Thuis
Contacten

    Hoofdpagina


Wij willen het emotionele Duitse merk zijn

Dovnload 15.02 Kb.

Wij willen het emotionele Duitse merk zijn



Datum23.04.2017
Grootte15.02 Kb.

Dovnload 15.02 Kb.

Media Informationopel_logo_ty_de_rgb

30 april 2014



"Wij willen het emotionele Duitse merk zijn."
Mark Adams, Vice President Design voor Opel/Vauxhall, over de toekomst van het design bij Opel

Mark Adams weet het een en ander over voertuigdesign. Als Vice President Design voor Opel/Vauxhall is hij de man die het uiterlijk van Opel bepaalt en erin slaagde sculpturale vormgeving naadloos te combineren met Duitse engineering. Het gaat immers niet alleen om de functionaliteit, maar ook om het emotionele aspect. Ter gelegenheid van de World Graphic Design Day op zondag 27 april gaf Adams tekst en uitleg bij zijn designfilosofie en lichtte hij een tip van de sluier op over de vormen van de toekomst.


Mark, een goed design moet zijn tijd vooruit zijn, zodat we het over enkele jaren nog weten te appreciëren. Hoe beïnvloedt dat uw werk?

Mark Adams: Inderdaad, daar ben ik het helemaal mee eens. En ik vind meteen enkele goede voorbeelden tussen onze auto's, bijvoorbeeld de actuele Corsa. Toen we hem op de markt brachten, viel hij op tussen de concurrenten, omdat hij een frisse wind door het segment blies. Zelfs nu, enkele jaren later, ziet hij er nog steeds eigentijds uit. Daar is een sterk designstatement voor nodig, dat de verwachtingen van de klant overtreft. Ook de Calibra en de Corsa B hadden deze denkpiste reeds gevolgd. Op dit moment is de Insignia een uitstekend voorbeeld. Hij ziet er nu nog even goed uit als bij de lancering.
Wat was uw eerste project toen u in 2002 in het bedrijf aan de slag ging?

De Insignia conceptauto. Het project startte twee maanden na mijn komst en moest worden voorgesteld op de IAA 2003. Ik wou een meer sculpturale en emotionele vormgeving die toch ook de technische kwaliteit van ons merk zou uitstralen. Terwijl we aan het Insignia-concept werkten, legden we de basis van wat onze nieuwe designfilosofie zou worden. Ik bedacht het motto 'beeldende kunst ontmoet Duitse precisie' in 2005. Ik weet nog hoe ik tegen mijn team zei: "Weet u wat? Dat is het, zo zullen we het noemen!"



Zo kreeg de designtaal van Opel een naam...

Niet echt de designtaal, maar wel de designfilosofie erachter. Dat is niet hetzelfde. In die tijd hadden heel wat concurrenten hun eigen designtaal. Maar die hield nooit lang stand. Wij streefden naar consistentie. Een designfilosofie is volgens mij iets duurzaams, iets op lange termijn. Het kan honderd jaar meegaan. Dat wou ik mijn team duidelijk maken. Daarom greep ik terug naar bepaalde modellen uit Opels geschiedenis. Ik vroeg mijn team: "Kan de Opel GT uit de jaren 60 worden omschreven als 'beeldende kunst ontmoet Duitse precisie'?" Het antwoord was positief. Dus gingen we ervoor. De Insignia werd onze eerste hedendaagse productieauto met deze waarden. Maar men kan zich gemakkelijk inbeelden hoe auto's volgens diezelfde filosofie in 2060 nog steeds eigentijds zullen zijn.


Het goede van dit alles is dat onze filosofie ons geen beperkingen oplegt, maar ons juist heel wat creatieve vrijheid laat. Het is als een kader om in te werken, maar zonder limieten. Onze klanten komen uit heel uiteenlopende doelgroepen en daarom moeten we verschillende auto's aanbieden met elk hun eigen persoonlijkheid. Al die auto's passen binnen datzelfde kader. Sinds de Insignia hebben we deze filosofie toegepast op elk nieuw voertuig. Vandaag is het te zien in ons volledige gamma: de Astra, Meriva en Zafira Tourer zijn mooie voorbeelden. Maar ook de auto's waarmee we ons aanbod hebben uitgebreid, namelijk de Ampera, Mokka, ADAM en Cascada. De ADAM is bijvoorbeeld duidelijk een Opel, ook al heeft hij een totaal andere persoonlijkheid dan de Insignia.
En wilt u dezelfde weg volgen voor de toekomstige generaties auto's?

Inderdaad. Nu zijn we aan de volgende fase toe: in de Monza Concept vinden we de eerste kiemen van Opel Design 2.0, dat de vormgeving van onze productieauto's voor de komende acht tot tien jaar zal definiëren. We behielden enkele vertrouwde kenmerken, maar gaven ze een nieuwe, frisse interpretatie en een hedendaagse uitvoering.


