Thuis
Contacten

    Hoofdpagina


Voorpagina 1 Inhoudsopgave 2 Algemene gegevens, keuze verantwoording, de filmische laag 3 De narratieve laag 4 De symbolische laag, eigen mening, recensie 5 Bronnenlijst 6

Dovnload 27.7 Kb.

Voorpagina 1 Inhoudsopgave 2 Algemene gegevens, keuze verantwoording, de filmische laag 3 De narratieve laag 4 De symbolische laag, eigen mening, recensie 5 Bronnenlijst 6



Datum01.08.2017
Grootte27.7 Kb.

Dovnload 27.7 Kb.

Unbroken

https://lh3.googleusercontent.com/-7-jzjwp7mmcedd5xyxqaggaqsaslafgewa8fou2mx7bm_eyws0h4itesbaw-lhtwa9hyu7yqo-wi1lysjmdlu191glfuxxr_rf6ljge283ifgfkpcqxwz99kv3stz_cgghttp://www.nwtv.nl/wp-content/uploads/unbroken1.jpg


Inhoudsopgave


Voorpagina 1

Inhoudsopgave 2

Algemene gegevens, keuze verantwoording, de filmische laag 3

De narratieve laag 4

De symbolische laag, eigen mening, recensie 5

Bronnenlijst 6


  1. Algemene gegevens

Titel: Unbroken

Regisseur: Angelina Jolie

Duur van de film: 137 minuten

Jaar van verschijnen: 2014

Acteurs:  Jack O'Connell, Takamasa Ishihara, Domhnall Gleeson

Waar gezien: JT Arnhem

Film Maatschappij: 3 arts entertainment, Jolie Pas, legendary Pictures

Cameravoering: Scherpte, diepte

wanneer gezien: 19-01-2015

producent: Matthew Baer, Angelina Jolie, Erwin Stoff, Clayton Townsend

Type film (genre): Biography, Drama, Sport, War

Filmprijzen gewonnen: Hollywood Film Awards, New Hollywood Award, Jack O'Connell (2014)




  1. keuze verantwoording

We hebben de trailer gezien tijdens de commercials op TV. Het leek ons wel een leuke film na aanleiding van de trailer, en toen  we hoorde dat we naar de film moesten, dachten we meteen aan deze film.

We hadden een film verwacht over een jonge man,die een atleet (hardloper) is, in de oorlog beland, met alle gevolgen van dien. Dit hadden we verwacht omdat de trailer dit weergaf.




  1. De filmische laag

Voor de filmische laag gaan we de scene gebruiken als voorbeeld, waarin het vliegtuig is neergestort en ze moeten overleven op de zee. We gebruiken deze scene, omdat deze heel lang duurt en je goed de scene kunt beschrijven.

Bij deze scene zitten Louis en 2 andere bemanningsleden op twee reddingsbootjes op de zee nadat ze zijn neergestort. De scene is gefilmd in een studio, want je kunt niet zomaar op openzee zulke scenes filmen. dat zou dan moeten op een boot of vanuit een helicopter, maar dan beweegt het beeld veel te veel en er is dan te veel achtergrondgeluid. De studio is niet bijzonder aangekleed, want het ziet er gewoon uit als de zee. Verder hebben ze de belichting steeds veranderd wanneer het dag of nacht was. In de scene gebruikte ze alleen reddingsboten en verder alles wat er op de boten lag. De acteurs hadden allemaal make-up op en nadat ze langer vast zaten op de reddingsboten zag je ook dat ze minder verzorgd eruit zagen, zoals dat de lippen helemaal droog waren, omdat ze niks hebben kunnnen drinken.


