Thuis
Contacten

Hoofdpagina

Op zoek en confrontatie met wilde dieren in Zuidelijk Afrika Zimbabwe, Botswana, Namibië en

Dovnload 181.05 Kb.

6. Weer naar huis 30

1. De heenreis

Wo. 7-10-1998

Bij incheck-balie 19 zijn we zo ongeveer de eerste. De grond-stewardess heeft direct al leuke, spannende verhalen over Victoria Falls te vertellen. Hotels zijn niet te betalen, behalve ‘Sprayview’. Wildwaterraften schijnt ook zeer heftig te zijn. Haar bootje was omgeslagen met alle gevolgen van dien. Eigenlijk wisten we dit alles al, maar om zo’n spontaan praatje aan te horen over je eerste reisbestemming is natuurlijk hartstikke leuk. Na haar woorden ‘Het zal vast een fantastische, onvergetelijke vakantie worden’ laten we onze rugzakken graag aan haar lot over. We beginnen deze reis weer heel anders dan de vorige naar Zuid-Oost Azie. Geheel onvoorbereid, zonder strak reisplan reizen we af naar Zuidelijk Afrika. Weer eens wat anders, het heeft wel iets spannends …

Inmiddels zitten we in het restaurant ‘Piazza d’Orro’van Schiphol. Zonet hebben we een stokbroodje gezond naar binnen gewerkt. Pa W. heeft ons weggebracht, ongetwijfeld staat hij nu in de file, welke weg ‘ie ook terug neemt, overal staat het vast. Wat een verademing zal dat in Namibië worden, waar slechts anderhalf miljoen mensen wonen op een land wat 22 keer zo groot is als Nederland. Daar kennen ze vast geen files.

Op het moment dat ik het rinkelen van een GSM wel heel irritant begin te vinden (we zitten dan net heel ingespannen de reisboeken door te lezen) komen we erachter dat het onze GSM is. Met rode oortjes neemt Roland als de bliksem de telefoon op, inmiddels kijkt zo’n beetje het hele restaurant ietwat geïrriteerd onze kant uit. Het is pa W., om te vertellen dat ‘ie al thuis is. Op ons gemakje lopen we naar gate G7, om vervolgens tot de ontdekking te komen dat Zuid-Afrika een favoriete ‘ouden van dagen’ reisbestemming is. Zuid-Afrika hoeft voor ons dus niet zo nodig. Gelukkig vliegen we direct door naar Victoria Falls, in het vast wat avontuurlijkere Zimbabwe. Nog even snel bellen we ma F. op, handig zo’n GSM. Het duurt een poosje voordat iedereen z’n plek heeft gevonden. De komende 12 uur zullen we op de plaatsen 56a/b door moeten brengen. Bij vertrek vanaf Schiphol is het vliegtuig behoorlijk leeg.We maken echter een tussenstop in Frankfurt, waarna het vliegtuig stampvol komt te zitten.We blijven nog een behoorlijke tijd aan de grond staan. Het vliegtuig is na de tussenlanding zo zwaar geladen, dat ‘ie nog maar nauwelijks van de grond lijkt te kunnen komen. Rond middernacht eten we rundvlees, rijst en worteltjes. Van slapen komt weinig terecht, slechts af en toe dommelen we wat weg. Kortom, het is weer een saaie vermoeiende vlucht zoals de meeste dat zijn. Bovendien hebben we nog niet echt een vakantiegevoel. Eigenlijk is dat niet zo gek, als je bedenkt dat we gisteren nog aan het werk waren.

Do. 8-10-1998

Inmiddels vliegen we boven Zimbabwe. Het is licht bewolkt, maar toch schijnt het zonnetje al behoorlijk fel naar binnen. Zonet hebben we ontbeten en ons wat opgefrist. Het vakantiegevoel begint te komen …

Zo ongeveer een uur voor de landing krijgen we last van turbulentie. Tot overmaat van ramp moeten we ook nog eens zo’n drie rondjes vliegen voordat we mogen landen in Johannesburg, met als gevolg dat vele mensen met de kotszakjes in de aanslag zitten. Ook ik word behoorlijk misselijk, gelukkig komt het niet tot zo’n uitbarsting als vorig jaar in Kunming, China. In de regen komen we aan getaxied, het is dan zo’n 10 °C! Notabene net zo koud als in Holland, dat hadden we toch even niet gedacht, hopelijk is het in Victoria Falls wat warmer!

De vlucht naar Victoria Falls heeft een ½ uurtje vertraging, omdat er vogels in de motor zijn gevlogen. Op de luchthaven van Johannesburg bellen we ma W. nog even op. De vlucht (terug) naar Victoria Falls duurt 1 uur en 20 minuten. Wat een contrast: Johannesburg met z’n luxe villa’s met zwembaden en Zimbabwe, waar het land alleen uit dorre bomen met afgebroken takken lijkt te bestaan. Op het moment dat we het vliegtuig uitstappen, lijkt het alsof we een sauna inlopen. M’n trui hangt al snel om m’n middel …

2. Zimbabwe

De douane stelt niet veel voor, ze willen alleen even weten hoeveel geld we denken te gaan besteden in Zimbabwe. Vanaf de luchthaven laten we ons door een taxi naar het goed bekend staande relatief goedkope ‘Sprayview’ hotel brengen. En ja hoor, bij een eerste rit wordt je bijna altijd een poot uitgedraaid, hier dus ook …