Hoe wilt u het karakter van een conceptauto met deuren die openklappen als de vleugels van een meeuw omzetten in een in serie geproduceerde vijfzitter met ruime koffer?

De Monza lijkt misschien een futuristisch concept, maar staat niet zo ver van de werkelijkheid van vandaag. Het is belangrijk dat het idee toegankelijk blijft voor iedereen, daarom denken we graag in cycli van acht tot tien jaar. De volgende cyclus zal ons naar Opel Design 3.0 voeren, met nieuwe trends en technologieën, maar steeds trouw aan onze filosofie. Als we de concepten van de Insignia en de Monza met elkaar vergelijken, zien we het verband, het gemeenschappelijke DNA.


Waar staat de Monza Concept verder nog voor?

Hij is inspirerend en visionair. Hij staat synoniem voor efficiëntie en connectiviteit. Ik ben ervan overtuigd dat de ledprojectie en de mens-machine-interfaces over enkele jaren geperfectioneerd zullen zijn. Vandaag communiceren bestuurders nog met een aanraakscherm, maar binnenkort zal stemherkenning de bovenhand krijgen. Dat draagt ook sterk bij tot de veiligheid, omdat bestuurders hun handen aan het stuur kunnen houden. En Opel wil op dat vlak toonaangevend blijven met zijn nieuwe generatie auto's. Wij focussen op gebruiksvriendelijke auto's. De nieuwe centrale console van de Insignia is een stap in die richting. Het infotainmentsysteem van de ADAM is al erg goed. Onze hogesnelheidsverbinding voor mobiele communicatie OnStar is nog maar een voorbode van wat komt. Wij hechten veel belang aan connectiviteit. In het algemeen zal het interieur aan belang winnen. Het is waar dat iedereen eerst de buitenkant ziet, maar 99 procent van de tijd zit men in de auto.


Biedt Opel toegevoegde waarde met zijn design, in vergelijking met de concurrenten?

Ja. Onze designfilosofie speelt ook een belangrijke rol bij de aankoopbeslissing. Dat is een samenspel van verstand en gevoel. Wij proberen beide te combineren. Het sculpturale design spreekt tot het hart, de emotionele kant. Aan de andere kant hebben we Duits ingenieurschap met waarden zoals technologie, precisie, structuur en kwaliteit. Wie naar onze auto’s kijkt, voelt onmiddellijk de emotionele component: "Wat een prachtig design!" Kijkt men opnieuw, voelt men ook de stevige technologische grondslag. Daar schuilt ons unieke verkoopargument. Wij willen het emotionele Duitse merk zijn.


Mark Adams is geboren in Londen (Engeland) in 1961. Hij studeerde engineering en design, behaalde zijn bachelordiploma in mechanica en voertuigtechniek en haalde een master in voertuigdesign aan het Royal College of Art in Londen. Hij bekleedde verschillende leidinggevende functies op vlak van design bij Ford voor hij werd aangenomen als hoofd van Exterior Design bij GM Europa in 2002. Hij speelde een belangrijke rol in het ontwerp van de Antara, Astra TwinTop, Corsa, Zafira Tourer en Astra GTC. In 2007 werd hij benoemd tot Vice President Design voor Opel/Vauxhall en sindsdien blijft hij zijn onmiskenbare stempel drukken op de huidige sculpturale look die nu onafscheidelijk verbonden is met het merk Opel.

Tekst en foto’s kunnen op de site http://media.opel.be gedownload worden.

Redacteurs: voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Michel Retour

Manager Communications

Tel. +32 (0)3/450 63 63

GSM +32 (0)479/98 89 75

michel.retour@opel.com

Opel Belgium – Communications

Prins Boudewijnlaan 24 B, B-2550 Kontich

General Motors Belgium N.V. media.opel.be

  • Mark, een goed design moet zijn tijd vooruit zijn, zodat we het over enkele jaren nog weten te appreciëren. Hoe beïnvloedt dat uw werk
  • Wat was uw eerste project toen u in 2002 in het bedrijf aan de slag ging
  • Zo kreeg de designtaal van Opel een naam...
  • En wilt u dezelfde weg volgen voor de toekomstige generaties autos
  • Hoe wilt u het karakter van een conceptauto met deuren die openklappen als de vleugels van een meeuw omzetten in een in serie geproduceerde vijfzitter met ruime koffer
  • Waar staat de Monza Concept verder nog voor
  • Biedt Opel toegevoegde waarde met zijn design, in vergelijking met de concurrenten
  • Tekst en foto’s kunnen op de site http://media.opel.be gedownload worden.
  • Opel Belgium – Communications Prins Boudewijnlaan 24 B, B-2550 Kontich

  • Dovnload 15.02 Kb.