Persbericht Fiat 500l beats Edition en Fiat 500L gamma 2014: De familie 500 breidt nog verder uit!

Datum13.03.2017

Fiat 500L Beats Edition en Fiat 500L gamma 2014:

De familie 500 breidt nog verder uit!

• Lancering van de nieuwe speciale serie Fiat 500L Beats Edition: hoe spitstechnologie gelinkt wordt aan een metropolitaanse look

• Nieuw 500L gamma 2014: rationalisering van het aanbod en nieuwe specificaties, zoals de kleur Venezia Blue, nieuwe stof/leder bekledingen voor het interieur en nieuwe opties

• Nieuwe 120 pk motoren beschikbaar op het 500L gamma: 1.6 MultiJet II turbodiesel motor - die garant staat voor efficiëntie en prestaties - beschikt over een compacte turbodiesel met variabele geometrie ontwikkeld door Honeywell ; de 1.4 T-Jet benzine motor is kampioen op het vlak van betrouwbaarheid en beperkte gebruikskosten

• In 2013 is het 500L gamma één van de meest verkochte van zijn categorie, met een marktaandeel van 17,2 %.

Fiat stelt de nieuwe speciale serie Fiat 500L Beats Edition voor, en rationaliseert verder zijn gamma met de lancering van nieuwe koetswerkkleuren, nieuwe binnenbekledingen en een reeks nieuwe optionele uitrustingen. Meer nog, het begin van 2014 markeert de belangrijke rol van de 1.6 MultiJet II motor met 120 pk en de 1.4 T-Jet met 120 pk voor de Fiat 500L.

Deze nieuwe belangrijke ontwikkelingen dragen bij tot het succes van de 500L familie – 500L, 500L Trekking en 500L Living – die op een constante basis verder groeit in Europa om zich aan de kop van zijn categorie te positioneren 17,2 % marktaandeel. Meer nog, in Italië is hij leider in zijn segment, met een marktaandeel van 40,9%.

Fiat 500L Beats Edition

Daar waar we de speciale series gebaseerd op de iconische Fiat 500 als uiterst « trendy » kunnen bestempelen, zijn deze gebaseerd op de 500L eerder « technologisch » geïnspireerd, perfect in lijn met de spirit van het merk Fiat; dat staat voor auto’s met een gesofistikeerde inhoud die eenvoudig te gebruiken is in het dagdagelijkse leven.

De Fiat 500L Beats Edition is voorzien van een audiosysteem dat op een revolutionaire manier de manier van muziek beluisteren aan boord van een wagen verandert! De legendarische artiest en gereputeerde producer Dr. Dré en Jimmy Lovine, de platenbaas van Interscope Geffen A&M Records hebben de handen in elkaar geslagen met de ingenieurs van Fiat Chrysler Automobiles om een audiosysteem te ontwikkelen specifiek voor het model 500L. Dit resulteerde in een systeem dat een ongelofelijke muziekkwaliteit biedt, een resultaat dat enkel kon worden ontworpen door muziekexperten als Dr. Dre en Jimmy Lovine.

Aan de buitenkant is de Fiat 500L Beats Edition te herkennen aan de tweekleurige afwerking grijs/zwart, de zwarte kleurstelling is beschikbaar in glanzende of matte toon, met bepaalde elementen in rode of gesatineerde kleur wat bijdraagt aan de metropolitaanse look van de wagen. Diezelfde stijl wordt doorgetrokken in het interieur, een leefruimte afgewerkt in « total black », met nieuwe zetelbekledingen in ecologisch stof/leder met rode stiknaden.

De nieuwe Fiat 500L Beats Edition zal vanaf maart in België en het Groothertogdom Luxemburg beschikbaar zijn.

