Persbericht dringende oproep techniektalenten: geef ons het imago dat we verdienen!

Datum12.03.2017

DRINGENDE OPROEP TECHNIEKTALENTEN: GEEF ONS HET IMAGO DAT WE VERDIENEN!
‘‘Honderdduizenden banen in de techniek, waar straks niemand voor te vinden is door verkeerde beeldvorming’’
Woerden, 16 mei 2013 – Afgelopen maandag werd het Techniekpact 2020 ondertekend, waarop volop aandacht in de media volgde. Echter met een totaal verkeerd beeld van de sector, waar jongeren zich niet aangesproken door voelen. Daarom ondersteunt André Kuipers samen met TechniekTalent.nu bijna 100 jonge techniektalenten met een dringende oproep om beter in beeld te brengen wat werken in de techniek betekent. TechniekTalent.nu werkt daarom aan ‘The new picture of technique’; een beeldbank om het imago van de techniek te verbeteren. Daarin staan ruim 900 foto’s van trotse technici die laten zien wat werken in de techniek anno 2013 nu écht inhoudt. En dat is hard nodig, aangezien er de komende jaren honderdduizenden banen in de techniek beschikbaar zijn, waar straks geen jongeren voor te vinden zijn.
“We zijn geschrokken van de achterhaalde foto’s over techniek in de media deze week” aldus Jill Horstman, één van de jongeren die vandaag tezamen met André Kuipers een oproep doen om de beeldvorming rondom techniek te veranderen. “Doodzonde, die achterhaalde foto´s over techniek in de media deze week kloppen totaal niet meer met de werkelijkheid. Door deze verkeerde beeldvorming denken veel mensen bij techniek aan blauwe overalls, vieze handen en kansloze vmbo´ers of mbo´ers. Geen wonder dat er daarom te weinig jongeren voor techniek kiezen. Wij werken ook met hightech apparatuur en de meest geavanceerde technieken zoals robots, en staan vooraan bij alle nieuwe ontwikkelingen. Dát is techniek!
Blauwe overalls en vieze handen

Chris van Bokkum, directeur van TechniekTalent.nu licht toe: “De beelden van de meest innovatieve sector van Nederland worden op dit moment bepaald door mannen die met die eeuwige lasbril voor de ogen staan te lassen. Of die liggend in de olie aan een auto sleutelen. Terwijl je in de meeste moderne garages bij wijze van spreken in een witte overall zou kunnen werken, die niet vies wordt. De wereld is veranderd en deze beelden kloppen al jaren niet meer.”

The new picture of technique

De beeldbank http://www.techniekbeeldbank.nu heeft als doel om het slechte imago van techniek onder jongeren te veranderen. Op dit moment zijn hier ruim 900 aansprekende foto’s uit de branche in te vinden, die gratis zijn te gebruiken door iedereen die artikelen schrijft over techniek, reportages of advertenties maakt of voorlichting geeft. De grote collectie foto's uit de technische branche is speciaal gemaakt om jongeren aan te spreken en zal steeds verder aangevuld worden. De beelden geven een up to date beeld van techniek anno 2013 en stralen innovatie, trots en enthousiasme uit.

Over TechniekTalent.nu

TechniekTalent.nu is een uniek samenwerkingsverband van bedrijfsleven, opleidingsfondsen, koepelorganisaties en scholen. Met maar één doel: meer instroom en behoud van (jonge) mensen in de techniek. Het bestuur van TechniekTalent.nu bestaat uit de sociale partners van de sleutelorganisaties: Koninklijke Metaalunie, FME-CWM, Uneto VNI, VAPRO/OVP, BOVAG, FOCWA, VIB, Federatie Goud en Zilver, FNV Bondgenoten, CNV Vakmensen, De Unie en VHP Metalektro.

EINDE BERICHT
Noot aan de redactie, niet voor publicatie

In de bijlage treft u de oproep aan waarin André Kuipers samen met TechniekTalent.nu 100 jonge

techniektalenten sterk maken om beter in beeld te brengen wat werken in de techniek anno 2013