Thuis
Contacten

    Hoofdpagina


Soldaat in gevecht met zijn dromen. Concert met verteller en poppenspel

Dovnload 12.3 Kb.

Soldaat in gevecht met zijn dromen. Concert met verteller en poppenspel



Datum14.07.2017
Grootte12.3 Kb.

Dovnload 12.3 Kb.

Soldaat in gevecht met zijn dromen. Concert met verteller en poppenspel

Strawinsky schreef zijn bekende muzikale vertelling “L‘histoire du soldat”, het verhaal van een soldaat die zijn ziel aan de duivel verkoopt. Het Ensemble A Piacere vertolkt dit werk samen met poppenspeler Frans Hakkemars, verteller Joanne Oussoren en dirigent Ghislain Bellefroid.

De muziekterm “A Piacere” betekent letterlijk “naar believen” en zegt veel over de samenstelling en het repertoire van het ensemble. Het Ensemble “A Piacere” is geformeerd rondom de Nederlandse dirigent Ghislain Bellefroid.


Het professionele ensemble bestaande uit getalenteerde freelancers en musici afkomstig uit de Nederlandse orkesten als het Radio Filharmonisch Orkest, de Marinierskapel, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Koninklijk Concertgebouw Orkest zet zich vol enthousiasme in om samen aan het uitdagende en veelzijdige kamermuziekrepertoire te werken. Meer informatie is te vinden op: www.apiacere.nl



L’Histoire du soldat, een klassiek muziekdrama van circa een uur, geschreven in 1917 door de Russische componist Igor Strawinsky (1882-1971) op een tekst van Ramuz.
Een soldaat met verlof op weg naar huis wordt aangesproken door de duivel. Deze is uit op het kostbaarste dat de soldaat bezit: zijn viool. Voor niets ter wereld zou hij deze afstaan. Als de duivel hem echter een boek toont waarin de toekomst valt te lezen, bezwijkt de soldaat voor de verleiding en geeft hem de viool. Als hij eindelijk in zijn geboortedorp aankomt, is er iets vreemds aan de hand. Zijn moeder kent hem niet meer en zijn meisje is met een ander getrouwd. De soldaat realiseert zich wat hem is overkomen en besluit de strijd met de duivel aan te binden…
Dit werk op deze wijze uitvoeren is een meer dan bijzonder project. Met de Nederlandse bewerking van Watze Tiesema (toneelgroep De Appel) wordt de toeschouwer uitstekend bediend.
Het is een theatrale voorstelling waarbij het verhaal door de poppenspeler met de muziek wordt verweven.

De redactie van WP vroeg Ghislain waarom hij heeft gekozen voor een enscenering met een verteller en een poppenspeler terwijl de tekst is geschreven voor drie acteurs?

Ghislain: Toen wij bij vorige uitvoeringen merkten dat het geheel eigenlijk loodzwaar werd, zijn we op zoek gegaan naar een lichtere versie. En afgezien van het financiële plaatje dacht ik dat het met poppen beter zou werken.

Waarom brengen jullie dit verhaal ‘nu’? Is er sprake van een speciaal verband met de actualiteit?

Ghislain: Niet dat ik weet. De thematiek van de duivel die verleidt is van alle tijden. De organisatie van het Festival heeft waarschijnlijk rekening gehouden met de wens van hun muziekliefhebbers die graag Strawinsky wilden horen. Het stuk wordt niet heel vaak uitgevoerd omdat de auteursrechten nogal begrotelijk zijn. De erven van Strawinsky hebben hun zaakjes goed geregeld en houden het flink in de gaten wanneer het stuk wordt opgevoerd en door wie. Het werk op deze wijze uitvoeren is meer dan een bijzonder project. Met de Nederlandse bewerking van Watze Tiesema (toneelgroep De Appel) wordt de toeschouwer uitstekend bediend. De muziek is organisch verweven met het verhaal van de verteller en het poppenspel. Daar waar voor objecten en muziekinstrumenten een hoofdrol is weggelegd in schone kunsten, blijven wij als publiek en spelers verleid achter.

Is deze ‘lichtere’ versie in plaats van een tragedie nu een komedie te noemen?