Nieuw 2014 gamma van de Fiat 500L

Ter gelegenheid van de lancering van de nieuwe speciale serie Fiat 500L Beats Edition en de nieuwe 120 pk motoren, krijgt het model 500L eveneens een update met een gerationaliseerd aanbod dat onder andere de nieuwe metaalkleur Venezia Blue omvat als ook nieuwe binnenbekledingen in stof of leder en ook nieuwe optiepakketten die perfect kaderen binnen de leefwereld van de familie 500 die de klanten zullen weten te appreciëren.

In België en het Groothertogdom Luxemburg (Belux), bestaat het Fiat 500L gamma uit drie afwerkingsniveaus (Pop, Pop Star en Lounge) en de nieuwe speciale serie 500L Beats Edition. Verder kunnen de nieuwe specifiek ontworpen accessoires van dit model eveneens afzonderlijk door de klanten worden aangekocht.

Nieuwe 120 pk motoren voor het Fiat 500L gamma

Teneinde zijn leiderspositie in zijn segment te verzekeren werd het Fiat 500L gamma – dat eveneens de 500L Trekking en de 500L Living omvat, twee modellen met de persoonlijkheid van de 500 die de familie 500 op nieuwe terreinen brengt – verder uitgebreid met de komst van twee nieuwe motoren: de 1.6 MultiJet II turbodiesel en de benzinemotor1.4 T-Jet.

Beide motoren zijn beschikken over turbo’s met een vermogen van 120 pk – dir marktaandeel staat voor 16 % van de verkoop in dat segment in Europa – deze twee motoren beschikken over identieke kenmerken : een op elk moment beschikbaar vermogen, een hoog rijcomfort en beschikbaar op elk moment, een gering brandstofverbruik en een beperkte uitstoot.

De 1.6 MultiJet II motor met 120 pk is een motor die uitstekende prestaties laat optekenen en die eveneens wordt gekenmerkt door een gering verbruik en uiterst geschikt is voor lange trajecten; een motor die aan de nieuwe Euro 6 norm beantwoordt. Het geheim van zijn uitzonderlijke efficiëntie spruit voort uit de aanwending van een unieke combinatie van geavanceerd technologieën, zoals de MultiJet II technologie die toebehoort aan Fiat. Hij is uitgerust met een turbo met variabele geometrie die ontwikkeld werd door Honeywell, hij garandeert topprestaties aan de top van zijn categorie, zoals zijn specifiek vermogen aantoont: hij levert 120 pk aan 3.750 tr/min, een maximumkoppel van 320 Nm aan 1.750 tr/min, een topsnelheid van 189 km/u, een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 10,7 seconden, een gemengd verbruik van 4,6 l/100 km en een CO²-uitstoot van 120 g/km.

De 1.6 MultiJet II motor is voorzien van een compacte turbo met variabele geometrie, ontwikkeld door Honeywell. Honeywell is leider op het vlak van productie en technologie en bevindt zich in de Top 100 van het magazine Fortune, het biedt diensten en producten aan op het vlak van de aeronautica, hoogtechnologische producten voor toepassingen thuis of op industrieel niveau alsook de productie van turbo’s en ‘high performance’ materialen voor klanten waar ook ter wereld.

Daar waar efficiëntie en prestaties de sleutelwoorden zijn die de 1.6 MultiJet turbodiesel karakteriseren, staat de 1.4 T-Jet motor voor betrouwbaarheid, zijn compacte afmetingen zorgen voor een perfect evenwicht op het vlak van rijplezier met beperkte gebruikskosten. De 1.4 motor is het symbool van « downsizing »; dankzij de toepassing van betrouwbare technologieën, zoals de Fire motor en de Turbo technologie. Tot op vandaag werden meer dan 500.000 stuks van deze motor geproduceerd, en dit is een onmiskenbaar bewijs van zijn succes. Deze 1.4 T-Jet motor beantwoordt eveneens aan de Euro 6- norm, levert een maximumkoppel van 215 Nm aan lage toeren (2.500 tr/min), wat zeer goede prestaties mogelijk maakt: een maximum vermogen van 120 pk beschikbaar aan 5.000 tr/min, een topsnelheid van 189 km/u, een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 10,2 seconden, een gemengd verbruik van 6,9 l/100 km en een CO² uitstoot van 159 g/km.