De scene was gefilmd door middel van een dolly, want ze hebben steeds shots waarbij ze dan weer een perspectief van bovenaf hebben. Met rails zou dat niet kunnen. Verder word er afgewisseld met de camerastandpunten en de kadering. de camerastandpunten waren vooral netraal, maar op sommige momenten als het iets beter van boven af te zien zou zijn, dan was het een vogelperspectief. de kikvorsperspectief komt niet terug in de scene. De kadering is meestal een close-up van de mensen in de reddingsboten met een medium kader, waarbij je alleen maar een stukje van de reddingsboot ziet. op andere momenten als er weer een shot van bovenaf is dan is het met een groot totaal kader, waarbij je nog veel van de zee ziet.

de montage is steeds met zachte overgangen, waarbij het meestal naar een ander moment in de tijd gaat. Er zitten ook overgangen tussen met tekst er bij. dat is meestal als er een paar dagen voorbij gaan. Het is een combinatie van continuiteitsmontage en dicontinue montage, want er worden wel sprongen in de tijd gemaakt, maar dan blijven ze wel in de zelfde ruimte. Er word hierbij ook geen verwarring gezaaid.


er is niet zo veel geluid bij de scene. voor het grootste gedeelte alleen maar de zee en op een gegeven moment de storm met de regen. ook in een stukje worden ze aangevallen door een haai en dan is er wel wat spannende muziek. Ook als een van de mannen dood gaat is er wat zielige muziek die erbi past en als ze hem dan de zee in gooien ook.


  1. De narratieve laag

Louis Zamperini stort tijdens de Tweede Wereldoorlog met zijn bommenwerper en bemanning in de Stille Oceaan. Na 47 dagen lang worden ze uit de zee geplukt door het Japanse leger. Als ze in een krijgsgevangenenkamp worden geplaatst, maken ze kennis met de hardheid van de Japanners.
7 stappen structuur:

1. Hier zie je Louis als kind en heeft hij allemaal problemen

2. Louis gaat beginnen met hardlopen

3. Terug in de realiteit en dan krijgen ze een ongeluk met hun vliegtuig en belanden ze in de zee

4. Hoofdpersoon word vastgehouden in een gevangenen kamp en hij krijgt de kans om er weg te komen maar doet het niet

5. Ze moeten naar een ander kamp dat veel zwaarder is

6. Louis krijgt allemaal problemen omdat hij het te zwaar word en hij het niet meer ziet zitten

7. Na lang wachten word hij eindelijk gered  


Jack O’Connell (Louis Zamperini):

Als kind was Louis een kwajongen. Later is Louis een doorzetter, hij heeft erg veel moed en is ook erg sportief.

Takamasa Ishihara (Watanabe):

Watanabe is een hard en gevoelloos persoon. hij is ook sadisties.  
Louis is de hoofdpersoon, als hij bombardier wordt voor het Amerikaanse leger, word hij in een crew ingedeeld met Phil. Phil is de piloot van het vliegtuig, dus Louis en Phil zijn eigenlijk “collega’s”.

Watanabe is kampleider van het kamp waar Louis en Phil in belanden.

De nadruk in het verhaal ligt bij het doorzettingsvermogen van Louis. Het doorzettingsvermogen komt meerdere malen op de proef te staan. Op het begin met atletiek, het rennen, later als ze neergestort zijn heeft hij doorzettingsvermogen nodig in het reddingsbootje, want zonder doorzettingsvermogen red je het niet 47 dagen in zo’n klein bootje met 3 man. Tot slot toont hij veel doorzettingsvermogen in het kamp in Japan, waar hij, dankzij zijn doorzettingsvermogen het kamp overleeft heeft. Dus hieruit blijkt dat de nadruk echt bij het doorzettingsvermogen ligt.




  1. De symbolische laag

De film leert ons dat je niet moet opgeven als je iets echt wilt, doordat Louis blijft geloven in zichzelf, heeft hij dit verschrikkelijke avontuur overleeft, ik denk dat niet veel mensen dat in zo’n situatie kunnen, daarom is het bewonderenswaardig dat hij dat wel kan.
Louis en zijn crew zijn helemaal pro Amerika, hij vecht met trots mee in de oorlog. Daarnaast heb je Watanabe die zich duidelijk aan het beleid van Japan houdt, dus waarschijnlijk komen zijn politieke standpunten overeen met de Japanse politiek van toen.