Dat niet zozeer. Wanneer de soldaat wordt geconfronteerd met de macht van de viool, (hij kan er zelfs een doodzieke prinses mee genezen en mag daarom met haar trouwen van de koning) zou hij zijn eigen lot in handen kunnen nemen. Hij zou van een leven in rijkdom kunnen genieten. Maar het neemt een andere wending. De omstandigheden zijn hem te machtig. Hij laat zich verleiden door het verlangen terug te keren naar zijn moeder. De financiële rijkdom gaat aan zijn neus voorbij, hij verliest zijn viool en hij slaagt er niet in een vrouw te vinden. Ondanks zijn avontuurlijke instelling is hij gedoemd soldaat te blijven. Dat blijft een tragische realiteit. De viool, het begerenswaardige object in deze voorstelling staat volgens de klassiekers voor ‘de ziel’. De duivel laat uiteindelijk ongeremd zijn ziel bespelen. Hij overwint. Hij houdt de viool en blíjft spelen. Door voor een uitvoering met poppen te kiezen wordt dit ‘speelse’ element van deze vertolking versterkt. Want wie bespeelt wie nu eigenlijk? Uiteindelijk bespeelt en verleidt de viool de duivel en niet andersom. De soldaat is als mens van vlees en bloed de duivel slimmer af. Na verschillende romantische vluchtpogingen blijkt hij realist: hij blijft soldaat en vervolgt zijn route. Hij weet op een feeërieke manier de saaie alledaagsheid van zijn bestaan te onderbreken. Het gaat hier om een soldaat die durft te dromen, zijn verlangens helder onder ogen ziet en zelf kiest om zich daar wel of niet in te verliezen. Op die manier weet hij zijn lot aardig draaglijk te houden!

Frans Hakkemars – poppenspeler
Het poppentheater Frans Hakkemars verzorgt al jaren poppenspel, solovoorstellingen, ensemblespel en in combinatie met andere kunstdisciplines. Naast het poppenspel is Frans ook publicist en counselor voor de NVP/UNIMA. Voor meer informatie: www.franshakkemars.nl De poppen die tijdens deze voorstelling worden gebruikt zijn vervaardigd door Eric van Ophem.

Joanne Oussoren - verteller
Joanne is een freelance actrice en op dit moment werkzaam bij het Droomtheater te Rotterdam.
Ze mag met recht een artistieke duizendpoot genoemd worden want haar werkzaamheden gaan van het geven van cursussen tot het maken van reportages en het realiseren van interdisciplinaire projecten. Ze werkte o.a. voor: SKVR Rotterdam, Koorenhuis Den Haag, Cumulis Maastricht e.v.a. meer informatie: www.droomtheater.com

Ghislain Bellefroid – dirigent
Ghislain studeerde orkestdirectie bij de Engelse dirigentenpedagoog Kerry Woodward. Hij volgde cursussen en masterclasses bij Ed Spanjaard, Jorma Panula, Arie van Beek en Jan Willem de Vriend.
Veelal dirigeerde hij tijdens deze masterclasses orkesten samengesteld uit professionele musici. Ook volgde hij de beroemde cursus bij Gianluigi Gelmetti en Maurizio Dones aan de “Accademia Musicale Chigiana” te Siena, Italië. Ghislain is vaste dirigent van het Symfonie Orkest van de TU te Eindhoven
In 2009 heeft hij een auditie gewonnen bij Het Residentie Orkest die leidde tot een exclusieve Masterclass van Edo de Waart.

Joanne Oussoren Ghislain Bellefroid Frans Hakkemars


L’histoire du soldat

Datum: zondag 14 augustus

Locatie: Dronten, Novonzaal van Theater “De Meerpaal”

Aanvang: 19.30 uur



Voor het reserveren van kaarten: www.travellinginbaroque.com/zondag.htm

  • Ensemble “A Piacere”
  • L’Histoire du soldat
  • Frans Hakkemars – poppenspeler
  • Joanne Oussoren - verteller
  • Ghislain Bellefroid – dirigent
  • Edo de Waart

  • Dovnload 12.3 Kb.