Exclusieve Mopar accessoires

De mogelijkheid wordt geboden om dankzij een reeks exclusief door Mopar ontworpen accessoires een uniek voertuig te creëren. Mopar staat voor diensten, naverkoop, wisselstukken en originele accessoires voor de merken van Fiat Chrysler Automobiles, in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA).

Voor wat betreft accessoires voor de nieuwe 500L Beats Edition, vinden we onder meer een sierstrip voor de motorkap in gesatineerde glansafwerking, een plaathouder achteraan in polycarbonaat en vloertapijten met geïntegreerd 500 logo.

Het 500L gamma aan de kop van de Europese klassementen

Vorig jaar behaalde het gamma 500L in Europa reeds heel snel de eerste plaats binnen zijn segment en dit in amper enkele maanden, met een marktaandeel van 17,2 %. De 500 L behaalde eveneens een leiderspositie in Italië met een marktaandeel van 40,9 %, en de beste verkoopresultaat op het vlak van compacte dieselwagens.

Een model dat een gevarieerd publiek weet aan te spreken, met verschillende smaken, culturen en diverse interessesferen, eveneens bestemd voor een publiek met diverse noden simpelweg omdat de 500L een ongekende functionaliteit aanbiedt, een ruim interieur, een onvergelijkbare moduleerbaarheid, maar ook voor een heel belangrijke reden: het gaat om een auto die over de iconische uitstraling van de 500 beschikt, en een model waar meer dan 40 % van de klanten (60 % Belux) kiezen voor een rijkelijk uitgeruste versie.

De Fiat 500L is het model bij uitstek dat aantoont dat de toekomst van de 500 familie berust op zijn transversale ontwikkeling : daar waar de Fiat 500 de « coole » compacte stadswagen is, straalt de 500L een ongekende functionaliteit uit, ideaal voor dagelijks gebruik.

De nieuwe versies van het 500Lkaderen binnen het globalisatieplan van Fiat, dat enkele jaren geleden werd aangevat en dat sinds 2013 enkele belangrijke mijlpalen neerzette. Ondanks een zware Europese economische crisis en in het bijzonder in Italië, behield het merk zijn positie met 573.000 inschrijvingen met een marktaandeel van 4,7 %, 0.1 percent hoger in vergelijking met 2012.

Als we eventjes de cijfers achterwege laten, zien we dat 2013 een belangrijke stap vormde voor de definitie van het « nieuwe Fiat » en in het bijzonder voor de ontwikkeling van zijn internationale strategie gebaseerd op twee modellen: enerzijds de Fiat 500, icoon van het merk dat staat voor “emotie” en de Fiat Panda, symbool voor functionaliteit, eenvoud en plezier. Vandaar de families « 500 en Panda » die Fiat in 2013 brachten tot onbetwiste leider van segment A met meer dan 27 % marktaandeel in Europa (ongeveer 33% op de Belux markt).

Een belangrijk resultaat dat werd behaald dankzij de uitstekende resultaten van de nieuwe Panda die in de loop van het eerste volledige productiejaar de meest verkochte auto van Italië werd, dit bovenop de tweede plaats binnen zijn segment in Europa, na de Fiat 500! En dit dankzij één van de meest veelzijdige en complete gamma’s van zijn categorie : het is het enige model beschikbaar in 4x4 versie, het enige model dat het veiligheidssysteem City Brake Control biedt, de enige met een ruim turbodiesel en turbo benzine gamma, LPG en aardgas (CNG). Ter info, de TwinAir Turbo motor werd verkozen tot « Best Green Engine of the Year 2013 »).

Brussel, 11 februari 2014

Fiat Group Automobiles Belgium