Thuis
Contacten

    Hoofdpagina


Na het delen van de kaarten kan elke speler uit volgende mogelijkheden kiezen: Ronde Pas

Dovnload 21.91 Kb.

Na het delen van de kaarten kan elke speler uit volgende mogelijkheden kiezen: Ronde Pas



Datum25.10.2017
Grootte21.91 Kb.

Dovnload 21.91 Kb.

Kleurenwiezen

Bij kleurenwiezen wordt er géén troef gedraaid, maar wordt de troef bepaald tijdens het bieden van de spelers in de eerste spelfase.

Een speler "vraagt" een bepaalde kleur, de volgende spelers gaan eventueel “mee” met de gevraagde kleur of stelt een andere kleur voor. Je hebt hiervoor 3 beurten.

De kleuren hebben een bepaalde waardeklassering, in volgorde: harten, ruiten, klaveren en als laagste schoppen.

Bij het samengaan van twee spelers in een bepaalde kleur moet de lagere kleur telkens één slag meer bieden dan de hogere kleur. Zo wordt negen klaveren slechts overtroffen door tien schoppen, enz.. Het opbieden kan slechts gebeuren door de speler die meegaat, de vrager blijft hierbij passief. Degene die meegaat kan ook de beslissing doorschuiven naar de vrager door passe-parole te zeggen. Hierbij neemt de vrager de bieding over maar hij moet hierbij wel minimum voor 10 bieden.

Opmerking: Als een speler vraagt en niemand gaat mee, kan hij alleen gaan voor zes.



Na het delen van de kaarten kan elke speler uit volgende mogelijkheden kiezen:

Ronde Pas: De eerste speler stelt ronde pas voor en wanneer iedereen akkoord gaat, uitgezonderd de deler, deelt de deler opnieuw en het spel dat gespeeld wordt, telt dubbel.

Direct voor 11: Diegene die meegaat kiest hiervoor en de inzet wordt verdubbeld







Passen:



De speler wenst geen enkel initiatief te nemen om gelijk welk spelsoort te kiezen.


Vragen en meegaan:

Een speler "vraagt" als hij van oordeel is dat hij, mits hulp van een partner 8 slagen te kunnen halen. Zelf staat hij borg voor minstens 5 slagen. Een speler die van oordeel is dat hij samen met de vrager het verplicht aantal slagen kan maken, waarbij hij zich borg stelt voor minstens 3 slagen "gaat mee". Er wordt samen gewonnen of verloren. Er bestaat geen verplichting om "mee te gaan".








Abondance:


De speler speelt alleen tegen de drie andere spelers en moet minstens 9 slagen halen, de troef is de keuze van de bieder. De slagen die hij bovenop de verplichte negen slagen haalt worden "overslag" genoemd en worden extra beloond.







Miserie



De speler beslist om geen enkele slag te halen. In dit spel is er geen troef. Hier worden geen kaarten weggeworpen voor het spel aanvangt.


Troel:


De speler die 3 azen in zijn hand heeft dient verplicht "troel" aan te kondigen. Diegene die de vierde aas heeft gaat mee en bepaalt de troef . Troefaas moet in de eerste slag vallen. Indien troefaas de vierde aas was moeten ze 8 slagen halen, indien het één van de drie azen is van de speler die troel declareerde moeten ze 9 slagen halen.




Indien een speler de vier azen in zijn hand houdt, wordt de speler die hartenkoning in zijn bezit heeft, zijn verplichte partner. Samen dienen ze negen slagen te halen.

Carte blanche:

Je hebt carte blanche wanneer je geen enkel beeldje hebt (azen tellen ook als een beeldje). Na troel heeft carte blanche voorrang. Bij carte blanche wordt er opnieuw gedeeld en wordt er dus niet gespeeld. Je hoeft het echter niet te zeggen: met carte blanche-kaarten kan je een gewoon spel spelen. Als je het zegt, moet dit in principe gebeuren voor iemand anders gesproken heeft. Je kan dus niet je beurt afwachten en dan zien wat je doet. In praktijk zeg je het nadat je je kaarten goed gestoken hebt omdat de eerste speler al begonnen kan zijn met zijn voorkeur te zeggen nog voor je de kans had om het te zien.




Open miserie:
(ook miserie op tafel)

De speler beslist om geen enkele slag te halen terwijl de overige drie spelers zijn kaarten mogen zien. Hij legt zijn kaarten open op tafel na de eerste ronde, de tegenspelers mogen echter géén overleg plegen. Ook hier is er geen troef.

Solo:

De speler speelt alleen tegen de drie ander spelers en moet ALLE slagen halen, met een troef naar zijn keuze.




Solo slim:


Dit is het hoogste spel.

De speler dient alle slagen te halen zonder dat er een kleur troef wordt gemaakt.



Puntenverdeling

Basisverdeling: 2 centen voor de juiste en 1 cent/overslag

Abondance: 15 centen

Miserie: 18 centen

Open miserie: 36 centen

Troel: dubbel: 4centen voor de juiste en 2 cent/overslag

Solo: 50 centen

Solo slim: 70 centen

Indien meerder spelers samen miserie of een variant gaan is de puntenverdeling als volgt:



  • Indien alle spelers die voor miserie gingen geslaagd zijn of allemaal niet geslaagd zijn, krijgen of verliezen ze elk de punten alsof ze alleen miserie zouden spelen.

  • Indien niet alle spelers die voor miserie gingen allemaal gewonnen hebben, winnen noch verliezen de spelers die niet voor miserie gingen punten, de winnende miserie spelers krijgen de punten alsof ze alleen miserie zouden spelen.

  • Na het delen van de kaarten kan elke speler uit volgende mogelijkheden kiezen: Ronde Pas
  • Vragen en meegaan
  • Carte blanche
  • Open miserie
  • Puntenverdeling Basisverdeling

  • Dovnload 21.91 Kb.