziek (bv meditatie, alternatieve geneeskunde, discotheek,…)

  8. Paukenslagsymfonie: muziek om mensen wakker te schudden

  9. Wekkerradio (ontwaken met muziek)

  10. Videoclip als communicatie

  11. Elke leerling krijgt als onderwerp een belangrijke gebeurtenis en zoeken hierover tegen de volgende les informatie op.

Voorbeelden van belangrijke gebeurtenissen:

*Inzamelactie voor een goed doel (bv Haiti, We are the World, Life Aid,…)

*27/6/2008 hulde-concert 90ste verjaardag Nelson Mandela

*uitvaart Prinses Diana “Candle in de Wind”

*huwelijk prins Filip en prinses Mathilde

*Olympische Spelen Vancouver



*problemen aankaarten ( “The African Concert” van Paul Simon tegen apartheid, Philip Glass heeft heel wat acties tegen de Chinese onderdrukking van de Tibetaanse bevolking ondernome, …)

  1. Muziek en reclame (Keno koop Keno)

  2. Muziek brengt mensen samen: carnavalsmuziek, voetballiederen, fanclubs, Muziek en kledij (punk, hippies, gothic,…) Op Facebook (vriendengroepen met dezelfde muziekkeuze die elkaar zo vinden)

  • Muziek als communicatiemiddel
  • Enkele ideeën

  • Dovnload 15.93 Kb.