  1. Eigen mening

De film maakte best wel indruk op ons. Dit komt onder andere doordat je weet dat het een film is die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. We vonden het vooral bijzonder hoe erge doorzetter Zamperini was. Dan heb je ook echt respect voor die man en dat hij later alsnog een keer een marathon heeft gelopen ondanks dat hij al echt oud was.
De maker had als doel om het verhaal van Louis Zamperini te vertellen. Dit is de maker vrij goed gelukt, maar we vonden wel dat bijvoorbeeld het stuk met het overleven op de boot heel lang duurde aan het begin, maar dat het daarna veel te snel verteld werd en er weken overgeslagen werden. Dat was bij veel stukken met de film. Het gaat veel te snel door en er word niet stilgestaan bij plekken.
De genres Biography, Drama, Sport en War vinden wij normaal niet zo heel geweldig, behalve oorlog. Toch is het in deze film er goed en het er kwam gewoon een beetje van alles in voor. Oorlogs zijn meestal wel leuke films om naar te kijken, maar dan gaat het bijna alleen maar over de oorlog en nergens anders meer over. Bij Unbroken heeft het ook nog andere aspecten zoals de olympische spelen die nog een best grote rol spelen in de film. het lijkt ons nog wel leuk om nog meer films van deze genres te kijken, maar dan wel met een andere genre erbij net zoals Unbroken, zodat het niet alleen maar over het zelfde onderwerp gaat.
Angelina Jolie is nog best nieuw in het regiseren van films, maar omdat ze zoveel filmervaring heeft lijkt ons dat de volgende films ook wel goed moeten zijn. Ze is nu eigenlijk nog een beetje het vak aan het leren, want dat merkte we al bij Unbroken, maar van de fouten die ze maakt leert ze alleen maar, dus de films die ze nog gaat maken zullen wel zeker beter worden.


  1. Recensie

Meedoen aan de Olympische spelen, twee keer neerstorten met een vliegtuig, 47 dagen in een rubber bootje op de oceaan dobberen en een Japans gevangenenkamp tijdens de Tweede Wereldoorlog overleven: dat is materiaal voor een heldenepos. En dat is ook precies wat Angelina Jolie van het levensverhaal van Louis Zamperini heeft gemaakt. Vakkundig heeft ze als regisseur flink wat items van de lijst gekruist die bij dit soort potentiële Oscarwinnaars hoort, maar daarbij is het haar niet gelukt een doorbloed drama te maken.”

Bron: http://www.cinema.nl/bioscoop/artikelen/11357283/recensie-unbroken

We zijn het er niet mee eens dat er veel items waren die bij een oscarwinnaar kan horen, de film is wel een goede, leuke film, maar een oscar is te hoog gegrepen, dat komt misschien door de onervarenheid van Jolie. Daarnaast vinden we dat de recesent gelijk heeft over het feit dat deze film niet echt een drama is, het voelt meer als een verhaal. We vonden er ook redelijk weinig spanning inzitten jammer genoeg.


  1. Bronnenlijst

  • http://www.imdb.com/title/tt1809398/

  • http://www.filmtotaal.nl/recensie.php?id=40741

http://www.cinema.nl/bioscoop/artikelen/11357283/recensie-unbroken


  • Voorpagina 1 Inhoudsopgave 2 Algemene gegevens, keuze verantwoording, de filmische laag 3 De narratieve laag 4
  • De filmische laag
  • De narratieve laag
  • De symbolische laag
  • Eigen mening
  • Bronnenlijst http://www.imdb.com/title/tt1809398/ http://www.filmtotaal.nl/recensie.phpid=40741

  • Dovnload 27.7 Kb.